• یکشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۸ / ۱۸:۱۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 98041608380
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تأکید کرد

ممنوعیت چاپ پایان‌نامه‌ها؛ زمینه‌ساز کاهش وابستگی کشور به ارز در شرایط تحریم

ممنوعیت چاپ پایان‌نامه‌ها؛ زمینه‌ساز کاهش وابستگی کشور به ارز در شرایط تحریم

دکترمحمد تقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر کمیته مدیریت سبز این وزارت درخصوص ممنوعیت چاپ پایان‌نامه‌ها و گزارش‌های علمی توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی گفت: این اقدام به صرفه‌جویی مالی و کاهش وابستگی کشور به ارز به‌ویژه در شرایط تحریم کمک شایانی می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر نظرپور به اهمیت این موضوع در کمک به حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: چنانچه تعداد تقریبی سالانه پایان‌نامه‌های کشور حدود ۲۰۰ هزار عدد و تعداد صفحات هر پایان‌نامه به طور متوسط ۱۰۰ صفحه و در پنج نسخه تکثیر شود؛ با حذف کاغذی این پایان‌نامه‌ها، حداقل یکصد میلیون ورق کاغذ A 4 صرفه‌جویی خواهد شد.

وی تصریح کرد: این اقدام یعنی جلوگیری از قطع سالانه حداقل ۵۰۰۰ درخت صنوبر ۱۰ ساله از جنگل‌های موجود، ضمن اینکه این اقدام به صرفه‌جویی مالی، کاهش وابستگی کشور به ارز به‌ویژه در شرایط تحریم و همچنین به کاهش فضاهای فیزیکی مورد نیاز برای نگهداری آنها در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیز کمک شایانی خواهد کرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، نظرپور به پیشگامی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری در این زمینه اشاره کرد و گفت: این اقدام به همراه سایر اقدام‌هایی که مؤسسات آموزش عالی در چند سال گذشته در حوزه مدیریت سبز انجام داده‌اند بسیار با اهمیت است و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید حذف تدریجی ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف را نیز آغاز کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۶ ۲۲:۱۴

بهترین کار کردین باید روش دیگری جایگزین کرد بنظرم علاوه بر کاهش مصرف کاغذ هزینه های دانشگاه را هم کاهش داد چون متاسفانه حدود 10 درصد از پایان نامه ها کاربد دارند بقیه اثری در تولید علم و ایجاد ثروت ندارد

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۷ ۰۹:۰۵

مطمئنی ده درصد. من ب شخصه هیچ فایده ای نمیبینم. کلا ببندن در دانشگاهو کسی ضرر نمیکنه (ضمنا خودم شیراز تحصیل کردم ک میگم)

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۶ ۲۳:۱۷

فقط اگه دانشگاه ها دانشجوی دکتری رو با اجبار به چاپ مقاله در نشریات کیو وان و کیو تو بیچاره نمی کردند چی می شد. کدام استادی خودش قبل از دفاعش توی این نشریات مقاله چاپ کرده

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۷ ۰۹:۰۷

یهو تعطیل کنید خیلی صرفه جویی میشه

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۷ ۱۷:۳۲

امار ها نشان می دهد که ده درصد از کل پایان نامه ها البته حدود ده درصد اثر دارند و کاربرد دارند ان هم در رشته های مهندسی و علوم پایه شیمی اگر چنین است وزارت باید روش دیگری را برای تدوین پاین نامه ها اتخاذ کند چرا باید پول کشور را این چنین هدر داد بنظرم بدهی دانشگاه ها و هزینه های بسیار زیاد دانشگاه ها بخش زیادی مل تدوین پاین نامه های است که اثزی هم در رشد و اقتصاد کشور ندارد