• شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 98042211345
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۲ تیر بخوانید؛

اولین دادگاه محمدعلی نجفی/آزادی کادر نفت‌کش گریس/آخرین اخبار از وضعیت مناطق سیل زده و زلزله زده

اولین دادگاه محمدعلی نجفی/آزادی کادر نفت‌کش گریس/آخرین اخبار از وضعیت مناطق سیل زده و زلزله زده

واکنش وزیر کشور به وعده‌های تقسیمات استانی/ سه ماه گذشت؛ آخرین‬ وضعیت مناطق سیل زده‬ از‬ زبان‬ نمایندگان‬ منطقه ‏/ حمایت سخنگوی دولت از اصلاح قانون تابعیت/ اولین دادگاه محمدعلی نجفی/ آزادی دو عضو کادر نفت‌کش گریس/ جلسه مشترک دبیر مجمع و وزیر کشور در خصوص زلزله مسجدسلیمان/ برگزاری جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا/ رونمایی از نسخه جدید پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، بیست و دوم تیر ماه ۱۳۹۸ است.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت ضمن حمایت از اصلاح قانون تابعیت اعلام کرد: این هفته در صحن علنی، لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مجدداً مطرح است. این امری انسانی و اخلاقی و اتفاقاً مقوَم امنیت ملی است. نباید به بهانه‌های امنیتی عده‌ای را از حق‌شان باز داشت، امیدوارم نهادهای مدنی بیشتر به این امر بپردازند.

همچنین عبدالرضا رحمانی‌فضلی در پاسخ به پرسشی درباره وعده‌های برخی داوطلبان احتمالی انتخابات برای تقسیمات استانی، گفت: ما کاری به وعده‌های دیگران نداریم و وظیفه خودمان خود را انجام می‌دهیم. وزیر کشور همچنین درباره دیدارهای خود با آیت الله جنتی گفت: مرتب درباره انتخابات با آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان دیدار دارم.

با عملیات شبانه روزی و اشرافیت اطلاعاتی و امنیتی چند هفته ای، بزرگترین باند قاچاق سلاح های ممنوعه در استان گلستان متلاشی شد. در این عملیات سربازان گمنام امام زمان (عج) ۱۹۱ قبضه سلاح غیرمجاز کشف و در همین زمینه چهار نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا به میزبانی رئیس‌جمهور برگزار شد.

رئیس قوا قضاییه همچنین  در دیدار با فعالان محیط زیست در خصوص پرونده محیط زیستی‌ها خواست که همگی منتظر نظر دادگاه بمانند؛ چراکه تشخیص بی‌گناهی یا گناهکار بودن آن‌ها بر عهده قاضی است.

سه ماه گذشت؛ آخرین‬ وضعیت مناطق سیل زده‬ از‬ زبان‬ نمایندگان‬ منطقه ‏

اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ کام نوروزی ایرانیان بر اثر سیلی فاجعه بار تلخ شد. سیل در استان‌های بسیاری رخ داد و ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت. در این مخاطره بیش از ۲۰ استان دچار آب‌گرفتگی، سیلاب و آسیب‌های جزئی و سنگین شدند. روزنامه‌نگاری بحران همانطور که در هنگام وقوع مخاطره طبیعی، از طریق انتشار دستورالعمل‌ها و اطلاعات، آمادگی مردم برای رویارویی با مخاطره را بالا می‌برد؛ می‌تواند با یادآوری آن رویداد از فراموشی آن جلوگیری کرده و نگذارد خونسردی و بی‌تفاوتی بر افکار عمومی و مقامات دولتی حاکم شود و همزمان خدمات انجام شده از سوی مسئولین را تشریح کند. به منظور انجام وظیفه فوق، به سراغ نمایندگان مجلس استان‌های سیل‌زده رفته‌ایم تا ببینیم که آنها وضعیت حوزه انتخابیه خود را چگونه تفسیر می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر کشور و رئیس ستاد بحران کشور پیرامون زلزله اخیر شمال خوزستان جلسه‌ای برگزار کردند. در این جلسه محسن رضایی با اشاره به دیدار خود از مناطق زلزله زده، در خصوص خسارت‌های زلزله مسجد سلیمان گزارشی ارائه و خواستار رسیدگی فوری به مردم آسیب‌دیده این منطقه شد.

همچنین نماینده مردم مسجد سلیمان با اشاره به زلزله اخیر در این شهرستان گفت:زلزله به خانه‌ها، مساجد و مدارس آسیب جدی وارد کرده و خانه‌های روستایی نیز آسیب زیادی دیده است، انتظار داریم توجه ویژه‌ای به منطقه شود. وی در ادامه تصریح کرد: بنده از مسئولان کشوری گله مند هستم که به اندازه کافی به شهرستان زلزله زده مسجد سلیمان توجه نداشته‌اند. مسئولان استانی تلاش زیادی کردند اما مسئولان کشوری آنطور که باید وارد نشدند.

پلیس جبل‌الطارق اعلام کرد که تمامی افراد نفت‌کش ایرانی گریس ۱ با ضمانت آزاد شده‌اند. این نفت‌کش هفته گذشته، توسط انگلیس با سوء ظن این‌که تحریم‌های اروپا را با انتقال نفت به سوریه نقض کرده باشد، توقیف شده بود. توضیح بیشتری ارائه نشده است اما گفته شده است که تحقیقات ادامه داشته و نفت‌کش گریس ۱ همچنان توقیف می‌باشد.

در همین رابطه رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت دیپلماسی در جهت رفع توقیف نفت کش حامل سوخت ایرانی استفاده کرد، گفت: نباید اجازه دهیم که این مسئله بهانه‌ای برای افزایش تنش‌ها در خلیج فارس شود.

مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سیاست آمریکا درقبال ایران را فاقد عقلانیت و مبنای حقوقی دانست و تاکید کرد که وضعیت کنونی پیرامون ایران یک بن بست است.  محمد البرادعی افزود: واشنگتن در حال استفاده از شیوه القای حس غرق شدن (غرق شدن مصنوعی) برای ایران است.

همچنین در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان، گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی‌اش مورد استقبال قرار گرفت و تاکید شد که تداوم برجام در گرو اجرای تعهدات آن توسط تمامی طرف‌هاست.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس هم با بیان اینکه طبق مناسبات حقوقی و بین‌المللی و در چارچوب برجام مسیر درستی را در پیش گرفته‌ایم، گفت: ایران در واکنش به رفتار خارج از قواعد حقوق بین‌الملل ترامپ و اروپایی‌ها تصمیم درستی برای بازگشت به شرایط قبل از برجام گرفت.

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به تصمیمات ایران در برداشتن گام دوم کاهش تعهدات برجامی گفت: حفظ برجام می‌تواند شامل کاهش تعهدات مثل افزایش غنی‌سازی باشد. هم‌اکنون ایران در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است و اقدامات ما نباید طرفداری از ایران را به اجماع علیه ایران بدل کند.بادامچی تاکید کرد:مدیران دیپلماسی اجازه ندهند که کسی به برجام صدمه‌ای وارد کند.

جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم شهردار پیشین تهران به صورت علنی در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) به ریاست قاضی کشکولی رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران برگزار شد.

در این جلسه  قاضی شهریاری، نماینده دادستان با حضور در جایگاه در قرائت کیفرخواست پرونده، اتهامات محمدعلی نجفی را اینگونه برشمرد و گفت: آقای نجفی ۶۶ ساله، بازنشسته، اهل تهران و فعلاً در زندان اوین است که او متهم به مباشرت در قتل عمدی همسر دوم خود مرحومه میترا استاد ۳۶ ساله با سلاح گرم و دوم حمل و نگهداری سلاح و مهمات جنگی غیرمجاز و دیگر ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح غیرفوتی است. وی همچنین افزود: : اعتقاد نجفی به مهدورالدم بودن میترا استاد است.

در پایان نیز قاضی کشکولی رئیس دادگاه زمان برگزاری جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده را ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه اعلام کرد.

بیش از ۱۵۰ چهره‌ اصلاح‌طلب از جمله سعید حجاریان، علی تاجرنیا، عبدالله رمضان‌زاده، محمد کیانوش‌راد، عبدالله ناصری و مرتضی مبلغ، آذر منصوری،‌ شهیندخت مولاوردی با امضای بیانیه‌ای نسبت به روند رسیدگی پرونده محمدرضا خاتمی در قوه قضائیه انتقاد کردند.

در آستانه سی‌ونهمین سالگرد تأسیس شورای نگهبان، نسخه جدید پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان به آدرس https://www.shora-gc.ir/ با حضور کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان رونمایی شد.

کدخدایی در نشستی که به همین مناسبت برگزار شد، در پاسخ به سوالی در رابطه با معرفی یک نماینده مجلس به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفت: ما فارغ از پاسخگویی هستیم، از اختیارات رئیس قوه قضائیه است و نمایندگان مجلس تصمیم گیری می‌کنند. قطعاً هر کسی که به شورای نگهبان می‌آید باید فارغ از اظهارنظرها و مصادیق سیاسی عمل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha