• سه‌شنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98042513173
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۵ تیر ماه

انتخاب سه حقوق دان شورای نگهبان/حمایت فراکسیون امید از زنگنه و...

انتخاب سه حقوق دان شورای نگهبان/حمایت فراکسیون امید از زنگنه و...

انتخاب سه حقوق دان شورای نگهبان/ موافقت مجلس با دوفوریت طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری به حذف سود و جریمه مضاعف/ تصویب کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) بیست و سوم تیر ماه ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیردولتی، بررسی صلاحیت کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان و... در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

بررسی صلاحیت کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان

با تعامل مجلس و شورای نگهبان می‌توان قانونگذاری را کارآمدتر کرد

در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان، محمد دهقان یکی از کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر این‌که شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی باید با یکدیگر قرابت و تعامل داشته باشند، گفت: از طریق تعامل شورای نگهبان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توان شاهد ارتقاء کارآمدی قوه مقننه در زمینه قانون‌گذاری و سایر مسائل باشیم.

 همکاری مجلس و شورای نگهبان مشکلات حوزه قانونگذاری را حل می‌کند

همچنین صادقی مقدم یکی دیگر از  کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر این که همکاری اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس در تقلیل موارد ارجاعی به مجمع تشخیص مؤثر است، خطاب به نمایندگان گفت که در حد توان در دسترس آنها خواهد بود.

هم‌افزایی مجلس و شورای نگهبان منجر به ارتقاء کیفیت قانون‌گذاری می‌شود

در ادامه این جلسه هادی طحان‌نظیف به عنوان کاندیدای دیگر حقوق‌دان شورای نگهبان با تاکید بر این‌که باید تعامل شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی افزایش یابد، گفت: بنده اطمینان می‌دهم اگر به عنوان حقوق‌دان وارد شورای نگهبان شوم با هم‌افزایی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تحرک و پویایی جوانان، جسارت اظهارنظر، روحیه تحول‌زایی و بهره‌مندی از علم و تجربه بزرگان را مبنای کار خود قرار دهم.

باید به سمت صادر کردن قوانین‌مان به دنیا حرکت کنیم

عبدالحمید مرتضوی دیگر کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه ما در مقابل تمام جهان قرار داریم، گفت: باید به سمت صدور قوانین‌مان به دنیا و کشورهای دیگر حرکت کنیم. وی با طرح این پرسش که تا کی می‌خواهیم از قوانین سایر کشورها استفاده کنیم؟ افزود: قطعاً تطبیق قوانین با قوانین دیگر کشورها کار ساده‌ای است اما باید به جایی برسیم که بتوانیم قوانین‌مان را صادر کنیم که می‌توان در این راه گام برداشت. باید مجموعه قوای کشور بر تصمیم سازی و تصمیم‌گیری مؤثر باشند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز سه‌شنبه در حال بررسی صلاحیت پنج کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان بود که علی غلامی یکی از این کاندیداها انصراف داد. در این باره یک عضو هیأت رئیسه مجلس از پشت تریبون مجلس توضیح داد که آقای غلامی یادداشتی داده مبنی بر این که از کاندیداتوری برای حقوقدانی در شورای نگهبان انصراف دادند.

درنهایت با رأی مجلس، محمد دهقان، محمدحسن صادقی مقدم و عبدالحمید مرتضوی به عنوان سه حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.

در جریان انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان از سوی مجلس و رأی به محمد دهقان به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان، مجلس با استعفای وی از نمایندگی موافقت کرد.

***

 با ۱۲۶ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر طرح اصلاح آئین نامه داخلی مجلس  در اولویت قرار گرفت.

همچنین داوود محمدی با اعلام این خبر که نمایندگان مجلس هفته آینده رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی را انتخاب می‌کنند، گفت: هیأت رئیسه من را به عنوان گزینه ریاست کمیسیون اصل ۹۰ انتخاب کرده که این رأی‌گیری هفته آینده در صحن مجلس انجام می‌شود.

دو فوریت طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان با ۱۸۵ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

ناطقین امروز مجلس

نماینده تهران: توسعه کشور بدون صیانت از همبستگی اجتماعی محال است

ذوالقدر: اگر کشاورزی خود را رونق دهیم نیازمند نفت نیستیم

کرد: مردم در استان‌های محروم با یارانه زندگی می‌کنند

محمودی شاه‌نشین: طرح رجیستری در حال تبدیل شدن به فرصت رانت‌خواری است

فرهنگی: طبقات فرودست جامعه از تحریم و ناکارآمدی آسیب می بینند

***

نمایندگان مجلس همچنین در جلسه علنی امروز کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی را با ۱۴۵ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

در ادامه این جلسه نمایندگان مجلس درخواست دولت مبنی بر دو فوریت رسیدگی به لایحه اصلاح بند «الف» تبصره ۱۱ ماده واحد بودجه سال ۱۳۹۸ را بررسی کرده و با آن موافقت کردند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

بیگدلی: ۱۷۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم در برابر زحمت کشاورزان کم است

تذکر نماینده مردم فلاورجان در خصوص مشکلات آب آشامیدنی این استان

بهرام‌نیا: وزیر کشاورزی سریعاً شرایط صادرات محصولات کشاورزی را ایجاد کند

نماینده گنبدکاووس: هیچ اقدامی برای نگهداری مجموعه سوارکاری گنبدکاووس انجام نمی‌شود

سلیمی خطاب به موگرینی: با دم شیر بازی نکنید

ساعدی: امروز مردم دشت آزادگان مانند هشت سال دفاع مقدس با محرومیت مبارزه می‌کنند

الماسی: مشکلات بازارچه‌های مرزی و ته‌لنجی‌ها را حل کنید

تذکر پژمانفر در مورد پاداش فرهنگیان بازنشسته

کبیری: رانش زمین مردم کفچرین خوی را تهدید می کند

نقوی حسینی: دولت نباید با افزایش فیش آب و برق گرانی‌ها را تقویت کند

تذکر نماینده خدابنده درباره ارتقاء یک بخش به شهرستان

میرزایی نیکو: به وضعیت وخیم سازمان تامین اجتماعی توجه شود

گودرزی: آتش سوزی‌های اخیر منابع طبیعی به تدبیر و به تجهیزات نیاز دارد

ذوالقدر: اثرات مثبت کاهش نرخ دلار باید در زندگی مردم دیده شود

لاهوتی: وزیر بهداشت برای رفع مشکلات مالی بیماران راهی پیدا کند

نادری: کرمانشاه و اورامانات تنها راه دور زدن تحریم‌هاست

انتقاد جاسمی از «تحریم داخلی خودروسازان» توسط بیمه مرکزی

***

فاطمه سعیدی در خصوص جزییات جلسه فراکسیون امید با وزیر نفت اظهار کرد: آقای زنگنه در این جلسه توضیحات جامعی درباره شرایط تحریم و فروش نفت ارائه و تاکید کرد به دلیل سوء استفاده دشمنان نمی‌تواند مکانیزم فروش نفت و میزان فروش را به اطلاع مردم برساند با این حال جمع‌بندی نمایندگان از توضیحات ایشان این بود که مجموعه وزارت نفت در تعامل و همکاری با سایر ارکان نظام تمام تلاش خود برای دور زدن تحریم‌ها را انجام می‌دهد و اینکه می‌گویند ایشان انگیزه ندارد حرف بی‌پایه و اساسی است. وی از حمایت فراکسیون امید از زنگنه خبر داد و گفت که تاکید این فراکسیون جلوگیری از تسلط بابک زنجانی‌ها بر منابع مالی است.

علی اصغر یوسف نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس هم از اعلام وصول ۵ طرح و انصراف ۴ نماینده در طرح سوال از وزرا خبر داد.

محمدعلی وکیلی نیز تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

به گزارش ایسنا،

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha