• دوشنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۸ / ۱۹:۱۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 98042412795
  • منبع : شورای نگهبان

حجت‌الاسلام اعرافی؛ عضو جدید فقهای شورای نگهبان را بیشتر بشناسید

حجت‌الاسلام اعرافی؛ عضو جدید فقهای شورای نگهبان را بیشتر بشناسید

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی به عنوان عضو جدید فقهای شورای نگهبان منصوب شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، در آستانه سی و نهمین سال روز تأسیس شورای نگهبان و پایان دوره عضویت ۲ تن از فقهای شورای نگهبان آیات عظام محمد یزدی و صادق آملی لاریجانی، مقام معظم رهبری در حکمی اعضای جدید فقهای شورای نگهبان را معرفی کردند. رهبر معظم انقلاب در احکام جداگانه‌ای آیات عظام محمدیزدی و صادق آملی لاریجانی و همچنین حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی را به مدت ۶ سال به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ علیرضا اعرافی به سال ۱۳۳۸ در شهرستان میبد استان یزد در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم آیت‌الله محمدابراهیم اعرافی از علمای شناخته شده میبد و از دوستان نزدیک حضرت امام خمینی (ره) بود که در جریان نهضت اسلامی نقش بسزایی در آگاه‌سازی مردم آن دیار داشت. از جمله ویژگی‌های بارز آن مرحوم، اقامه نماز جمعه در سال‌های خفقان طاغوت آن هم با سلاح بود.

اعرافی پس از گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان در زادگاه خود در سال ۱۳۴۹ وارد حوزه علمیه قم شد و به دلیل هوش بالا و سرشار به سرعت مراحل مختلف حوزوی را طی کرد، به‌طوری که پس از حدود ۷ سال وارد دروس عالی خارج فقه و اصول شد.

او پشتکار و همت والایی از خود در آموختن علومی مانند فلسفه اسلام و غرب، ریاضی و همچنین فراگیری زبان‌های عربی و انگلیسی از خود نشان داد در حالیکه آن زمان از جمله امور متداول در حوزه نبود.

اعرافی در طول سال‌های تحصیل از محضر علمای نامداری بهره‌ها برد. از جمله تفسیر را نزد مرحوم آیت‌الله مشکینی، هیئت (دروس ریاضی قدیم) را محضر علامه حسن‌زاده آملی و کتاب‌های «فلسفتنا» و «اقتصادنا» از آثار گران‌سنگ شهید آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدباقر صدر (ره) را نزد آیت‌الله سیدکاظم حائری فرا گرفت.

همچنین اسفار اربعه، برهان شفاء، فصوص‌الحکم و تمهیدالقواعد را نزد آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی و بخشی از اسفار را از محضر متفکر بزرگ و استاد شهید علامه مرتضی مطهری (ره) آموخت و بهره‌های بسیاری باز هم در زمینه فلسفه از آیت‌الله مصباح‌یزدی برد.

دروس خارج فقه و اصول را نیز در محضر اعاظمی چون؛ آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ مرتضی حائری، آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی، آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی، آیت‌الله‌العظمی شیخ جواد تبریزی، آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله‌العظمی شبیری‌زنجانی گذراند.

تقید استاد اعرافی به تحصیل علم آنچنان بود که در همان دوران طلبگی از فرصت تعطیلات استفاده می‌کرد و به مباحثه‌ی آثار گرانبهایی، چون «تفسیر المیزان» و «شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید» می‌پرداخت. امری که در میان طلاب خیلی معمول نبود.

او سال‌های سال کتب دوره‌ی سطح حوزه را بار‌ها تدریس کرده و مدت طولانی به تدریس اسفار اربعه و خارج فقه قضا و تربیت (فقه التربیة) اشتغال داشته است. از ویژگی‌های تدریس ایشان نوآوری و تطبیق مباحث موجود در کتب قدما با مبانی امروزی علوم است. استاد اعرافی آثار بسیاری در زمینه علوم تربیتی به چاپ رسانده است که از جمله آن‌ها می‏‌توان به کتاب «فلسفه تعلیم و تربیت» اشاره کرد.

عمده فعالیت‌های حجت‎‏الاسلام و المسلمین اعرافی پس از انقلاب علاوه بر امور سیاسی در زمینه علم و فرهنگ و تربیت بوده است و از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در مسئولیت‌های مهمی ایفای نقش کرده است که در زیر به آن اشاره می‌شود:

۱ ریاست مرکز جهانی علوم اسلامی و عضویت در هیأت امنای آن

۲ عضویت در شورای فرهنگی - اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۳ عضویت در شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۴ ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم

۵ مدیریت گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

۶ عضویت در هیأت امنای مؤسسه بین‌المللی هدی

۷ معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم

۸ ریاست هیأت امنای دانشکده علوم قرآنی میبد

۹- عضویت در کنگره دین‌پژوهان کشور

۱۰ مدیر مسؤولی فصلنامه‏‌های «حوزه و دانشگاه»، «جستار اقتصادی» و «تربیت اسلامی»

۱۱ عضویت در هیأت امنای دفتر تبلیغات حوزه علمیه‌ی قم

۱۲ عضویت در شورای پژوهش‌های علمی کشور

۱۳ عضویت در هیأت امنای مرکز جهانی و سازمان مدارس خارج از کشور

۱۴ رئیس جامعۀ المصطفی العالمیۀ

۱۵ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور

۱۶ امامت جمعه شهر میبد

۱۷ امامت موقت جمعه شهر قم

گفتنی است استاد اعرافی در سال‌های دفاع مقدس، بار‌ها در جبهه‌ها حضور یافت و مشوّق رزمندگان اسلام بود. وی هم‌اکنون از مدرسین و فضلای شناخته شده و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌باشد.

پس از رحلت مرحوم آیت‌الله مؤمن عضو باسابقه شورای نگهبان، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۸ طی حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی را به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

متن حکم بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ علیرضا اعرافی «دامت توفیقاته»
با توجه به فقدان مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمّد مؤمن (ره) در مجموعه فقهای محترم شورای نگهبان، جنابعالی را بجای ایشان به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی به عضویت آن شورای محترم منصوب می‌کنم.
دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۴ تیر ۱۳۹۸

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha