• شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98040100097
  • خبرنگار : 71610

مخالفت نخبگان اردن، کویت و لبنان با برگزاری کارگاه اقتصادی منامه

مخالفت نخبگان اردن، کویت و لبنان با برگزاری کارگاه اقتصادی منامه

از دو هفته گذشته تا بدین لحظه فعالیت‌های اعتراضی ملت و نخبگان اردن علیه هرگونه مشارکت اردنی در کارگاه اقتصادی بحرین ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، موضع مردمی، اتحادیه‌ها و احزاب اردن در مخالفت با کارگاه اقتصادی منامه به عنوان بخشی از "معامله قرن" تا حدودی با موضع محتاطانه رسمی این کشور متحد شده و در انتظار هرگونه تغییر و یا تحولی است که احتمالا این کارگاه را به تعویق بیندازد و یا به طور کلی لغو کند.

در همین راستا، ملت اردن ظهر و عصر جمعه با برگزاری دو راهپیمایی علیه کارگاه اقتصادی بحرین تظاهرات کردند.

تظاهرات کنندگان اردنی پس از نماز جمعه از فلسطین اشغالی حمایت و به معامله قرن و برگزاری کارگاه منامه اعتراض کردند.

ملت اردن شامگاه جمعه نیز پس از این راهپیمایی که توسط حزب تجمع ملی برای تغییر، احزاب و اتحادیه‌های این کشور برگزار شد، در مقابل سفارت آمریکا تحصن کرده و علیه کارگاه منامه شعار دادند.

همچنین معترضان اردنی نسبت به مشارکت کشورشان در این کارگاه هشدار دادند.

پیشتر نیز فعالیت‌هایی در اردن علیه کارگاه بحرین انجام شده و حزب تجمع ملی برای تغییر با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی علیه این کارگاه هرگونه مشارکت در آن را محکوم کرده بود.

اردوگاه‌های فلسطینی در اردن نیز از صحنه فعالیت‌های این کشور علیه کارگاه بحرین به دور نبوده‌اند و کمیته مردمی در اردوگاه البقعه پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای کارگاه منامه را جزء جدانشدنی معامله قرن خواند.

طی هفته گذشته، شبکه‌های اجتماعی اردن در فیسبوک و توییتر نیز شاهد یک "طوفان" الکترونیکی علیه کارگاه بحرین و هرگونه مشارکت رسمی احتمالی در آن بود.

این درحالی است که موضع رسمی اردن در قبال حضور در این کارگاه همچنان نامعلوم است و در همین راستا، یک منبع مسؤول به الجزیره گفت که تا بدین لحظه هیچ‌گونه تصمیم رسمی مبنی بر حضور در کارگاه منامه گرفته نشده و هیچ پاسخی نیز به دعوت آمریکا داده نشده است.

این منبع افزود: هر گونه مشارکت در این کارگاه مطابق با موضع ثابت ما در قبال مسأله فلسطین، پایبندی به راه حل دو کشوری و حمایت از منافع ملی‌مان خواهد بود.

از سوی دیگر، نیروها و تشکل‌های جامعه مدنی کویت با صدور بیانیه‌ای، مخالفت خود را با کنفرانس بحرین اعلام کردند و آن را مقدمه‌ای برای پیشبرد معامله قرن و با هدف نابودی آرمان فلسطین دانستند.

این تشکل‌ها برگزاری این نشست در یک کشور عربی را محکوم و مخالف قاطع خود را با معامله قرن اعلام کردند و آن را آخرین قطعه‌ از یک پازل بزرگ دانستند که شامل طرح‌هایی در راستای تشدید روند شهرک سازی‌، آوارگی، اشغالگری و امتیاز دهی است.

در این بیانیه آمده است: کویت به طور رسمی و در تمامی محافل بین‌المللی بر تعهد خود نسبت به مسأله فلسطین و حقل ملت آن در دفاع از خود و باز پس گرفتن اراضی‌شان تأکید کرده است.

شمار زیادی از جمله جنبش تحریم رژیم صهیونیستی در کویت، اتحادیه معلمان، انجمن وکلا و انجمن روزنامه نگاران کویت، اتحادیه جوانان برای قدس، اتحادیه ملی حمایت از کودکان، اتحادیه حمایت از مخترعان و اتحادیه‌های دیگر این بیاینه را امضا کرده‌اند.

لبنانی‌ها هم علیه معامله قرن و کنفرانس بحرین تظاهرات کردند

خبرنگاران لبنانی و فلسطینی ضد معامله قرن" تظاهراتی را در میدان شهدا در بیروت تحت شعار "نه به معامله قرن" برگزار کردند.

از سوی دیگر، صالح رأفت، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) نیز از اقدامات رهبری فلسطین برای مقابله با اقدامات آمریکا از جمله دعوت به برگزاری کارگاه منامه خبر داد.

وی گفت: یکشنبه هفته جاری یک نشست در سازمان آزادیبخش فلسطین برگزار و در آن پرونده‌های مختلف و تحولات فلسطین بررسی می‌شود.

طبق گفته این مقام فلسطینی، در نشست مذکور همچنین فعالیت دیپلماتیک با کشورهای عربی، اسلامی و دوست در جهان و تمامی فعالیت‌های مردمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: ملت فلسطین ۲۵، ۲۶ و ۲۷ ماه جاری میلادی در هر مکانی و برای مقابله با کارگاه منامه راهپیمایی کرده و تجمع می‌کنند.

رأفت در ادامه از دنبال کردن تلاش‌ها با روسیه، چین و تعدادی از کشورهای اروپایی و جنوب آفریقا برای برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی واقعی با نظارت سازمان ملل پرده برداشت تا در این کنفرانس ساز و کاری برای اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی مرتبط با درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی و در رد مخالفت آنها با تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ وضع شود.

همچنین قرار است که ملت فلسطین فعالیت‌های گسترده‌ای را علیه کارگاه اقتصادی بحرین در کرانه باختری و نوار غزه انجام دهند.

از سوی دیگر، مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از ولید کیلانی مسئول بخش اطلاع رسانی جنبش حماس در لبنان اعلام کرد که ملت فلسطین با هرگونه گرایشی مخالف قاطع معامله قرن هستند.

کیلانی اشاره کرد: هدف از معامله قرن اسکان آوارگان فلسطینی در کشورهایی است که در آن حضور دارند که ما قاطعانه مخالف این مساله هستیم.

وی تاکید کرد که ملت فلسطین به مقاومت و حق بازگشت پایبند هستند.

کیلانی همچنین خواستار تلاش برای شکست معامله قرن شد، به ویژه اینکه مساله فلسطین در شرایط کنونی نیازمند حمایت همه جانبه و اساسی است.

از سوی دیگر، وائل نجم مسئول رسانه‌ای جماعت اسلامی لبنان نیز گفت که معامله قرن کل منطقه را هدف قرار داده است و هدف آن تغییر واقعیت‌های موجود در منطقه است.

نجم تصریح کرد که همراه با تمامی آزادگان جهان در تلاش برای مقابله با معامله قرن و به شکست کشاندن آن خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha