• چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98041910243
  • خبرنگار : 71132

با تشریح اجلاس رهبران سیاسی زن جهان در ژاپن؛

حسینی: تعهد ایران به برجام به استناد گزارش‌های آژانس موضوعی بدون ابهام است

حسینی: تعهد ایران به برجام به استناد گزارش‌های آژانس موضوعی بدون ابهام است

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم ایران به کاهش تعهدات هسته ای خود در برجام گفت: موضوع تعهد و پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام به استناد گزارش های منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی موضوعی کاملا روشن و بدون ابهام بوده است.

سیده فاطمه حسینی که به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی در اجلاس رهبران سیاسی زن جهان در ژاپن حضور یافته بود، در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: فعالیت‌های متعهدانه ایران در قالب برجام و عملکرد منفعلانه اروپا در این معاهده مهم بین المللی یکی از مهمترین محورهای مورد بحث در دیدارها و گفت و گوهای رسمی نمایندگان ایران در این اجلاس بود.

نماینده مردم تهران در مجلس در تشریح فعالیت های گروه پارلمانی اعزامی ایران متشکل از او و ناهید تاج الدین نماینده اصفهان در مجلس، به دیدارهای خود با نواب رئیس مجلس ایتالیا اشاره کرد و گفت: در این دیدار عنوان کردیم با وجود اینکه ۱۵ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی موید تطابق فعالیت ها ایران علی الخصوص در طول بیش از یک سال گذشته بر تعهدات برجام است و عملکرد ایران به طور کامل بر برجام منطبق بوده است و  از سوی دیگر برجام یک معاهده چندجانبه است و لکن طرف اروپایی توافقنامه وفق برجام عمل نکرده است، طرف‌های مذاکره نباید از یاد ببرند که در آن، برای همه طرف‌ها تعهداتی پیش بینی شده است و ایران به اندازه کافی به آنها برای اجرای تعهدات متقابلشان فرصت داده است.

حسینی افزود: با وجود آنکه ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده اما طرف‌های مقابل علی الخصوص اروپایی‌ها در این معاهده به ویژه بعد از خروج  ایالات متحده از توافق برجام، در حوزه فروش نفت و نیز حوزه مبادلات پولی و بانکی از اجرای تعهداتشان شانه خالی کردند.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در دیدار خود با نواب رئیس پارلمان ایتالیا، با اشاره به اقدام آمریکا به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، تاکید کرد: ایالات متحده به حسب تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال کرده، و بسیاری از کشورها را از تجارت و مبادلات بانکی با جمهوری اسلامی ایران باز داشته و این اقدام، برخلاف ادعای آمریکا، مستقیما مردم ایران را نشانه رفته است.

حسینی با تاکید بر اینکه ایران بیش از یک سال است که به طرف های اروپایی فرصت داده تا به تعهدات خود وفق برجام عمل کند و مانع اقدامات ظالمانه و غیرمتعهدانه آمریکا با خروجش از  برجام علیه ایران شود، گفت: تعلل غیرقابل جبران و نابخشودنی اروپا در این زمینه سبب شد که جمهوری اسلامی ایران سناریوهای مختلفی را برای کاهش تعهدات برجامی خود آن هم در راستای بازدارندگی طرف های این معاهده از اقدامات تحریمی و ظالمانه بیشتر علیه ایران، در نظر گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به نواب رئیس پارلمان ایتالیا، با بیان اینکه اقدامات ایالات متحده در وهله نخست به معنای آغاز جنگ تمام عیار اقتصادی علیه مردم ایران است، گفت: در این میان انفعال اتحادیه اروپا نسبت به اقدامات آمریکا مفهومی جز عدم پایبندی به تعهداتش در قالب برجام ندارد. طرف های اروپایی در این زمینه تنها به ارائه شعار و حرف اکتفا کرده اند و اقدامات عملی صورت نگرفته است.

حسینی همچنین به تشریح یکی دیگر از دیدارهای رسمی خود در این اجلاس پرداخت و گفت: در دیدار با وزیر مسکن مالزی نیز در زمینه تجارب مالزی درباره تامین مسکن جوانان و همچنین تامین مسکن اقشار آسیب پذیر بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: در اجلاس ژاپن با نمایندگانی از کشور انگلیس، ژاپن، مالزی، مکزیک، سوریه، عراق، رومانی و قطر  دیدار و گفت و گو شد.

حسینی در ادامه، با اشاره به سخنرانی خود در یکی از پنل های تخصصی اجلاس رهبران سیاسی زن جهان در ژاپن با عنوان «اقتصاد و کارآفرینی زنان»، گفت: در این سخنرانی بر این موضوع تاکید کردم که کارآفرینی و توانمندسازی اقتصادی زنان مسئله ای مهم در راستای توسعه یک کشور است اما وقتی اقتصاد یک کشور به دلایل مختلف ازجمله تحریم های ظالمانه و یکجانبه تحت فشار شدید است آن هم در شرایطی که آن کشور پایبند به معاهدات بین المللی است، نه تنها زنان که همه افراد جامعه اعم از کودکان و زنان و به طور کلی خانواده ها با آسیب های جدی اقتصادی و اجتماعی روبرو خواهند شد.

به گفته حسینی، او به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در جمع حاضران در اجلاس رهبران سیاسی زن جهان در راستای شعار اقتصاد و کارآفرینی زنان، گفت که پایان دادن فوری و عاجل به تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران اولویت و گام نخست است.

حسینی همچنین به سخنرانی ناهید تاج الدین، دیگر نماینده ایران در این اجلاس اشاره کرد و گفت: خانم تاج الدین نیز گزارشی از ارتقای شاخص های سلامت در ایران از جمله کاهش مرگ و میر مودکان زیر ٥ سال و ...ارائه کرده و بر این موضوع تاکید کردند که امروز بر اثر تحریم های ظالمانه علیه ایران، حوزه سلامت و بهداشت مردم به دلیل تحریم دارو، یکی از اصلی ترین نقاطی است که مورد تهدید قرار گرفته و سلامت و بهداشت زنان و کودکان در آستانه آسیب قرار می گیرد.

حسینی همچنین به سخنرانی پایانی خود در اجلاس رهبران سیاسی زن جهان اشاره کرد که در آن از پیگیری های جدی مجلس ایران در حوزه ارتقای مشارکت سیاسی و اقتصادی زنان سخن گفت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در این سخنرانی به تصویب بودجه برای ارتقای شاخص های عدالت جنسیتی اشاره کردم، گفت: تاکید کردم که اختصاص بودجه به موضوعی نظیر برنامه ریزی برای ارتقا شاخص های عدالت جنسیتی، تنها محدود به اعداد و ارقام بودجه ای نیست و نشان دهنده اولویت دادن یک کشور به حوزه زنان است.

حسینی در این اجلاس با تاکید بر اهمیت زدودن کلیشه‌های جنسیتی تاکید کرد: در دوره فعلی مجلس با وجود آنکه زنان تنها حدود ۶ درصد کرسی های پارلمان را در اختیار دارند اما توانسته اند با عملکرد فعال خود، ۳۵ درصد هیئت رئیسه های کمیسیون‌های تخصصی را در اختیار بگیرند و به موضوع در اقلیت بودن به عنوان یک مانع بر سر فعالیت‌های خود نمی‌نگرند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این اجلاس محل جمع شدن رهبران سیاسی زن جهان است، در سخنرانی خود تاکید کرد: این موضوع اهمیت دارد که حاضران در اجلاس به عنوان سیاستمداران کشورهای جهان، در قبال اقدامات دولت های خود سکوت نکنید و علیه تحریم های ظالمانه‌ای که زندگی مردم را نشانه می رود، ضمن اعلام موضع جدی، از دولت ها در خصوص اقداماتشان در برابر یکجانبه گرایی سوال و مطالبه کنید که در برابر رویگرد یکجانبه گرایانه ای که صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند و به خطر می‌اندازد، چه اقدامی اتخاذ کرده‌اند .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha