• شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 98042211254
  • خبرنگار : 90047

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ: ریحانه خاتونی تنها در مسابقات داخلی می‌تواند رکاب بزند

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ: ریحانه خاتونی تنها در مسابقات داخلی می‌تواند رکاب بزند

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ معتقد است: برای این که هجمه بین‌المللی به ایران وارد نشود و نادو زیر سوال نرود، ریحانه خانونی براساس ماده قانونی ۱۰/۶/۱/۱ تنها می‌تواند در مسابقات داخلی شرکت کند تا زمانی که مدت محرومیت ۴ ساله وی به اتمام برسد.

دکتر رضا احمدخانی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حضور ریحانه خاتونی در مسابقات داخلی با وجود محرومیت ۴ ساله‌اش از سال ۹۵ تا خرداد ۹۹ اظهار کرد: پس از اعلام حکم استیناف این ورزشکار و اینکه مشخص شد مربی او در مثبت شدن تست دوپینگش نقش داشته است فدراسیون پزشکی ورزشی سال گذشته با ارسال نامه‌ای به فدراسیون دوچرخه سواری اعلام کرد که خاتونی چون نقشی در مثبت شدن دوپینگش نداشته محرومیت وی از ۴ سال به ۲ سال کاهش پیدا کرده و تنها می‌تواند در مسابقات داخلی شرکت کند.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت تخفیف مجازات خاتونی چرا وی تنها امکان شرکت در مسابقات داخلی را دارد، گفت: وقتی کد وادا را بررسی می‌کنید می‌بینید که خیلی جاها این کد نیز شفاف نیست و دست را باز گذاشته تا در سیستم قضائی آن کشور مشکلاتی ایجاد نشود که البته در قانون وادا به طور شفاف در آن ذکر نشده است. حتی در ماده قانونی ۱۰/۶/۱/۱ نیز به این مساله اشاره شده که نادوی هر کشور می‌تواند بر اساس شرایطی که در رخداد دوپینگ ایجاد می‌شود در قوانین استیناف خود می‌تواند مجازات ورزشکارش را کاهش دهد. بنابراین ریحانه خاتونی پس از اینکه مدعی شد در مثبت شدن دوپینگش نقشی نداشته این موضوع در کمیته انضباطی مورد بررسی قرار گرفت و سپس کارشناسان حقوقی کمیته استیناف نادو این مساله را تأیید کردند و حکم وی را از ۴ سال به ۲ سال کاهش دادند. البته تصور من بر این است نادو برای اینکه هجمه بین‌المللی به ایران وارد نشود و کسی از این موضوع سوءاستفاده نکند، طی نامه‌ای که سال گذشته به فدراسیون دوچرخه سواری ارسال کرده بود تنها اجازه شرکت در مسابقات داخلی را به این ورزشکار داده بود تا زمانی که دوره محرومیت ۴ ساله این ورزشکار به اتمام برسد.

قائم مقام دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اضافه کرد: نادوی ایران بدون شک تمام جوانب را بررسی کرده و مجوز شرکت در مسابقات داخلی را به ریحانه خاتونی داده است تا مشکلی برای فدراسیون دوچرخه‌سواری و نادو پیش نیاید.

احمد خانی‌ها در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک اگر به این ورزشکار اجازه شرکت در مسابقات بین‌المللی داده می‌شد باید پروسه‌ای که در نادو طی شده در وادا نیز پروسه دادرسی مجدداً طی می‌شد و این مساله در دادگاه بین‌المللی ورزش مورد بررسی قرار می‌گرفت. به هر صورت حضور این ورزشکار در مسابقات داخلی از نظر حقوقی مشکلی ندارد، اما در مسابقات بین‌المللی به دلیل اینکه امکان دارد شاکی وجود داشته باشد و اتحادیه جهانی پیگیر این موضوع شود، تصمیم بر این گرفته شد تا کاهش میزان محرومیت این ورزشکار را تنها به وادا اعلام کنیم. البته اینکه اتحادیه جهانی در جریان نتیجه این پرونده هست یا خیر در جریان نیستم. مگر اینکه وادا رأی حکم استیناف را در اختیار اتحادیه جهانی گذاشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

هر دو فدراسیون واقعا تبعیض قایل می‌شوند چون که در همون زمانی که دوپینگ این خانم مثبت اعلام شد خانم فاطمه یوسفی هم دوپینگ‌شان مثبت اعلام شد. حال سوال بنده این است چون که ایشان شهرستانی وبدون حامی هستن باید ۴سال را تحمل کنند آیا قانون استثنا دارد؟