• دوشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98041004913
  • منبع : خانه کتاب

تقدیر از سهیلا میرشمس شهشهانی

تقدیر از سهیلا میرشمس شهشهانی

مدیرعامل موسسه خانه کتاب به مناسبت روز قلم با سهیلا میرشمس شهشهانی، انسان‌شناس، محقق و نویسنده دیدار و از او تقدیر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب عصر یکشنبه (۹ تیرماه) به دیدار سهیلا میرشمس شهشهانی رفت. در این دیدار مهرداد عربستانی، انسان‌شناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران نیز حضور داشت.

حسینی‌پور در این دیدار گفت: جامعه از وجود محققان و شخصیت‌هایی همچون شما باید استفاده کند؛ بنیاد مد و لباس اسلامی ایران باید کتاب «پوشاک دوره قاجار» را مورد استفاده و حمایت قرار دهد.  

او بیان کرد: تنوع اقوام در ایران زیاد است و اقوام در طول تاریخ از نظر سیاسی تا قبل از انقلاب اسلامی با حکومت مرکزی همیشه درگیر بودند اما جنبه مثبت اقوام ایرانی خیلی دیده نشده است. اطلاعاتی که شما در مورد اقوام دارید بسیار ارزشمند است؛ پیشنهاد می‌کنم با این اطلاعات ویکی اقوام ایرانی را درست کنید.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب پس از بازدید از کتابخانه این پژوهشگر گفت: پیشنهاد می‌کنم فرصتی فراهم شود تا پژوهشگران از این فضا و آثاری که فراهم کرده‌اید، استفاده کنند چرا که کل ایران در قالب این کتابخانه قابل مشاهده است.

شهشهانی نیز در این دیدار به زمینه فعالیت‌ها و پژوهش‌های خود اشاره کرد و درباره چگونگی نوشتن و گردآوری آن‌ها توضیح داد و گفت: در مورد اقوام لر، بلوچ، ترک، فارس و... کار کرده‌ام. کتاب «چهار فصل آفتاب» تجدید چاپ می شود و کتاب «پوشاک دوره قاجار» به انگلیسی منتشر می شود؛ این کتاب در جشنواره نشان دهخدا؛ چهارمین دوره کتاب‌ سال اعضای هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور ویژه‌علوم انسانی به عنوان کتاب شایسته تقدیر شناخته شد. 

این انسان‌شناس سپس درباره چرایی نوشتن کتاب «چهار فصل آفتاب؛ زندگی روزمره زنان عشایر اسکان‌یافته‌ ممسنی» توضیح داد و گفت: درباره بختیاری‌ها، ترکمن‌ها  و بلوچ‌ها کتاب نوشته شده بود اما در مورد ممسنی چیزی نوشته  نشده بود. بنابراین من یک سال با آفتاب زندگی کردم. در این منطقه هنوز برق نیامده بود و با چراغ دودی کار می‌کردیم. بعد از این کتاب در مورد شهرها تحقیق و پژوهش را آغاز کردم و به بررسی شهرهای ورامین، اصفهان و تهران پرداختم و دوباره کارهای روستایی مانند میمند کرمان را از سر گرفتم. در بین همه این فعالیت‌ها، همچنان کار بر روی پوشاک را ادامه می‌دادم.

شهشهانی درباره بخش‌های مختلف کتابخانه‌اش توضیح داد و گفت: در این کتابخانه کتاب‌ها به تفکیک روستاها، شهرها و مناطق مختلف ایران دسته‌بندی شده‌اند و موضوعات مختلف ادبیات، تاریخ، کارهای مربوط به زنان و جامعه‌شناسی و ... را در بر می‌گیرد. در مورد اقوام از مناطق مختلف اطلاعاتی مانند دیرینه‌شناسی، تاریخ، معماری، جنبه‌های مختلف فرهنگ جسمانی مانند هنرها، صنایع دستی و بازی‌ها را جمع آوری کرده‌ایم. همچنین درباره فرهنگ آوایی اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده‌ایم که شامل ۷۰ اصطلاح خویشاوندی است.

او ادامه داد: گردآوری اطلاعات اقوام ایرانی روی سایت اقوام به نشانی http://www.ethniciran.com/ در حال انجام است. ما اطلاعات مکتوب و مستدل را جمع‌آوری و منتشر می‌کنیم و قضاوت را بر عهده دیگران می‌گذاریم. درباره اقوام بر اساس مستندات مکتوب و کسانی که خانواده‌های مهم را می‌شناسند به خانواده‌های مهم ایرانی نیز می‌پردازیم. غنای فرهنگی ایران برای من بسیار مهم است بنابراین بسیار دقیق و ظریف به آن نگاه می‌کنم.

شهشهانی درباره شیوه تدریس موضوع اقوام به دانشجویان گفت: می‌توانیم با نگاه تطبیقی این موضوعات را به دانشجویان تدریس کنیم و نقش قانون، زبان، مهاجرت و... را به آن‌ها ارائه دهیم تا با ذهن نظری‌تری به موضوع نگاه کنند. مباحث فرهنگی در انسان‌شناسی نسبی است.

او اظهار کرد: در دبستان حاج نمازغراوی، روستای ملای شیخ غراوی، شهر کلاله واقع در استان گلستان، کتابخانه روزبهان را راه‌اندازی کردیم که مورد استقبال خوب کودکان و نوجوانان این منطقه واقع شده است.  

عربستانی نیز در این دیدار گفت: خانم شهشهانی تنها کسی است که سردبیری یک مجله انگلیسی‌زبان را برعهده دارد و  کمتر کسی می‌تواند مانند ایشان در این سطح بین‌المللی فعالیت کند. واقعیت این است که صدای کارهای خانم شهشهانی در سطح  بین‌المللی می‌پیچد. دانشجویان به مسائل اقوام علاقه‌مند هستند بنابراین باید به اقوام به صورت تحلیلی نگاه کنند نه با نگاه طرفداری سیاسی.

در پایان این دیدار نیکنام حسینی‌پور کتاب دو جلدی «تذکره الاولیاء» عطار نیشابوری را با مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی‌ کدکنی و کتاب «بخوان؛ یادنامه عطا طاهری بویراحمدی» به کوشش امرالله نصراللهی و مهدی فاموری را به سهیلا میرشمس شهشهانی اهدا کرد.

سهیلا شهشهانی، انسان‌شناس و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، مدیرمسئول مجله انسان‌شناسی خاورمیانه به زبان انگلیسی و مجله فرهنگ و انسان به زبان فارسی و پایه‌گذار و مدیر کمیسیون انسان‌شناسی خاورمیانه در مجمع بین‌المللی علوم انسان‌شناسی و قوم‌شناسی است. او ۱۰ سال معاون این مجمع بود و در کمیسیون‌های زنان، انسان‌شناسی شهری و مردم کوچ‌رو فعالیت داشت. شهشهانی تحصیلات عالی خود را در دوره کارشناسی رشته فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی آغاز کرد و دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه نیو اسکول در نیویورک به پایان رساند. برخی کتاب‌های او عبارت است از: «چهار فصل آفتاب؛ زندگی روزمره زنان اسکان‌یافته ممسنی»، «تاریخچه پوشش سر در ایران» و «پوشاک دوره قاجار».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۰ ۲۲:۳۲

از صمیم قلب به این بانوی فرهیخته که موجب مباهات همه زنان میهن هستند تبریک میگویم و برای ایشان موفقیت بیشتر آرزومندم.