• سه‌شنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98042513012
  • خبرنگار : 71474

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور:

اقتصاد سنتی شانسی برای رقابت با جوانان ندارد/باید پژوهش‌های اقتصادی را به شکل جدی دنبال کرد

اقتصاد سنتی شانسی برای رقابت با جوانان ندارد/باید پژوهش‌های اقتصادی را به شکل جدی دنبال کرد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور معتقد است همان‌طور که وضعیت اقتصاد در سال‌های گذشته نشان داده، اقتصاد سنتی شانسی برای رقابت با جوان‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان ندارد.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری صبح امروز سه‌شنبه در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: چند سال قبل وقتی برای نخستین‌بار تعدادی از جوانان طرح تشکیل یک تاکسی اینترنتی را مطرح کردند، تاکسیرانی با آنها برخورد بدی داشت و گمان می‌کرد که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، اما امروز بعد از چند سال وقتی بازار این تاکسی‌ها را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که اقتصاد بر روی بسترهای نوین چه فضایی دارد.

به گفته وی، فعالان سنتی اقتصاد ایران نیز اگر می‌خواهند در آینده امکان حضور پرقدرت خود را حفظ کنند باید با بسترهای جدید و دانش‌بنیان اقتصادی ارتباط برقرار کرده و در مسیر آنها حرکت کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این‌که برای توسعه اقتصاد باید پژوهش‌های اقتصادی را به شکل جدی دنبال کرد، توضیح داد: متأسفانه برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا امروز بخش قابل توجهی از بودجه پژوهش‌های دانشگاهی و صنعتی را در کشورمان دولت پرداخت می‌کند. این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ جهان امروز بخش زیادی از بودجه خود را از طریق مشارکت با بخش خصوصی به دست می‌آورند.

ستاری ادامه داد: در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ امروز سهم دولت از بودجه تنها ۱۵ درصد است و این در حالی است که در کشور ما هنوز بسیاری از این بودجه‌ها را باید دولت تأمین کند که با توجه به محدودیت‌هایی که دارند، این کار دشوار شده و از سوی دیگر انتقال این پژوهش‌ها به فعالان اقتصادی بخش خصوصی دشوار می‌شود.

وی با انتقاد از این نگاه که نباید از یک دانشگاه توقع تولید محصول نهایی را داشت، گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد که در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ شرکت‌هایی با محوریت اساتید و دانشجویان‌شان تأسیس می‌شود که با اتکاء به بودجه بخش خصوصی و بر اساس نیازهای واقعی بازار پژوهش کرده و نتیجه آن را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در صورتی که این ارتباط در اقتصاد ایران نیز فراهم شود، می‌توان انتظار داشت بسیاری از دغدغه‌های باقی‌مانده در زمینه علمی پوشش داده شود و ارتباط دقیقی میان فعالان اقتصادی و محیط‌های دانشگاهی شکل گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha