• سه‌شنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98041105748
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک متخصص و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی:

جامعه ما در هر سطحی نیازمند خدمات پیشگیری است

خدمات پیشگیری

‌یک متخصص و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی گفت: برنامه‌های پیشگیرانه باید انواع سو مصرف مواد مخدر را تحت پوشش قرار دهد و به آن‌ها بپردازد. این برنامه‌ها می‌تواند به صورت انفرادی یا ترکیبی درباره مواد مختلف تهیه شود و تمام مقاطع، شیوه‌ها و روش‌ها را پوشش دهد.

‌به گزارش ایسنا- رامین دادفر شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی تسهیل‌گران سلامت روانی و اجتماعی، اظهار کرد: برای بهره‌مندی از خدمات تندرستی از جمله خدمات اعتیاد باید در چند مرحله اتفاق بیفتد، در واقع خواستن همیشه توانستن نیست بلکه توانستن خواستن است.

این پژوهشگر با بیان تعریف پیشگیری افزود: پیشگیری به معنی تقویت عوامل محافظت کننده، تضعیف عوامل خطرساز و رشد سالم و ایمن کودکان است، برای همین جامعه ما در هر سطحی نیازمند خدمات پیشگیری است، اما به این معنی نیست که همه مردم می‌خواهند این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: هدف اصلی برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد مخدر کمک به افراد جامعه به ویژه جوانان در پرهیز از شروع به مصرف مواد و در صورت مصرف، اجتناب از رسیدن به مرحله اختلالات وابستگی است. اما اهداف کلی این برنامه‌ها بسیار گسترده‌تر و شامل رشد سالم و ایمن کودکان و نوجوانان و شکوفایی استعداد و توانایی آن‌ها در تبدیل شدن به افراد سودمند برای جوامع و کشور است.

دادفر، مقبولیت را نتیجه قضاوت مردم از خدمت عنوان و تصریح کرد: مقبولیت به دو صورت تجربیات مستقیم قبلی و غیر مستقیم صورت می‌گیرد. تقاضا بر شدت احساس ناتوانی، احتمال بروز ناتوانی و شدت و مدت پس از وقوع، احتمال وقوع مرگ و زمان آن، ارزشی که فرد برای عمر و توانایی خود قائل می‌شود و احتمال تأثیر خدمت بر تقاضای خدمات تندرستی تأثیر می‌گذارد.

وی اظهار کرد: مداخلات زودرس در خصوص عوامل خطرساز معمولاً تأثیر بهتری در پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر نسبت به مداخلات دیرهنگام دارد زیرا باعث تغییر شیوه و مسیر زندگی افراد می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: اگرچه عوامل خطرساز یا محافظت کننده همه مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد ولی این شدت تأثیر بسته به سن، جنس، موقعیت و فرهنگ و محیط تفاوت پیدا می‌کند.

دادفر گفت: برنامه‌های پیشگیرانه باید انواع سو مصرف مواد مخدر را تحت پوشش قرار دهد و به آن‌ها بپردازد. این برنامه‌ها می‌تواند به صورت انفرادی یا ترکیبی درباره مواد مختلف تهیه شود و تمام مقاطع، شیوه‌ها و روش‌ها را پوشش دهد.

وی در مورد برنامه‌های پیشگیرانه مبتنی بر مدارس افزود: برنامه‌های پیشگیرانه مبتنی بر مدارس باید به ارتقای یادگیری‌های تحصیلی و اجتماعی و عاطفی بپردازد تا بتواند عوامل خطرساز را شناسایی کند. در واقع آموزش باید بر مهارت‌های خود کنترلی، درک احساسات شخصی، ارتباطات، حل مسائل اجتماعی و تقویت تحصیلی به خصوص در مهارت مطالعه متمرکز باشد.

این متخصص و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی با بیان برنامه‌های مبتنی بر جامعه اظهار کرد: این برنامه‌ها باید به مراحل گذار در زندگی افراد بپردازد. در واقع این برنامه‌ها با توجه به اینکه به صورت خاص به جمعیت در معرض خطر نمی‌پردازد خطر برچسب زدن و انگ و تبعیض را کاهش می‌دهد و روابط بین مدرسه و جامعه را تقویت می‌کند. برنامه‌های اجتماع محور باید به آحاد جامعه در مقاطع و امکانات مختلف نظیر مدرسه، انجمن‌های مذهبی و اجتماعی و رسانه‌ها دسترسی داشته باشد. این برنامه‌ها زمانی با پیام‌های مشابه در مقاطع مختلف کارآمدتر خواهد بود.

این استاد دانشگاه گفت: زمانی جامعه برنامه‌ای را سازگارتر با نیازها هنجارها و خواسته‌های فرهنگی مختلف خود می‌پذیرد که با هسته‌های یک برنامه پیشگیرانه مبتنی بر تحقیق آشنا شده باشد که این هسته‌ها شامل ساختار، محتوا و اجرا می‌شوند. زمانی که برنامه‌های پیشگیرانه از شیوه‌های آموزشی نظیر بحث گروهی و ایفای نقش به صورت همزمان استفاده کنند تأثیر بیشتری خواهند داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.