• شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۸ / ۱۸:۱۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98040100584
  • منبع : نمایندگی سمنان

تداوم تنش آبی در شاهرود استان سمنان

تداوم تنش آبی در شاهرود استان سمنان

ایسنا/سمنان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از افزایش دبی اکثر منابع آبی این استان در اثر بارش‌های امسال خبر داد و گفت: به جز شهر شاهرود امسال دغدغه مشکل کم‌آبی در هیچ کدام از شهرهای این استان را نداریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد طاهری همزمان با نخستین روز هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان با ابراز خرسندی از کاهش سرانه مصرف آب خانگی در این استان اظهار کرد: سرانه مصرف آب در بخش خانگی استان سمنان طی یک سال گذشته از ۱۶۱ لیتر به ۱۵۵ لیتر تقلیل یافته و در مجموع از محل این کاهش سرانه مصرف، مصرف آب شرب در استان بالغ بر ۵۰۰ هزار مترمکعب کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف در بخش خانگی و غیرخانگی نیز در این استان دو لیتر کاهش داشته ادامه داد: متوسط مصرف به ازای هر شهروند استان سمنان در این بخش نیز با دو لیتر کاهش از ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز به ۱۹۸ لیتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان از پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری استان در حوزه آبفای شهری خبر داد و گفت: علاوه بر شهرهای استان آب مصرفی ۲۰ روستای حاشیه شهرها و یا روستاهایی که در مسیر خطوط انتقال آبفای شهری استان هستند نیز توسط شرکت آب و فاضلاب شهری استان تأمین می‌شود.

طاهری از افزایش چشمگیر دبی حبله رود در شهرستان گرمسار خبر داد و افزود: دبی این رودخانه به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع آبی شهرهای ایوانکی، گرمسار و آرادان افزایش خوبی داشته است.

وی از قنات گل‌رودبار و چشمه روزیه به عنوان دو منبع مهم تأمین کننده آب شرب سمنان نام برد و گفت: دبی گل‌رودبار در اسفندماه سال قبل به کمتر از ۶۰ لیتر برثانیه رسیده بود که شرایط نگران‌کننده‌ای بود اما خوشبختانه دبی این قنات امروز به ۱۵۰ تا ۱۶۰ لیتر بر ثانیه رسیده است.

مدیرعامل آبفای شهری استان با بیان اینکه مرکز استان امسال دغدغه‌ای برای تأمین آب شرب ندارد ادامه داد: دبی چشمه روزیه به عنوان مهمترین منبع آبی شهر سمنان سال گذشته کاهش زیادی داشت و اگر امسال نیز آن روند ادامه داشت و دبی آن به زیر ۲۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسید به ناچار باید توربین‌های سیستم برق‌آبی آن خاموش می‌شد اما خوشبختانه با بارش‌های خوب امسال دبی این چشمه امروز به ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است و لذا امسال دغدغه تأمین آب در سمنان نخواهیم داشت. ضمن اینکه به دلیل تأمین همه آب شرب مورد نیاز از محل این دو منبع، کیفیت آب شرب در سمنان افزایش یافته است چرا که گل‌رودبار و چشمه روزیه از با کیفیت‌ترین منابع آبی در استان هستند.

وی ادامه داد: چنانچه در پیک مصرف نیز علاوه بر این دو منبع بزرگ، برای تأمین آب شهروندان نیاز به منبع دیگری باشد از چاه‌های سوکان سمنان که از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان از افزایش حجم آب پشت سد شهید شاهچراغی به عنوان اصلی‌ترین منبع آبی شهر دامغان خبر داد و گفت: دبی آب چشمه‌علی دامغان افزایش بالایی در اثر بارش‌های امسال داشته به طوری که پیش‌بینی شده آب این سد سرریز نیز شود لذا در دامغان هم دغدغه تأمین آب شرب نداریم.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ لیتر بر ثانیه از آب این منبع برای آب شرب دامغان استفاده می‌شده گفت: سال قبل این میزان به دلیل کاهش حجم سد به ۷۰ لیتر برثانیه رسیده بود اما خوشبختانه در حال حاضر دوباره به ۱۲۰ لیتر برثانیه رسیده و لذا هیچ نگرانی برای آب شرب در شهرستان دامغان نخواهیم داشت.

وی از شهر شاهرود به عنوان تنها شهر استان نام برد که مشکل آب شرب در سال جاری دارد و گفت: در ۱۹ شهر استان مشکل آب شرب نخواهیم داشت تنها در شهر شاهرود با کمبود ۱۵۰ تا ۱۶۰ لیتر برثانیه مواجهه‌ایم که در تلاشیم این نیاز از طریق حفر و تجهیز چهار حلقه چاه جبران شود.

طاهری از تخصیص اعتبار به طرح ایجاد چهار حلقه چاه در شاهرود خبر داد و گفت: این چهار حلقه چاه تا پایان تیرماه جاری وارد مدار بهره‌برداری می‌شوند و ۸۰ لیتر بر ثانیه به منابع آبی شهر شاهرود اضافه خواهند کرد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص عدم جذب بخشی اعتبارات تخصیصی به آب و فاضلاب شهری این استان وعده‌داد: همه اعتبارات تخصیصی به طرح‌های این شرکت جذب شود.

وی با بیان اینکه همه توان خود را به کار می‌گیریم تا در زمان باقیمانده همه اعتبارات را جذب کنیم افزود: اگر همچون سنوات قبل زمان جذب اعتبارات تا دو ماه تمدید شود اجازه نخواهیم داد هیچ بودجه‌ای برگشت بخورد. ضمن اینکه تا ۳۱ تیرماه نیز می‌کوشیم همه اعتبارات تخصیصی را جذب کنیم. ضمن اینکه اگر تمدید دوماهه همچون سال گذشته اتفاق بیفتد شاهد جذب ۱۰۰ درصدی بودجه‌های تخصیصی در این بخش خواهیم بود که در همین راستا از نمایندگان استان انتظار می‌رود که در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

طاهری تأخیر در ابلاغ نمادها را عامل این عقب‌ماندگی در جذب اعتبارات آبفای شهری استان دانست و اظهار کرد: نمادها هفتم اسفندماه و با تأخیر به ما ابلاغ شد و همین سبب شد که کمی عقب‌ماندگی در این بخش داشته باشیم که همکاران ما در تلاشند این عقب افتادگی جبران شود.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور اعتبارات خوبی به آبفای شهری استان تخصیص یافت اضافه کرد: رقمی بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در این سفر به ساخت مخازن و افزایش حجم مخازن، حفر و تجهیز چاه‌ها، طرح‌های توسعه فاضلاب شهری و تصفیه‌خانه‌ها و …تخصیص یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان درصد برخورداری این استان از خدمات جمع آوری فاضلاب شهری را ۲۷ درصد اعلام و اضافه کرد: میانگین برخورداری استان‌های کشور در این بخش به طور متوسط ۵۰ درصد است و استان سمنان از گذشته در این بخش عقب افتادگی‌هایی داشته که با تعریف پروژه‌هایی در سراسر استان در تلاشیم که این عقب افتادگی‌ها به مرور جبران شود.

طاهری از کلید خوردن طرح‌های فاضلاب شهری در هفت شهر این استان خبر داد و گفت: طرح فاضلاب در شهرهای سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، شاهرود، دامغان، کلاته‌رودبار در حال اجرا است ضمن اینکه در تلاشیم که با جذب سرمایه‌گذار و اجرای طرح‌های فاضلاب شهری در سه شهر سرخه، گرمسار و مجن عمق ماندگی‌های استان در این حوزه را کاهش دهیم.

وی از تأخیر در اجرای طرح‌های فاضلاب به عنوان عامل برخورداری کمتر استان از فاضلاب شهری نام برد و گفت: متأسفانه طرح‌های فاضلاب در استان برای اولین بار در سال ۸۴ آغاز شده در صورتی که بسیاری از استان‌ها از دهه هفتاد به اجرای طرح‌های فاضلاب پرداختند لذا درصد برخورداری استان سمنان از شبکه فاضلاب شهری کمتر از متوسط کشوری است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha