• جمعه / ۷ تیر ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 98040703737
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

پیش بینی افزایش سطح مبارزه با ملخ صحرایی به یک میلیون هکتار

پیش بینی افزایش سطح مبارزه با ملخ صحرایی به یک میلیون هکتار

ایسنا/سیستان و بلوچستان وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال، هجوم گسترده ملخ صحرایی را در کشور داشتیم که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده و شرایط اقلیمی و میزان بارش‌ها در شدت هجوم این آفت به کشور نقش اساسی داشته است.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی در جریان بازدید از کانون‌های آفت ملخ صحرایی در منطقه لاشار شهرستان نیک شهر در سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: تا کنون در ۹ استان جنوبی کشور بیش از ۷۰۰ هزار هکتار از مراتع علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است و پیش بینی می‌شود این سطح به یک میلیون هکتار افزایش یابد.

محمود حجتی تصریح کرد: طبق ارزیابی کارشناسان و پیش بینی‌های فائو، ریزش‌های جدید ملخ صحرایی از ایران به سمت پاکستان و هندوستان مهاجرت خواهند کرد و امیدواریم همانطور که در کشور ما مبارزه مطلوب با این آفت صورت گرفته، در این دو کشور نیز با مبارزه جدی انجام شود تا از احتمال هجوم برگشتی این آفت در ماه‌های پایانی سال بکاهد.

وزیر جهاد کشاورزی هدف از سفر به سیستان و بلوچستان تقدیر و تشکر از حضور و مشارکت مردم، نیروهای دولتی و پشتیبانی، استاندار، همکاران سازمان حفظ نباتات و جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در مبارزه با آفت ملخ صحرایی اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه این بازدید گفت: مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر از اسفندماه سال گذشته در شهرستان کنارک آغاز و با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و هجوم دستجات بیشتر ملخ از آن سوی مرز به سمت شهرستان‌های استان به تدریج سطح مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر افزایش یافته به گونه‌ای که ۱۴ شهرستان استان درگیر مبارزه با این آفت بین‌المللی شد.

زورقی تصریح کرد: تا کنون با ۱۵۰ اکیپ دولتی و مردمی، دیده بانی و مبارزه علیه این آفت در سطحی بیش از ۲۱۰ هزار هکتار شامل ۱۰۱ هزار هکتار ملخ پوره و ۱۰۹ هزار هکتار ملخ بالدار به انجام رسیده این مأموریت همچنان با جدیت ادامه خواهد داشت.

وی گفت: برای انجام عملیات مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر در استان از سازمان جهاد کشاورزی استان‌های قم، تهران، سمنان، خراسان رضوی و همچنین تعدادی محدود از دستگاه‌های اجرایی استان خودروهای کمکی به مناطق آلوده اعزام شده است.

دکتر زورقی افزود: علیرغم وسعت سطح مبارزه با ملخ در استان تاکنون ۳۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی به این امر اختصاص یافته و این درحالی است که از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد ریال برای مبارزه علیه ملخ صحرایی صحرایی مهاجر هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: تاکنون با بهره‌گیری از ۱۸۹ دستگاه انواع سمپاش و مشارکت ۵۶۵۶ نفر روز پرسنل اداری، ۱۹۵۶ نفر روز نیروی مردمی و ۱۰۳ تن سم در مناطق آلوده علیه ملخ صحرایی مهاجر مصرف شده است.

زورقی خواستار تأمین سم مورد نیاز به میزان ۵۰ تن و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار ریال برای ادامه مبارزه با ملخ صحرایی شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha