• شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98042210997
  • خبرنگار : 30054

از دادرسی مالیاتی چه می‌دانید؟

پرشین تکس

به روزهای پایانی موعد سالیانه ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی نزدیک می‌شویم. در حالی‌ که اشخاص حقوقی و شرکت‌ها حدود یک هفته برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خود مهلت دارند، اشخاص حقیقی بیش از ۲۰ روز است که اظهارنامه خود را تسلیم سازمان امور مالیاتی کرده و حالا احتمالاً میزان قطعی مالیات آن‌ها مشخص‌ شده است.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام پرشین تکس، با تمام این‌ها اتفاقی که هر  ساله برای بسیاری از مؤدیان می‌افتد، اختلاف آن‌ها با اداره مالیات بر سر میزان مالیات قطعی است. قانون، برای حل اختلاف مالیاتی مؤدیان با اداره مالیات فرایندی را پیش‌بینی کرده است که به آن دادرسی مالیاتی می‌گویند.

دادرسی مالیاتی چیست

دادرسی مالیاتی فرایندی است که در آن مؤدیان مالیاتی می‌توانند اختلاف مالیاتی خود با اداره مالیات را حل‌وفصل کنند. چرخه دادرسی مالیاتی، از چندین مرحله تشکیل‌ شده است که مؤدی می‌تواند به ترتیب با استفاده از این مراحل اقدام به حل اختلاف مالیاتی خود با اداره امور مالیاتی کند. اولین مرحله و اولین مرجع رسیدگی به حل اختلاف مالیاتی، اداره مالیاتی است که پرونده مؤدی در آن بررسی‌ شده است. مطابق قانون مؤدی می‌تواند با مراجعه به رئیس اداره مالیاتی مربوطه و یا شخصی که از طرف ایشان انتخاب‌ شده است، به مذاکره پرداخته و با ارائه اسناد و مدارک، تقاضای تجدیدنظر در رأی صادره را می‌کند.

مرحله دوم دادرسی مالیاتی؛ مراجعه به هیات حل اختلاف مالیاتی

در برخی موارد اختلاف مالیاتی مؤدی و اداره مالیات در همان اداره حل‌وفصل می‌شود، اما در اکثر موارد مؤدیان به مرجع بعدی رسیدگی به حل اختلاف مالیاتی، یعنی هیات حل اختلاف مالیاتی مراجعه می‌کنند. هیئت حل اختلاف مالیاتی از سه نفر تشکیل‌شده است. یک نفر قاضی بازنشسته که به‌نوعی ریاست جلسه را بر عهده دارد، یک نفر نماینده از سوی اداره امور مالیاتی که همان‌طور که از نام او پیداست، از منافع سازمان امور مالیاتی دفاع می‌کند و نفر سوم نیز نماینده‌ای از سوی اتحادیه، صنف و یا تشکل‌های حرفه‌ای است که به نمایندگی و در دفاع از حقوق مؤدی در این جلسه حضور پیدا می‌کند.

مهلت شکایت به هیات حل اختلاف مالیاتی

تا ۳۰ روز پس از صدور برگ تشخیص، فرصت ارجاع پرونده خود به هیات حل اختلاف مالیاتی را دارید. با پایان یافتن این مهلت، شکایت شما رسیدگی نشده و مجبور به پرداخت مالیات تعیین‌ شده می‌شوید. درعین‌حال اگر به رأی صادره از سوی هیات حل اختلاف مالیاتی نیز شکایت داشتید، بازهم تا ۲۰ روز پس از صدور رأی فرصت دارید تا به مرجع بعدی دادرسی مالیاتی، یعنی شورای عالی مالیاتی مراجعه کنید.

شورای عالی مالیاتی، بدون اینکه به ماهیت شکایت ورود کند، تنها رأی صادره را بررسی و آن را تائید و یا رد می‌کند. درصورتی‌که شورای عالی مالیاتی رأی صادره از سوی اداره مالیات را رد کند، می‌توانید پرونده خود در یک هیات حل اختلافی دیگر مطرح کنید. در صورت تائید شدن رأی اداره مالیات در شورای عالی مالیاتی نیز، درصورتی‌که همچنان قصد شکایت داشته باشید، باید به مراحل دیگر دادرسی مالیاتی مراجعه کنید. این مراجع به ترتیب هیات سه‌ نفری وزارت اقتصاد و دیوان عدالت اداری هستند که پرونده کمتری به آن‌ها ارجاع می‌شود و شرح شیوه کار آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد.

چگونه در مراحل دادرسی مالیاتی پیروز شویم؟

از همان ابتدا که اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنید، پرونده شما توسط ممیزین اداره مالیات به‌دقت بررسی می‌شود. ممیزین اداره مالیات، کارشناسانی خبره در عرصه مالیات هستند که در این عرصه سال‌ها تجربه داشته و وظیفه‌ دارند منافع دولت و سازمان امور مالیاتی که همان دریافت مالیات حداکثری از مؤدیان است را تأمین کنند.

از همان ابتدای چرخه دادرسی مالیاتی، شما به‌عنوان مؤدی با این افراد سروکار دارید و برای احقاق حق و تأمین منافع خود و مجموعه خود مانعی همچون این افراد را در برابر خود دارید. برای این‌که در مراجع مختلف دادرسی مالیاتی قادر به برتری بر  این افراد باشید، باید تسلط کاملی به قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی داشته باشید؛ در حقیقت باید بیشتر از این افراد با قانون آشنا باشید.

از سوی دیگر باید تجربه کاملی از نحوه رسیدگی پرونده در این مراجع را داشته باشید و آن‌قدر در دادرسی مالیاتی آبدیده باشید که در دام پیچیدگی‌های چرخه دادرسی مالیاتی نیافتید. اما به‌راستی برای کسانی که در سال تنها یک یا دو بار دادرسی مالیاتی را تجربه می‌کنند، چگونه این میزان از تسلط امکان دارد؟ آیا باید تمام کسب‌وکار خود را کنار بگذارند و قوانین و بخشنامه‌های جدید مالیاتی را بخوانند!؟

مشاوره مالیاتی؛ بهترین راه برای موفقیت در دادرسی مالیاتی

این روزها که تخصص‌های زیادی در همه عرصه‌ها وجود دارد، بسیار ساده‌لوحانه است که بخواهیم تمام امور کسب‌وکار خود را به‌تنهایی انجام دهیم. مشاوره مالیاتی ازجمله این تخصص‌هاست که عقل سلیم حکم می‌کند با برون‌سپاری امور مالیاتی خود و سپردن آن به یک مشاور مالیاتی هم از پیروزی حداکثری خود اطمینان حاصل کنیم و هم با فراغ بال کسب‌وکار خود را مدیریت کنیم. یک مشاور مالیات با تجربه فراوان و تسلط بالای خود به قوانین، به‌راحتی در مراجع مختلف دادرسی مالیاتی حضور پیداکرده و منافع حداکثری شما را تأمین می‌کند.

شرکت مشاوره مالیاتی پرشین تکس با به خدمت گرفتن باتجربه‌ترین و تحصیل‌کرده‌ترین مشاوران مالیاتی و با داشتن رزومه‌ای درخشان در دادرسی مالیاتی و پیروزی در پرونده‌های بزرگ مالیاتی، جزو برترین مراکز مشاوره مالیاتی در ایران محسوب می‌شود. کافی است پرونده مالیاتی خود را به پرشین تکس بسپارید تا مراحل دادرسی مالیاتی آن به بهترین شکل ممکن طی شده و منافع مجموعه شما به شکل حداکثری تأمین شود. برای تماس با پرشین تکس با شماره تلفن‌های ۰۲۱۲۲۹۲۷۳۸۸ (دفتر مرکزی – میرداماد) و ۰۲۱۴۴۰۳۰۲۵۸ (شعبه مرزداران) تماس حاصل کرده و یا برای بهره‌گیری از مشاوره مالیاتی آنلاین به وب‌سایت پرشین تکس به نشانی persiantax.com مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ خبری

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.