• دوشنبه / ۳ تیر ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98040301385
  • خبرنگار : 71477

ترامپ فروش تسلیحات به عربستان را ارجح‌تر از تحقیقات درباره قتل خاشقجی دانست

ترامپ فروش تسلیحات به عربستان را ارجح‌تر از تحقیقات درباره قتل خاشقجی دانست

رییس جمهور آمریکا با بی‌اعتنایی به قتل وحشیانه جمال خاشقجی، مقاله‌نویس روزنامه واشنگتن پست، گفت: در حال حاضر تحقیقاتی درباره مرگ این روزنامه‌نگار صورت گرفته اما وعده عربستان سعودی برای اختصاص میلیاردها دلار به خرید تجهیزات نظامی از آمریکا برای من معنا و ارزش خاص دیگری دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا این اظهارات را چند روز پس از تحقیقات مستقل سازمان ملل مطرح کرد؛ تحقیقاتی که جزییات جدیدی را درباره مرگ و قطعه قطعه شدن جسد این روزنامه‌نگار سعودی به دست ماموران عربستان را افشا کرد.

در این گزارش آمده است: اسناد و مدارک معتبری به دست آمده که انجام تحقیقات بیشتر درخصوص احتمال مشارکت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را ضروری می‌سازد و سازمان ملل از اف بی آی می‌خواهد تا تحقیقاتی دراین خصوص انجام دهد.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه ان بی سی گفت: "در جریان تماس تلفنی روز پنج‌شنبه من با محمد بن سلمان موضوع قاشقجی مطرح نشد؛ " این تماس یک روز پس از انتشار گزارش جدید سازمان ملل برقرار شده بود.

ترامپ گفت: خاورمیانه یک مکان خشونت‌آمیز و خصمانه است و ایران و دیگر کشورها در این منطقه نیز مانند این نوع رفتار عربستان سعودی را دارند!

وی افزود: قتل جمال خاشقجی در حال حاضر به طور گسترده و کامل مورد تحقیق قرار گرفته است.

رئیس جمهوری آمریکا با هم‌چنین اشاره‌ای نکرد که آیا اف‌بی‌آی در این قضیه وارد عمل می‌شود یا نه.

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا پیش‌تر به این نتیجه رسیده بودند که ولیعهد عربستان سعودی دستور داده بود تا جمال خاشقجی هنگامی که در تاریخ ۲ اکتبر برای گرفتن اسناد و مدارک لازم به منظور ازدواج با نامزد ترکیه‌ای‌اش وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول می‌شود، به قتل برسد.

جمال خاشقجی که در آمریکا زندگی می‌کرد در مقالات خود به شدت از خاندان سلطنتی عربستان سعودی انتقاد می‌کرد. ترامپ سال گذشته از مجازات عربستان سعودی به خاطر قتل جمال خاشقجی امتناع کرد.

وی در این مصاحبه مفصل که روز جمعه ضبط و روز یکشنبه پخش شد بر مزایای اقتصادی فروش تسلیحات به سعودی‌ها تاکید کرد.

ترامپ گفت: عربستان سعودی یکی از خریداران بزرگ محصولات آمریکایی است، این مساله برای من معنا و ارزش خاصی دارد. عربستان سعودی با این کار یک ایجادکننده بزرگ مشاغل در آمریکا محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: من احمق و نادان نیستم که از انجام تجارت با عربستان سعودی امتناع کنم. اگر واشنگتن از فروش تسلیحات به ریاض امتناع کند، عربستان به سمت رقبای آمریکا یعنی چین و روسیه متمایل خواهد شد.

ترامپ دوبار گفت: پول سعودی‌ها را بگیرید.

سنای آمریکا هفته گذشته به جلوگیری از تلاش دولت ترامپ برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی رای داد و ترامپ متعهد شد تا این اقدام را وتو کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha