• شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۸ / ۱۶:۵۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98042211440
  • خبرنگار : 30054

تور قطار گردشگری خوزستان:

طبیعت، تاریخ، صنعت

ریل رو

در زمستان سال گذشته، برای اولین بار توری متفاوت بر اساس جاذبه‌­های طبیعی، صنعتی و تاریخی در ناحیه زاگرس جنوبی برگزار شد. این برنامه گردشگری، توسط گروه ری‌ل­رو، اولین برگزار­کننده تورهای تخصصی راه­‌آهن، طراحی و اجرا شد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ریل‌رو، تورهای معمول خوزستان به شکل مجزا به یکی از جاذبه‌های روایی جنگ و یا صرفاً جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این منطقه می‌پردازند، در حالی که در این تور علاوه بر این موارد، ارائه جاذبه‌های صنعتی منطقه نیز، آن هم برای مخاطب عام در نظر گرفته شد تا از حداکثر پتانسیل گردشگری این ناحیه استفاده شود.

گردشگری راه‌آهن ایران با ریل‌رو

گروه ریل رو با پیشینه برگزاری تورهای ویژه با قطار گردشگری و نگاهی تخصصی به تاریخ راه‌آهن، سال‌هاست که تورهایی با عنوان «گردشگری راه‌آهن ایران» را برگزار می‌کند. تور چندوجهی خوزستان- لرستان نیز براساس تجربه قبلی همین گروه در برگزاری اولین قطار برنامه‌ای گردشگری مسیر اهواز- تنگ پنج، که در ایام نوروز ۹۶ اجرا شده بود، انجام گرفت.

قطار گردشگری ریل‌رو

این برنامه گردشگری به گونه‌ای طراحی شده بود تا بازدید کنندگان، همزمان با مجموعه‌هایی از جاذبه‌های صنعتی، تاریخی و طبیعی نواحی خوزستان و لرستان روبرو باشند. علاوه بر آن اختصاص قطاری ویژه برای بازدید از راه‌آهن ناحیه زاگرس و لرستان این امکان را فراهم کرده تا جلوه‌هایی کمتر دیده شده از ترکیب صنعت و طبیعت، پیش روی گردشگران قرار گیرد.

این تور سه و نیم روزه با همراهی لیدرهای محلی و تخصصی، با هدف معرفی چند وجهی از جاذبه های بکر این نواحی صورت گرفت.

برنامه تور قطار گردشگری خوزستان

روز نخست تور قطار گردشگری خوزستان با بازدید و معرفی تاریخ کهن هفت تپه، چغازنبیل و شوشتر آغاز شد که بی شک شاه‌کلیدی برای ورود به تاریخ کهن ایران باستان است. به دنبال آن بازدید از سد عظیم دز و پل کرخه دزفول به همراه روایت داستان کمتر شنیده شده‌ای از جنگ و پدافندهای هوایی با تمرکز بر موقعیت‌های حیاتی این منطقه، در طول هشت سال دفاع مقدس، وجه دیگری از تاریخ این سرزمین را روایت کردند که کمتر در تورهای تفریحی به آن پرداخته می‌شود.

در روز پایانی جهت بازدید از جاذبه‌های راه‌آهن این ناحیه، گردشگران مسیر اندیمشک تا دورود را با قطار اختصاصی طی کردند. در طول مسیر، کارشناس گردشگری راه‌آهن، محمد محسنیان نیز روایت عجیب و واقعی ساخت راه‌آهن ناحیه زاگرس را ضمن توقف‌هایی هدفمند در طول مسیر، برای گردشگران بازگو کرد.

با توجه به میزان مطلوب بارندگی‌ها در سال گذشته و انتخاب فصل مناسب گردشگری این ناحیه، گردشگران شاهد چشم نوازترین مناظر طبیعی از دیواره‌های سنگی عظیم زاگرس گرفته تا همنشینی رود خروشان سزار با دشت‌های لرستان بودند.

اما زیبایی طبیعت این ناحیه همه آنچیزی نیست که نظر گردشگران را به خود جلب کرد؛ این نواحی گویی با خطوط سرد و فلزی راه‌آهن زیباتر هم شده‌اند. عظمت پل‌ها و مسیر پیچ در پیچ راه‌آهن در پهنه کوه‌ها که همچون ماری خزیده کیلومترها به راه خود ادامه داده است و در جایی دیگر موزون و هماهنگ با رودها حرکت می‌کند، گواهی بر این واقعیت است.

ناحیه راه‌آهن خوزستان و لرستان، از جمله سخت‌ترین بخش‌های ساخت راه‌آهن سراسری ایران بوده‌اند، که کمتر گردشگری بدون استفاده از قطار قادر به مشاهده زیبایی و عظمت آن است. از اینرو گروه ریل‌رو با شناختی کامل از منطقه که حاصل تحقیقات کتابخانه‌ای و سفرهای اکتشافی از ناحیه مورد نظر بوده است، روایتی تازه از ایرانگردی را با تماشای جاذبه‌های راه‌آهن فراهم کرده‌اند. چراکه تماشای تاریخ ایران به شکلی متفاوت از جمله اهداف این تور گردشگری بود. علاوه بر آن باید گفت که راه‌آهن سراسری در ایران قدمتی بیش از هشتاد سال دارد که از نظر ویژگی‌های فنی و طبیعی، از جمله پروژه‌های صنعتی جالب توجه در سطح جهانی است.

این تور در زمستان سال ۹۷ و با تعداد ۱۳۳ گردشگر برگزار شد که جا دارد با مساعدت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های حمل و نقل ریلی، بیشتر شاهد برگزاری چنین برنامه‌هایی در سال‌های آتی باشیم.

انتهای رپرتاژ خبری

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.