• دوشنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۸ / ۱۸:۵۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 98041709064
  • خبرنگار : 71442

در گفت‌وگو با ایسنا

«۸۰ درصد «گاندو» تخیل است»/نویسنده به حاشیه‌ها پاسخ داد

«۸۰ درصد «گاندو» تخیل است»/نویسنده به حاشیه‌ها پاسخ داد

نویسنده سریال «گاندو» درباره‌ی حواشی اخیر این سریال ـ از تأثیر کتاب «گلستان» سعدی تا واکنش‌های مقامات دولتی ـ به گفت و گو پرداخت و در عین حال تاکید کرد که ۸۰ درصد از قصه‌ «گاندو» تخیل وی بوده است.

«گاندو» سریالی جاسوسی امنیتی است که از چندی پیش روی آنتن شبکه سه سیما رفت و امشب آخرین قسمت آن به روی آنتن می‌رود. این سریال امروز از سوی برخی مقامات دولتی با انتقادهایی همراه بود.

در پی این حاشیه‌ها، خبرنگار ایسنا با آرش قادری نویسنده سریال «گاندو» به گفت‌وگو پرداخت.

این نویسنده که پیشتر سریال امنیتی «هوش سیاه» را به نگارش درآورده بود، در پاسخ به این پرسش که چرا سریال «گاندو» به این میزان با حواشی همراه بوده است؟ اظهار کرد: یک سال و نیم قبل از پخش، نگارش این سریال تمام شده است؛ این چیزهایی که الان دیده می‌شود، من یک سال و نیم پیش نوشته‌ام. حال اینکه اینقدر به‌روز از آب درآمده است، می‌تواند یک اتفاق باشد یا روالی بوده است که در مسیر جامعه طی می‌شد و من حس کردم باید به آن موضوع بپردازم.

قادری درباره اینکه آیا تمام زوایای قصه این سریال توسط خود وی به نگارش درآمده است؟ تاکید کرد: وقتی که در تیتراژ اسم من به عنوان نویسنده مطرح می‌شود، یعنی اینکه من این سریال را نوشته‌ام.

سعدی پرستم!

وی درباره سکانس حاشیه‌ساز این سریال که در آن شخصیت آلن ویکن آمریکایی از تاثیر کتاب گلستان سعدی در تقابل با ایران می‌گوید، اظهار کرد: گلستان سعدی در تمام آثار من وجود دارد؛ از سریال «برادر» بگیرید تا «هوش سیاه» یک سکانس حداقل به اینکه هر کسی سعدی بخواند، در هر زمینه‌ای می‌تواند در زندگی‌اش آدم موفقی باشد را نوشته‌ام و خواهم نوشت. در مورد هیچ شاعر و نویسنده‌ای این را ننوشته‌ام اما پرداختن به سعدی را جزو وظایف خود می‌دانم و به جای سعدی‌دوست، سعدی پرستم. در این قصه هم شما می‌بینید که مسئول میز ایران در سفارت آمریکا می‌گوید که اگر هر کسی سعدی را بخواند می‌تواند شناخت کاملی از مملکت و فرهنگ ایرانی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در اغلب آثارش به سعدی می‌پردازد و پرداختن در این سریال نیز طبیعی است، اظهار کرد: من مسئول سوء برداشت دیگران نیستم. وقتی کسی بگوید هر کسی سعدی بخواند با فرهنگ ایران آشنا می‌شود، آیا این جمله ضد سعدی است یا در تایید آن است. من می‌گویم شما اگر لوله‌کش هم باشید و سعدی را بخوانید، آدم موفقی هستید. اگر فضانورد هم باشید و سعدی را بخوانید باز هم موفقید. در اولین قسمت از این مجموعه هم دو شخصیت این سریال، در فرودگاه حکایتی از سعدی را می‌خواندند.

نویسنده «گاندو» با بیان اینکه آیا به حساسیت‌های ساخت سریال جاسوسی امنیتی فکر کرده بود و پیش‌بینی کرده بود که با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شود؟ اظهار کرد: از یکسری تحقیقات که روی تعدادی پرونده انجام و به من منتقل شده بود، استفاده کردم و مابقی کار تخیل بود. و اینگونه نیست که حالا من باید جواب پس بدهم. یک موسسه معتبر در این مملکت این کار را انجام داده و یک رسانه ملی هم آن را پخش کرده است. از ۲۰ منبع نظارتی و فیلتر هم رد شده است؛ بنابراین اگر صلاح بدانند، چیزی را حذف نکنند یا پخش نکنند، آنها باید این کار را انجامدهند و رسانه ملی جوابگوست.

وی درباره بخش‌هایی که با حذفیات روبه‌رو شده است، اظهار کرد: بعد از حساسیت‌هایی که به وجود آمده بود، خود مجموعه چند تا جمله و کلمه که اصلاً هم نیاز به حذف آنها نبود و جامعه هم نسبت به آن حساس نبود را به دلیل پرواگاندایی که در مطبوعات ایجاد شد، حذف کرد؛ مواردی که اصلاً اهمیت ویژه‌ای هم نداشت.

واکنش به انتقاد دولتی‌ها

قادری در واکنش به صحبت‌های سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر اینکه آنچه که در این سریال از وزارت خارجه، شخص وزیر و همکارانشان در این سریال نشان داده می‌شود با واقعیت منطبق نیست، اظهار کرد: من که مستند نساخته‌ام. نویسنده ممکن است وکیلی، مقام مسوولی و ورزشکاری را مورد استناد قرار بدهد و بر اساس آن قصه ساخته شود. قرار نیست مستند بسازیم. گویا دوستان دوست دارند مدام در تیترها باشند و فکر می‌کنند این شخصیت‌ها به آنها تعلق دارد.

وی همچنین در واکنش به اظهارات حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری درباره گاندو نیز اظهار کرد: من فکر نمی‌کنم با نوشتن این سریال یا ساختن آن گنده یا کوچک شوم. من یک جایگاهی برای مردم دارم. در مورد آقای آشنا باید بگویم ایشان در توئیتر می‌نویسد و چون توئیتر فیلتر است و در جمهوری اسلامی نباید از فیلترشکن استفاده کرد اطلاعی از پیام‌هایی که ایشان می‌دهند ندارم. من از پیام‌رسان‌های مجاز جمهوری اسلامی در این مملکت استفاده می‌کنم.

بر اساس تخیل‌مان قصه نوشتیم

وی در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه نیز که صبح امروز درباره «گاندو» مطرح کرد، اظهار کرد: ان‌شاءلله در فصل‌های بعدی اگر قرار شد سریالی ساخته شود نویسنده را صدا بزنند و آنجا اسناد را به ایشان بدهند. ما در این سریال بر اساس تخیل‌مان قصه نوشتیم.

وی با اشاره به ساخت سریال‌هایی با موضوع امنیتی جاسوسی و مقایسه این سریال‌ها در نقاط مختلف دنیا و کشورمان، اظهار کرد: در هر جای دنیا که شما سراغ مسائلی می‌روید که کمی فراتر از درام‌های خانوادگی است، اصولاً یکسری مخالف‌ها و موافقانی وجود دارد. ولی چیزی را باید به یاد داشت و آن اینکه هیچ رسانه‌ای تحت لوای هیچ حکومتی، ضد آن حکومت نمی‌تواند کار کند. اصلاً چنین چیزی نمی‌شود. اینکه مثلاً یک سریال آمریکایی ساخته شود که حکومت آمریکا را تضعیف کند. خب این خنده‌دار است. در ایران متاسفانه یک هاله تقدس دور همه مشاغل وجود دارد و حتی مشاغل غیرسیاسی. آن چیزی که در گاندو مطرح شد و من برای آن زمان گذاشتم و از تمام تجربه سالیان درازم در نگارش استفاده کردم، یک هدف بزرگ را دنبال می‌کرد و آن وحدت ملی، خاک وطن و ارزش امنیتی است که این مملکت در بین این همه‌ی مکان‌های ناامن در اطراف خودش دارد.

وی در همین زمینه افزود: من در هر دو دوره به آقای روحانی رأی دادم. زمانی که برجام شکل گرفت ذوق و خوشحالی بسیاری داشتم و اصلاً هم فکر نمی‌کنم آقای ظریف آدم کوچکی است یا آقای روحانی رئیس جمهور خوبی نیست. من درک می‌کنم که شرایط اجتماعی که وجود دارد باعث می‌شود فشار به مملکت وارد شود. آقای ظریف و آقای روحانی و هر رئیس جمهور و دولت دیگری هم مورد آسیب قرار می‌گیرند؛ بنابراین هدف‌گذاری من و تیم سازنده، زدن نهاد، ارگان و هیچ جناح سیاسی نبوده اما یکسری از داستان‌های ما به طرز شگفت‌انگیزی معادل‌سازی برایش پیش آمد و خود من را در خیلی از موارد غافلگیر کرد؛ به عنوان مثال همین موضوع نفتکش که مطرح می‌شود در کشور چین اتفاق افتاده است، من یک سال و نیم پیش این قصه را نوشتم.

نویسنده «گاندو» سپس با بیان اینکه باید درک شود که ما یک کشور هستیم، حکومت‌ و دولت‌های ما ملی است و باید به آنها احترام گذاشت، اظهار کرد: هم دولت و هم جناح روبه‌رو که معتقد هستم جناح روبه‌رویی وجود ندارد بلکه بین آنها اختلاف نظر وجود دارد، با این مملکت همراه هستیم. اگر باعث کدورتی در جایی شدم، قصدم روشنگری بوده است که خودم آن را درک کردم یا اطلاعات پژوهشی که از قبل به من داده شد.

کمی متانت به باز کردن این راه کمک می‌کند

قادری با اشاره به نگارش سریال «گاندو» که حدود سه سال از زمان آن می‌گذرد، یادآور شد: یک سال ساخت سریال «گاندو» که در حال حاضر پخش می‌شود، طول کشید. یک سال و نیم هم نگارش آن و من دو سال عقب‌تر از روز بودم. کمی متانت می‌تواند کمک کند که این راه باز شود و نویسنده‌های بعدی بیایند و شفاف‌تر بنویسند.

وی با اشاره به قصه‌های تکراری که نگارش و ساخته می‌شوند، اظهار کرد: الان اغلب قصه‌های ما درباره این شده که دختری نمی‌داند پدر و مادرش کیست؟ بعد از چند وقت متوجه می‌شود که بچه آن خانواده نیست. ۲۰ سال پیش «ریحانه» را با همین مضمون نوشتم. الان اگر می‌نوشتم کسی آن را نگاه نمی‌کرد. اما با ساخت «گاندو» می‌بینیم که رسانه‌های غیرایرانی سکانس‌هایی از این سریال را به عربی پخش و نقد می‌کنند. ما رسانه‌مان را به جایی رساندیم که تلویزیون‌های غربی و عربی درباره‌ی سریال ما نقد و نظر می‌نویسند. به نظرم ما باید از طریق همه جناح‌ها مورد تشویق قرار بگیریم اگر هم کوتاهی وجود داشته این جمله من از اخوان ثالث را ذکر کنید که «پیشگامان خطر گاه خطا نیز کنند». من اولی بودم که در این زمینه وارد شدم. در هر قسمت یک خطا کردم که در مجموع ۳۰ خطا شد، نویسنده بعد من می‌آید این خطا را به ۱۵ می‌رساند، همین طور نویسنده بعدی آن را به پنج خطا می‌رساند و ما می‌توانیم رسانه‌ای شویم که در جهان سریال‌مان را ببینند.

قادری در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با ایسنا با اشاره به دستمزدی که از نگارش سریال «گاندو» دریافت کرده است، اظهار کرد: باور کنید دستمزدی که من در این سریال گرفتم از قراردادهای همزمانم کمتر است. انگیزه من فقط این بود که موضوع این سریال هیجان داشت.

سکانس‌های هیجان‌انگیز

نویسنده «گاندو» با اشاره به سکانس‌های تاثیرگذار و هیجان‌انگیز این سریال که او را تحت تاثیر قرار داده است؟ اظهار کرد: تمام لذت نگارش من، سکانس‌های شخصیت شهیدی با بازی خسرو شهراز، بود. همچنین تمام دغدغه من در طول نگارش و ساخت این سریال این بود که سکانس قسمت ۲۹ سریال و سکانس روبه‌رو شدن دو شخصیت مایکل و محمد درست از آب دربیاید و کمی ترس داشتم.

قادری در پایان درباره‌ی شخصیت جیسون رضائیان ـ خبرنگار واشنگتن پست ـ که در این سریال با عنوان مایکل هاشمیان بازی پیام دهکردی به تصویر کشیده شد، در پاسخ به اینکه این کاراکتر چقدر به واقعیت این فرد نزدیک است، اظهار کرد: یک پرونده از ایشان در موسسه شهید آوینی موجود بود که به دست من رسید. روال اینکه ایشان چگونه آمده و چگونه دستگیر شده است چیزی نزدیک ۱۰۰ صفحه شرح ماوقع بود. من به آن استناد کردم و به طور کلی ۸۰ درصد قصه ـ غیر از مسیر مایکل هاشمیان و جیسون رضائیان ـ تخیل بنده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۷ ۱۹:۱۱

ممنون از گزارش بازم خداروشکر ... جاسوس رو معامله کرد وگرنه دولت مطبوع پیشکش میفرستاد.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۷ ۲۱:۳۰

مردم را ... فرض كرديد همه ميدونن شما و ... در صدا و سيما و تريبون ... ها دشمنى با دولت منتخب ٢٤ ميليون ايرانى را مدتهاست شروع كرده ايد.....به مردم احترام بگذاريد

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۷ ۲۱:۳۷

عجیب است که تخیلات شما همه ضد دولتی است. دلواپس نباشید .ما همچنان تلویزیون نگاه نمی کنیم پس تا می توانید در خیالات غوطه ور شوید

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۷ ۲۲:۳۱

این سریال ... هست

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۷ ۲۲:۴۱

جواد افشار کارگردان سریال گاندو در مصاحبه با برنامه شهر فرنگ شبکه خبر که بارها تکرار شد اعلام کرد نزدیک صد در صد این سریال منطبق با واقعیت دارد!!!

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۷ ۲۲:۴۵

این سریال به این علت گاندو نام گذاری شده که پاسخی به ارگو بن افلک باشد!!نکته جالب این جاست حتی یک بار نام نهاد ضد جاسوسی ایران به کار نمی رود ،بیننده حدس می زند ... هست ،چرا؟!!کاش با ... نویسنده پشت پرده این سریال مصاحبه می کردید

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۷ ۲۳:۵۹

این سریال یک فرعنگ سازی در مورد ... بود . ما فهمیدیم اگر قدیمها از ... استفاده میشد خیلی از این سریالهای ... ساخته نمیشد .

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۰۰:۰۶

اوخی ... اسلاحتلب معلومه تیر گاندو رو قلب ...تون فرو رفته سلاخی اسلاحتلب ها نزدیک است

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۲۱:۱۰

سلاخی مردم قبلا توسط منافقین خلق صورت گرفته

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۰۱:۴۵

تیتر شما نشون میده ... تو خون شماست چون استثنای مورد نظر در خصوص صحت ۱۰۰درصدی قصه خود رضاییان رو‌ذکر نکردید

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۰۳:۰۳

جالبه همش تخیل بوده ولی همه شخصیت ها واقعی بودن ، و جالبتر چهره شخصیت ها و گریم 100 چقدر شبیه توهمات شما هست مثل وزیر خارجه مردمم که همه به قول این آقایان ... درسته دولت و مسئولینش موفق نبودن و مردم دارن چوب این بی کفایتی مسئولینو میدن ولی شما هم نمی تونی به مردم ایران ... بگی

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۰۶:۵۴

کاش درمورد سایر ارگانهای و قوا وخود صدا وسیما به این وضوح سریال جرات کنید بسازید

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۱۰:۳۵

اگر تخیل بود پس چرا اول میزدین براساس یک پرونده واقعی ساخته شده؟؟!!! نه تنها کل دولت رو بلکه سازمان اطلاعاتی هم بردی زیر سوال بعد میگی تخیل بوده اخه توی دنیای امروز کی با موتور یکی رو وقتی بهش مضنون هستن دنبال می‌کنه که شما دم به دقیقه توی این فیلم این رو به نمایش گذاشتین؟؟!! بعد راحت می‌گی تخیل بوده؟؟!! این فیلم برای کل کشور پخش میشد چند درصد مردم شهرهای دور افتاده الان این حرف های متناقض شما رو می‌خونن و باور می‌کنن؟؟!!

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۱۶:۵۲

داستان اصلی بر اساس واقعیت ساخته شده و نویسنده امروز در نشست خبری هم اعلام کرد که برخی ماجراهای حاشیه ای رو اضافه کرده فقط.ایسنا طوری تیتر زده که گویا ماجرای جاسوسی جیسون رضاییان و نفوذ به وزارت خارجه و برخورد وزرا و مسئولین دیپلماسی با نیروهای امنیتی واقعیت نداشته!! بالاخره ایسنا طرفدار دولت تدبیر و امید است.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۱۲:۳۳

واقعا تاسف برانگیزه خبرگزاری ایسنا جمله: داستان غیر از مسیر مایکل هاشمیان 80 درصد تخیل بنده بوده رو تیتر زده نویسنده : داستان 80 درصد تخیل بنده بوده متسفم برای صداقت و شرافت

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۱۲:۴۶

سریال نسبتا خوبی بود، اما در انتها ... زدند. زیر سوال بردن یکی از بهترین شحصیت های فعلی ایران (آقای دکتر ظریف) که انصافاً در چند سال گذشته علیرغم ... زدن عده ای دیگر توانسته است تا حدودی وجه ایران را در مجامع بین المللی حفظ کند کاملا بدور از انصاف و شرف انسانی است.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۱۸:۴۴

تو خوبی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۱۳:۵۸

بعضی دوستان ... داشتند در تخیلات خودشون از باغ برجام سیب و گلابی می چیدند. حالا میخوان فرافکنی کنند.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۱۴:۲۷

انصافا فیلم بسیار خوبی بود و ما رو کمی با اتفاقاتی که توی مملکتمون میفته آشنا کرد. از نظر من قسمت 29 خیلی عالی بود. اینقدر هم ازش بد نگید. ببینید چطوری شده که شخص جیسون رضاییان و همسرش صفحه شون رو بستن. خیلی ممنون از ساخت چنن فیلم زیبا و هیجان انگیزی.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۱۴:۵۵

بنده خداوندبزرگ اقای قادری :عزیزشمابه کارخودت مشغول باش اساساوقتی چوب برداشته بشه اتوماتیک اولین کس گربه دزده ... است..که شروع به کشیدن جیغ بنفش میکنه ..چون میفهمه که موقع حساب کشی ورسیدگی به اعمال...ان داره نزدیک میشه

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۱۶:۴۸

گویا هدف شما تقدیس دولت محبوبتان است! نویسنده سریال امروز در نشست خبری هم تکرار کردند که بحث تخیل برای داستان اصلی سریال نبود بلکه بخش های حاشیه ای بود که به داستان اضافه شده بود.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۱۷:۵۴

به طور کلی ۸۰ درصد قصه ـ غیر از مسیر مایکل هاشمیان و جیسون رضائیان ـ تخیل بنده بود. تیترتان را اصلاح بفرمایید

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۱۸:۴۳

در خبر گزاری های دیگر ،این خبر، که 80 درصد گاندو تخیلی است توسط خود نویسنده تکذیب شده. نویسنده می گوید گاندو 100 درصد واقعی است. لطفا دقت فرمایید!!! با تشکر از شما

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۸ ۱۹:۵۶

سلام _ من خودم رسانه ای هستم و همیشه هم ایسنا را می بینم ولی واقع بینانه بخواهیم به متن خبر و تیتر نگاه کنیم ، تیتر کمی با متن خبر زاویه داشت. ایسنا در حرفه ای بودنت شکی نیست ولی لطفا برای خوش باش دولت وجهه خودت را خراب نکن.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۱۰:۰۵

وقتی یه ماجرای واقعی را داری نقل می کنی که خیلی هم از اون نگذشته شما اجازه نداری از تخیلاتت استفاده کنی میتونی از تخیلات برای ایجاد هیجان استفاده کنی ولی از آن در تغییر محتوی و یا بازی با شخصیتهای دخیل در ان قضیه حق نداری استفاده کنی این یک رفتار دو پهلو هست که نویسنده از خودش نشون میده. یعنی در برخورد با مخالفین میگه اینها تخیلات هست و در برخورد با موافقین میگه خواهش میکنم قابلی نداشت.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۱۵:۲۳

سریال بسیار زیبایی بود و به هیچ وجه تخیلی نبود. البته غیر از افکت هایی که روی مانیتورها دیده میشد! مهم اینه که قصه و داستان واقعی و درست بود. حاشیه ها مهم نیست.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۳۰ ۱۲:۳۳

احسنت

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۲۰ ۲۱:۲۷

هیچ اشکالی نداره اگ یکبارهم در نقد ما فیلم بسازند..چرا عادت داریم منتقد رو بکوبونیم....دمشم گرم خیلی خوب کار کرده👏👏👏👏

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۲۹ ۰۰:۵۳

سلام تا اون جایی که من فهمیدم داستان اصلی فیلم حول فعالیت، شناسایی، دستگیری و مبادله ی جیسون رضاییان، جاسوس آمریکا در ایران بود. کلیت ماجرا تا جایی که بنده مطلعم متاسفانه صد در صد واقعی است. اما نحوه ی پرداخت این ماجرا در این سریال به دلیل محدودیت های فیلمسازی و سیاسی تقریبا تا 80 درصد بر مبنای تخیل نویسنده و غیر واقعی است. به نظر من این داستان بکر و جذاب رو خیلی حرفه ای تر هم می شد فیلم کرد تا در عرصه ی بین الملل هم ببننده داشته باشه ولی در همین حد هم عالی بود. یا حق

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۳۱ ۱۶:۴۸

اتفاقا 100درصد واقعی بود اگر سانسور نمیشد جالبتر هم میشد

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۰۸ ۲۲:۰۸

تمام سریال گاندو ماجراهای مشابه واقعی داشته در سالهای اخیر... این سریال هزاران برابر بهتر و جذابتر از فیلم و سریالهای تخیلی آمریکایی است که در واقعیت 1 درصد قدرت فیلمهایشان را هم ندارن و به راحتی پهباد جاسوسی اشون رو نابود کرد سپاه مقتدر ما