• یکشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98041607911
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی خبر داد

توسعه و گسترش رشته‌های تخصصی علوم پزشکی بر مبنای نیازسنجی

دانشجویان پزشکی

دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی، توسعه و گسترش رشته‌های تخصصی بر مبنای نیازسنجی را از دیگر برنامه‌های این دبیرخانه نام برد و تصریح کرد: به منظور سیاستگذاری و برنامه ریزی در رشته مقاطع و رشته محل‌های تحصیلی می‌بایست تحلیل مناسبی از نیروهای انسانی مورد نیاز کشور در حیطه‌های مختلف تخصصی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر معصومه جرجانی دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی با تاکید بر لزوم تحول در حوزه علوم پایه پزشکی به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه‌های در دست اجرا، به بازنگری برنامه‌های آموزشی درسی رشته‌های مختلف علوم پایه پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: با تحولات چشمگیری که در عصر هوشمندی در پیش روی رشته‌های مختلف حوزه پزشکی وجود دارد، ضرورت تربیت متخصصین توانمند که قابلیت و مهارت‌های لازم برای ارائه خدمات در قالب موقعیت شغلی خود را داشته باشند، بیش از گذشته احساس می‌شود. در عین حال نیروهای متخصص آینده باید قدرت خود فراگیری بالایی داشته تا بتوانند با استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور و جدید به ارائه خدمات تخصصی بپردازند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت خلق ثروت دانش بنیان، گفت: با اعمال تغییراتی در برنامه‌های آموزشی، می‌توان توانایی فارغ التحصیلان را در کارآفرینی و تولید ثروت‌های دانش بنیان در کشور افزایش داد.

دکتر جرجانی توسعه و گسترش رشته‌های تخصصی بر مبنای نیازسنجی را از دیگر برنامه‌های این دبیرخانه نام برد و تصریح کرد: به منظور سیاستگذاری و برنامه ریزی در رشته مقاطع و رشته محل‌های تحصیلی می‌بایست تحلیل مناسبی از نیروهای انسانی مورد نیاز کشور در حیطه‌های مختلف تخصصی داشته باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت تفکیک نیاز به نیروی انسانی متخصص و تربیت نیرو از یکدیگر، اظهار داشت: وظیفه مسئولان این است که حداکثر بهره برداری را از ظرفیت و منابع انسانی و مالی موجود در کشور در جهت تربیت نیروی انسانی داشته باشند.

وی افزود: با تغییراتی که اخیراً در ساختار هیأت‌های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی صورت گرفته، در حال حاضر شبکه ای از بوردهای تخصصی و صاحبنظران حوزه علوم پایه پزشکی را به عنوان بازوهای تخصصی و مشورتی دبیرخانه در اختیار داریم که این فرصت را به ما می‌دهد تا با تکیه بر نیازهای همه مناطق آمایشی کشور و با استفاده از نظرات طیف گسترده ای از متخصصین، سیاستگذاری و برنامه ریزی نمائیم.

دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی بهداشت و تخصصی به ارتقای کیفیت سوالات و آزمون‌های حوزه علوم پایه پزشکی اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: با هماهنگی‌هایی که با مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور صورت گرفته در تلاش هستیم تا با مشارکت تمامی اعضای هیأت‌های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی، گنجینه سوالات استاندارد را فراهم نمائیم تا با این رویکرد هم روند طراحی و انتخاب سوال با کیفیت، دقت و سهولت بیشتری انجام شود و هم مشکلات اجرایی و هزینه‌های برگزاری آزمون کاهش یابد.

ویادامه داد: درخواست دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی از همه دبیران بورد مناطق آمایشی این است که با همکاری اعضای هیأت ممتحنه و سایر اعضای هیأت علمی توانمند منطقه آمایشی در تولید دفترچه سوالات استاندارد برای آزمون‌های مختلف مرتبط با رشته فعالیت نموده و آن را برای بهره برداری در بانک سوال به مرکز سنجش ارسال نمایند.

دکتر جرجانی با اشاره به لزوم کاهش تصدی گری در دبیرخانه علوم پایه، نقش حمایتگر مسئولان و معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌های مناطق آمایشی را از فعالیت‌های دبیران و اعضای هیأت‌های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی مورد تاکید قرار داده و تصریح کرد: در این راستا از سوی معاونت آموزشی وزارت، هماهنگی‌های لازم با مسئولان دانشگاه‌ها صورت پذیرفته تا تسهیلات و امکانات لازم را برای دبیران بورد و در راستای انجام وظایف و مسئولیت‌های آنان فراهم نمایند. وی ضمن بیان مزایای استفاده از تکنولوژی در برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی پرداخته، گفت تشکیل جلسات مجازی برای برگزاری این قبیل نشست‌ها به دبیران بورد توصیه شده است.

وی هم چنین با اشاره به اهمیت داشتن ارتباطات و فعالیت در عرصه بین الملل با توجه به پتانسیل علمی موجود در کشور اظهار داشت: اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک با مراکز خارج از کشور و پذیرش دانشجوی خارجی از دیگر برنامه‌های دبیرخانه شورای علوم پایه پزشکی می‌باشد تا بدین ترتیب هم در زمینه تولید دانش و هم در حوزه تربیت نیروی انسانی برای منطقه و کشورهای دیگر بتوانیم سهم خود را در حوزه بین الملل ایفا نمائیم. در همین راستا وجود وب سایتی فعال و روز آمد به زبان انگلیسی که معرف ظرفیت‌های علمی کشور به خارج از مرزها باشد ضروری بوده و می‌تواند در این خصوص مثمر ثمر واقع شود

دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با اشاره به راهبرد تعامل و نزدیکی حوزه علوم پایه با سایر حوزه‌های سلامت و پزشکی در جهت دستیابی به مرجعیت علمی، تجمیع دانش پایه با دانش بالینی را برای رسیدن به این هدف، مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: با شیوه‌های مختلف سیاستگذاری و ایجاد تغییرات در برنامه‌های آموزشی و اجرای دوره‌های کارآموزی و کارورزی این ارتباط بیش از پیش نزدیک خواهد شد. در واقع کاربردی تر کردن رشته‌های علوم پایه پزشکی به این رشته‌ها کمک خواهد کرد تا جایگاه مناسب خود را در حوزه سلامت پیدا کنند.

دکتر جرجانی تقویت دوره‌های MD-PhD را از دیگر برنامه‌های دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی ، بهداشت و تخصصی برشمرد و خاطرنشان کرد: حمایت و تشویق فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی عمومی به منظور ادامه تحصیل در گروههای علوم پایه پزشکی از برنامه‌های این دبیرخانه می‌باشد و تلاش ما بر این است که با اعمال سیاست‌ها و برنامه ریزی مؤثر به دانشجویان پزشکی انگیزه لازم جهت ورود به این دوره‌ها را بدهیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، وی ارتقا شیوه و کیفیت برگزاری آزمون‌های ورودی و نحوه ارزیابی توانمندیهای فارغ التحصیلان را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این دبیرخانه برشمرد و اظهار داشت امیدواریم با کار عمیق مطالعاتی و استفاده از نظر کارشناسان بتوانیم الگوهای پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و شیوه‌های ارزشیابی دانشجویان در دوره تحصیلی را به نحو مطلوبی ارتقا دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.