• دوشنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98042412511
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۴ تیر ماه؛

بررسی برنامه حقوق دانان شورای نگهبان/تکذیب سوءقصد به سالک/توضیحی برای درخواست آپارتمان از وزرا

بررسی برنامه حقوق دانان شورای نگهبان/تکذیب سوءقصد به سالک/توضیحی برای درخواست آپارتمان از وزرا

اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی/ تکذیب خبر سوء‌قصد به سالک/ پیگیری مسائل حوزه انتخابیه نطنز توسط علی لاریجانی/ اعلام وصول طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل کشور/ بررسی برنامه ۵ حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان در فراکسیون مستقلین و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (دو شنبه) بیست و چهارم تیر ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی امروز مجلس، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون انرژی در خصوص طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، را در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

همچنین نماینده مردم گلپایگان در خصوص تکلیف نماینده حوزه انتخابیه نطنز با توجه به فوت نماینده این حوزه، گفت: تا اطلاع ثانوی علی لاریجانی مسائل مربوط به حوزه انتخابیه نطنز را دنبال می‌کند و مردم نطنز می‌توانند به ایشان مراجعه کنند.

ناطقین امروز مجلس

نوبخت: ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند همدلی، یاری و نوع‌دوستی است

لطفی: وزارت جهاد کشاورزی نسبت به اصلاح قیمت گندم اقدام کند

پورابراهیمی: اصلاح ساختار بودجه نیازمند اصلاح سایر بخش‌های اقتصادی است

فیضی: در برابر ظلم مذاکره نمی‌کنیم

نماینده نهاوند: رئیس قوه قضائیه وظایف سنگین خود را با قدرت پیش ببرد

***

امیر سرتیپ حاتمی به همراه جمعی از معاونین این وزارتخانه در نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، گزارشی از آخرین تحولات منطقه، آمادگی نیروهای مسلح و جدیدترین توانمندی‌های صنعت دفاعی به‌ اعضای ‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه داد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این نشست گفت: به نمایندگان ملت ایران اطمینان می‌دهیم ‌نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گوش به فرمان فرمانده معظم کل قوا، همواره روند ارتقای توان دفاعی را با قدرت ادامه می‌دهند.

همچنین محمد محمودی شاه نشین بیان کرد: در جلسه کمیسیون امور داخلی کشور ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت منع کاندیداتوری در انتخابات مجلس با سابقه بیش از سه دوره متوالی نمایندگی حذف شد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس نیز در توضیح پیگیری‌های هیأت رئیسه درباره‌ پرونده عزیزی نماینده ابهر که چند روز پیش برای ساعاتی در زندان اوین بازداشت شده بود، با بیان این که «نایب رئیس مجلس با رئیس قوه قضائیه درباره‌ موضوع پرونده نماینده ابهر جلسه‌ای را برگزار خواهد کرد»، گفت که عزیزی نماینده ابهر با پیگیری‌های رئیس مجلس آزاد شده است چون طبق قانون نماینده مصونیت دارد.

هیأت رئیسه فراکسیون امید امروز در جلسه‌ای میزبان کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان یعنی محمد دهقان، علی غلامی، هادی طحان نظیف، صادقی مقدم و مرتضوی بود که آنها به صورت جداگانه به ارائه برنامه‌های خود پرداختند. فاطمه سعیدی با اعلام این خبر افزود: در این جلسه رعایت مر قانون در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات، استقلال رأی و احترام به حقوق شهروندی به عنوان مطالبه اصلی فراکسیون امید مطرح و تاکید شد که کاندیداهای پیشنهادی این موارد را لحاظ کنند.

همچنین پنج حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان با حضور در جلسه فراکسیون مستقلین به ارائه برنامه‌ها و تشریح سوابق خود پرداختند و سوالات نمایندگان را نیز پاسخ دادند.

علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس موارد اعلام وصولی در جلسه علنی امروز را قرائت کرد که از جمله آن اعلام وصول طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل بود.

همچنین احمد امیرآبادی، عضو دیگر هیات رییسه مجلس نامه ۱۶۱ نماینده مجلس به رییس قوه قضاییه و رییس مجلس شورای اسلامی درباره چرایی قرائت نشدن گزارش حادثه برخورد قطارهای مسافربری در محور سمنان - دامغان، در مجلس و نامشخص بودن نتیجه رسیدگی در قوه قضاییه را قرائت کرد.

در جلسه علنی امروز مجلس اصطلاحات طرح حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌ گذاری مردمی را تعریف شد.

نمایندگان مجلس همچنین  ماده ۳ طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را با ۱۴۰ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند و ضمن تعیین شروطی برای تنفس خوراک تخصیصی به طرح‌های مربوط به توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی مصوب کردند که استفاده از سهم صندوق توسعه ملی باید در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه و با اذن مقام معظم رهبری باشد.

نمایندگان،  دولت را نیز مکلف کردند تا از طریق وزارت نفت نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح‌های توسعه‌ صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی اقدام کنند.

مجلس در ادامه کار خود، ماده ۴ این طرح را نیز به تصویب رساند و بر اساس آن شرایط تأمین مالی طرح‌های حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز تعیین کرد.

همچنین نمایندگان  چارچوب صدور مجوز طرح‌های توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی را تعیین کردند.

حجت الاسلام احمد سالک در حاشیه جلسه علنی در جمع خبرنگاران با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص سوء قصد به وی در شب گذشته بیان کرد: این خبر جوسازی بوده است و مساله سوء قصد به بنده نبوده است سینه ما آماج گلوله‌های منافقین است اگر مردی باشد بتواند این کار را انجام دهد. نماینده مردم اصفهان با رد خبر سوء‌قصد به وی افزود: هدف سارقان سرقت کیف بنده بوده است.

همچنین اسدالله عباسی  با اشاره به اظهارات ابوترابی نماینده نجف‌آباد در خصوص درخواست آپارتمان در ازای انصراف از استیضاح وزرا گفت: هیأت رئیسه مجلس این موضوع را در جلسه امروز بررسی و اعلام کرد که چنین چیزی صحت ندارد. سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «دو نماینده مجلس از وزرا دریافت آپارتمان را درخواست کرده بودند»، گفت که این درخواست در ازای انصراف از استیضاح نبوده است.

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از طرح سوالی از وزیر ارشاد در خصوص علت ورود پول‌های مشکوک به سینما و شبکه خانگی خبر داد.

محمدعلی وکیلی نیز  مشروح تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤولان اجرایی کشور در جلسه علنی نوبت صبح امروز را قرائت کرد.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

حاجی: قیمت خرید تضمینی گندم به ۲۰۰۰ تومان افزایش یابد

موسوی: اطلاعی از روند پیگیری قانون منع به کارگیری بازنشستگان نداریم

***

در جلسه علنی نوبت عصر امروز، نمایندگان مجلس از مجموع ۱۳۵ رای اخذ شده مصطفی کواکبیان را با ۱۰۵ رای از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و فرج‌الله رجبی را با ۱۰۰ رای از کمیسیون عمران مجلس و ابوالفضل ابوترابی را با ۸۷ رای و اصغر سلیمی را با ۶۶ رای از کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها را به عنوان عضو ناظر در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی تهران انتخاب کردند.

جهت تامین نظر شورای نگهبان نیز طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی اصلاح شد.

همچنین نمایندگان مصوبه پیشین خود درباره تعیین تکلیف تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

با ۱۴۳ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر موافقت‌نامه ایران و چین در خصوص همکاری در زمینه بهداشت و قرنطینه دامی تصویب شد که براساس آن موافقت‌نامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در خصوص بهداشت و قرنطینه دامی مشتمل بر یک مقدمه و ۱۲ ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه تسلیم اسناد آن داده می‌شود.

همچنین لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا تصویب شد.

در جریان بررسی این لایحه، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که نباید به کنوانسیون ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتو زا نگاه سیاسی داشت، گفت: هیچ نگرانی از پیوستن به این کنوانسیون وجود ندارد، پیام ما با تصویب این کنوانسیون آن است که جمهوری اسلامی ایران قواعد بین المللی را درباره فعالیت هسته‌ای قبول دارد.

در ادامه جلسه نوبت عصر، نمایندگان مجلس طرح مربوط به ممنوعیت ازدواج دختران کمتر از ۱۶ سال و پسران کمتر از ۱۸ سال را برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضائی ارجاع دادند.

نماینده مردم آستارا در مجلس در جریان طرح سوال خود از وزیر علوم در خصوص علت عدم ارائه خدمات رفاهی مناسب به دانشجویان دکتری با اشاره به اختصاص ۲۰ میلیون تومان از سوی صندوق رفاه دانشجویان به دانشجویان دکتری گفت که این دانشجویان با این رقم نمی‌توانند در شهرهای بزرگ خانه اجاره کنند.

در پاسخ وزیر علوم با بیان این که در تأمین خوابگاه متأهلین کمبود شدید داریم گفت: امروز دانشجویان دکترا علاوه بر دریافت وام تحصیلی ماهانه و وام ضروری ۳ میلیون تومانی می‌توانند از حدود ۱۹ نوع وام دیگر صندوق رفاه دانشجویان استفاده کنند.

درادامه ولی داداشی از توضیحات وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره ارائه خدمات رفاهی مناسب به دانشجویان دکترا قانع شد.

یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای را با عنوان تقدیر از ساخت مجموعه تلویزیونی بصیرت افزای گاندو را در مجلس قرائت کرد.

در پایان تذکرات کتبی نوبت عصر امروز نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور توسط یک عضو هیات ریسه مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha