• سه‌شنبه / ۴ تیر ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 98040402319
  • خبرنگار : 99999

/سرمقاله-واشنگتن‌پست/

ترامپ اهمیتی به قتل یک روزنامه‌نگار به دست سعودی‌ها نمی‌دهد

ترامپ اهمیتی به قتل یک روزنامه‌نگار به دست سعودی‌ها نمی‌دهد

دو هفته پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی و پیش از آنکه جزییاتی از ناپدید شدن او افشا شود، دونالد ترامپ هشدار داد که اگر عربستان سعودی عامل این قتل باشد با پیامدهای بسیار "شدیدی" روبرو خواهد شد. حال با گذشت هشت ماه، این هشدار نادیده گرفته شد، همچون دیگر فوران‌های پر سر و صدای او که یا به فراموشی سپرده شدند و یا دیگر هرگز اشاره‌ای به آنها نشد. در عوض او تبدیل به یک حامی سرسخت دستگاه سلطنتی شد که تیمی را بر قتل جمال خاشقجی روانه کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: " اکنون ما با تشکر از گزارش آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌دانیم که جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن‌پست و روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در دوم اکتبر 2018 به عمد و در طرحی از پیش تعیین شده به قتل رسیده است. دو مقام سعودی این تیم دقایقی پیش از ورود خاشقجی با یکدیگر گفت‌وگویی با این مضمون داشته‌اند: "مفاصل جدا خواهند شد" دیگری: "مشکلی نیست، بدن سنگین است؛ اول روی زمین تکه‌تکه می‌کنم و بعد با پیچیدن در کیسه‌های پلاستیکی، کار تمام خواهد شد".

به علاوه خانم کالامارد گفته است که این قتل، یک قتل "فراقانونی" است و پادشاهی عربستان مسئول آن است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه به شبکه خبری ان‌بی‌سی، گفت: "گفت‌وگویی عالی" با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان داشته است. وی در جواب سوال مجری که از بحث در مورد جمال خاشقجی در مکالمه ترامپ با بن سلمان سوال کرد، پاسخ داد: "صحبتی نکردم، چون موضوع مکالمه درخواست من برای فشار بر ایران به علت انهدام پهپاد آمریکا بود؛ موضوع خاشقجی مطرح نشد". وی سپس با روش خاص خود در اجتناب از پاسخ مستقیم به سوالات، ایران را متهم کرد و با "خصومت‌آمیز و شرورانه" خواندن منطقه خاورمیانه، از پاسخگویی درخصوص موضوع خاشقجی طفره رفت.

در ادامه ترامپ حول موضوع فروش تسلیحات به عربستان مانور داد و با بیان اینکه عربستان خریدار بزرگی برای محصولات آمریکا است، به مبالغ هنگفت حاصل از معاملات‌شان اشاره کرد. چاک تاد، مجری برنامه از وی پرسید: "آیا نیازی به مساعدت تیم تحقیقات اف‌بی‌آی در موضوع قتل خاشقجی می‌بینید؟ " ترامپ با طفره رفتن از اصل موضوع گفت به نظرش تحقیقات به حد کافی صورت گرفته است.  این در حالی است که عربستان هنوز نگفته با جسد خاشقجی چه کرده و بقایای جسد کجاست؛ چه برسد به پذیرفتن مسئولیت قتل.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم که روز دوشنبه در عربستان حضور داشت با لبخند از دیدار "سازنده و مؤثر" خود با سلمان، پادشاه عربستان درباره تنش‌های منطقه تقدیر کرد. شکی نیست پامپئو با امتناع از مطرح کردن مسئله زنان زندانی در عربستان که به دلیل حمایت از حقوق زنان تحت حبس و شکنجه هستند، از دلخور کردن پادشاه عربستان خودداری کرده است.

آیا این همان عواقب شدیدی است که ترامپ از آن سخن می‌گفت؟ قتل برنامه‌ریزی شده یک خبرنگار پایبند دموکراسی برای ترامپ موضوع مهمی نیست و تنها چیزی که برایش حائز اهمیت است، حمایت از یک پادشاه دیکتاتور است که برای خوش خدمتی به آمریکا، ترتیب قتل این خبرنگار را داده است. در عوض چه چیزی نصیب آمریکا خواهد شد؟ همدستی در ارتکاب جنگ جنایتکارانه یمن و لکه ننگ دیگری بر گزارش اخلاقی‌اش."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha