• سه‌شنبه / ۴ تیر ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 98040402255
  • خبرنگار : 71610

طرح صلح ترامپ برای خاورمیانه ترس‌های قدیمی لبنان را زنده می‌کند

طرح صلح ترامپ برای خاورمیانه ترس‌های قدیمی لبنان را زنده می‌کند

در حال حاضر حضور حدود ۴۷۰ هزار آواره و پناهنده فلسطینی در لبنان ثبت شده‌ است که از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی به این کشور آمده‌اند. دولت لبنان نیز از همان ابتدا با اعطای تابعیت به فلسطینی‌ها مخالفت کرد، اما طرح معامله قرن که بخش اقتصادی آن امروز (سه‌شنبه) در بحرین فاش خواهد شد سعی دارد تا با دادن چندین میلیارد دلار به لبنان مقامات آن را متقاعد به اسکان دائم فلسطینی‌ها در این کشور کند و همین مسأله ترس تاریخی آنها را زنده کرده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره طرح صلح آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به "معامله قرن" و تأثیر آن بر لبنان نوشت: چشم انداز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره صلح در خاورمیانه دست بر روی نقطه ضعف لبنان گذاشته است، زیرا ترس آنها را نسبت به هر طرحی که باعث اسکان همیشگی پناهنده‌گان فلسطینی در لبنان می‌شود و توازن فرقه‌ای میان مسیحیان و مسلمانان را به هم می‌زند، زنده کرده است.

بخش اول طرح صلح کاخ سفید برای فلسطین و اسرائیل بر تشویق به سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در اراضی فلسطین و سه کشور همسایه آن از جمله لبنان تمرکز دارد.

لبنانی‌ها تا بدین لحظه با تمامی ایده‌های مطرح شده مخالفت کرده و معتقدند که هدف از دادن شش میلیارد دلار به لبنان متقاعد کردن آن به اسکان فلسطینی‌هایی است که از زمان تشکیل اسرائیل در سال ۱۹۴۸ تا کنون در لبنان پناهنده شده‌اند.

این در حالی است که نپذیرفتن اعطای تابعیت به فلسطینی‌ها از جمله موارد نادری است که لبنانی‌ها در طول تاریخ آشفته‌شان که شاهد جنگ داخلی از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ بوده و گروه‌های فلسطینی نقش بسزایی در آن داشتند، درباره جلوگیری از اسکان دائمی فلسطینیان اتفاق نظر دارند.

امروز بخش اول طرح جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید و داماد ترامپ در کارگاه بحرین فاش خواهد شد. دولت لبنان نیز به این کارگاه دعوت شده است اما در آن حضور نخواهد یافت.

احتمال پیشبرد این طرح کم است، چراکه خود تشکیلات خودگردان فلسطین هم در کارگاه بحرین مشارکت نمی‌کند و ۱۸ ماه است که تعامل با دولت ترامپ را رد کرده و آن را به جانبداری از اسرائیل متهم کرده است.

در همین راستا، حسام منیمنه ۴۳ ساله که یک راننده تاکسی است می‌گوید: من به عنوان یک لبنانی و عرب طرح آمریکا را به طور کلی رد می‌کنم. اما درباره بخش مربوط به لبنان باید بگویم که من مخالف اسکان فلسطینی‌ها هستم نه به خاطر ضدیت با فلسطینی‌ها نه، بلکه ما می‌خواهیم که آنها در لبنان ساکن نشوند تا به کشورشان بازگردند.

ایده‌هایی که تاکنون فاش شده‌ است، به هیچ وجه به مسائل سیاسی بزرگ مانند کشور فلسطین و سرنوشت آوارگان که هسته اصلی درگیری میان فلسطین و اسرائیل است، نپرداخته است.

در همین راستا، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان یکشنبه با قدرت علیه طرح کوشنر صحبت کرد و گفت: کسی که گمان می‌کند با اشاره ضمنی به میلیاردها دلار می‌تواند لبنانی را که درگیر بحران اقتصادی شدید است، وسوسه کند تا تسلیم شده یا به مبادله‌ای بر سر اصول ثابت خود تن بدهد، اشتباه کرده است.

وی افزود: تنها سرمایه‌گذاری که در لبنان هیچ جایی نخواهد داشت، سرمایه‌گذاری است که به ضرر آرمان فلسطین، حقوق مردم فلسطین برای بازگشت به سرزمینشان و برپایی کشور مستقل خود به پایتختی قدس شریف تمام شود.

حزب الله لبنان نیز طرح آمریکا را یک "جنایت تاریخی" توصیف کرده است.

نگرانی‌های مسیحی

نگرانی درباره تغییرات وضعیت جمعیتی لبنان در میان مسیحیانی که ۵۰ درصد کرسی‌ها در پارلمان و مناصب عالی از جمله ریاست جمهوری را در اختیار دارند، حادتر است.

از همین رو حضور بیش از یک میلیون آواره سوری که اغلب مانند فلسطینی‌ها از مسلمانان اهل سنت هستند، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان را که یک مسیحی مارونی است، بر آن داشته تا نسبت به تهدید موجودیت لبنان هشدار دهد.

ندیم الجمیل، نماینده مسیحی مارونی پارلمان که پدرش بشیر الجمیل در جریان جنگ داخلی با گروه‌های فلسطینی جنگید نیز به خون‌هایی که در این درگیری ریخته شد اشاره کرد و به کوشنر نسبت به پیشنهاد مال در مقابل اسکان دائم فلسطینی‌ها در لبنان هشدار داد.

وی در این باره در توییتی نوشت: لبنان بنگاه املاک نیست.

إدمون شماس ۵۵ ساله که مسیحی است نیز می‌گوید که اسکان دائم فلسطینی‌ها موجب تزلزل ثبات در لبنان می‌شود.

وی گفت: از سر دوست داشتن، آرزو می‌کنم که فلسطینی‌ها به کشورشان بازگردند. مشکلات خودمان کافی است و برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنیم، اما من قطعا مخالف اسکان دائمی هستم.

حضور حدود ۴۷۰ هزار آواره فلسطینی در لبنان به ثبت رسیده‌ است. این در حالی است که یک سرشماری رسمی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که فلسطینی‌های ساکن در لبنان کمتر از نصف تعداد فوق است و تعداد آنها به ۱۷۵ هزار آواره می‌رسد.

این در حالی است که لبنان محدودیت‌های زیادی را علیه این افراد إعمال می‌کند و آنها را از مالکیت املاک ممنوع کرده است.

در اردوگاه شاتیلا در بیروت پلاکاردی برافراشته شد که نشان دهنده رد طرح آمریکا از طرف فلسطینی‌ها است و بر روی این پلاکارد نوشته شده که حق بازگشت فلسطینی‌ها معامله قرن را به شکست خواهد کشاند.

بر روی دیوارهای این اردوگاه نیز تصاویری از نقشه تاریخی فلسطین و تصاویر رهبران آن نصب شده است.

در همین راستا، حسن عبد الرحمان، پناهنده فلسطینی گفت: هیچ فردی جایگرینی را برای کشورش نمی‌پذیرد. ما به طور موقت در اینجا هستیم و به لطف خدا بازگشت نزدیک است.

مهند الحاج علی، کارمند بنیاد کارنگی خاورمیانه در بیروت نیز در این باره اظهار کرد: علی رغم اینکه رهبران لبنان در هر شرایطی اعطای تابعیت به فلسطینی‌ها را نخواهند پذیرفت با این وجود آنها با مشاهده مبلغ ناچیز ذکر شده در طرح کوشنر شوکه خواهند شد.

وی ادامه داد: در چارچوب بخشی از بحث‌های سیاسی در لبنان، همیشه اعتقاد بر این است که جامعه بین‌المللی و اسرائیل تمام بدهی‌های لبنان را در قبال اعطای تابعیت به فلسطینی‌ها پرداخت می‌کنند، به همین دلیل این مسأله در واقع یک شوخی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha