• سه‌شنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98042513387
  • منبع : نمایندگی همدان

در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر همدان مطرح شد؛

نگاه تجاری به دکه‌های مطبوعاتی نشود

نگاه تجاری به دکه‌های مطبوعاتی نشود

ایسنا/همدان مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان یکی از مشکلات اساسی مطبوعات را مربوط به قشر دکه‌دارن مطبوعاتی دانست و گفت: در سازمان ساماندهی مشاغل چندین جلسه برگزار و قراردادی برای ساماندهی تمام دکه‌های مطبوعاتی تصویب شد که لازم‌الاجرا است و درخواست داریم نگاه فرهنگی به دکه‌های مطبوعاتی شود نه تجاری.

به گزارش ایسنا، مهرداد حمزه سه‌شنبه ۲۵ تیرماه در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با محوریت بررسی مشکلات مطبوعات استان، عنوان کرد: خبرنگاران با توجه به دغدغه‌هایشان گاه خبر انتقادی هم کار می‌کنند اما این انتقادها دلیل بر داشتن مشکل شخصی با فرد و سازمان خاصی نیست بلکه در جهت انجام بهتر امور و براساس وظیفه ذاتی و دلسوزی است.

وی بیان کرد: یکی از مطالبات اصلی اصحاب رسانه ساختمان رسانه است که رسولی، شهردار وقت قول واگذاری ساختمانی را داده بود اما تا کنون محقق نشده هر چند در این مدت چندین ساختمان دیده شده اما مناسب نبودند و امیدواریم این موضوع هر چه سریع‌تر با پیگیری شورای شهر و شهرداری به نتیجه برسد.

تبدیل فرهنگسراهای غیرفعال به فرهنگسرای رسانه

حمزه ادامه داد: شهرداری برای تحقق این امر در صورت نبود ساختمان مناسب، می‌تواند یک فرهنگسرای غیرفعال را به رسانه‌ای واگذار کند که برای این امر فرهنگسرای "پرواز" یا فرهنگسرای "تاریخ و تمدن" پتانسیل تبدیل به فرهنگسرای رسانه را دارد یا حداقل می‌توان بخشی از آن را در اختیار اصحاب رسانه قرار داد.

وی یکی از مشکلات اساسی مطبوعات را مربوط به قشر دکه‌دارن مطبوعاتی دانست و عنوان کرد: در سازمان ساماندهی مشاغل چندین جلسه برگزار و قراردادی برای ساماندهی تمام دکه‌های مطبوعاتی تصویب شد که لازم‌الاجرا است اما این قرارداد نواقصی دارد که پیشنهادات مورد نیاز را اعلام کردیم و درخواست داریم این پیشنهادات با نگاه فرهنگی و نه تجاری مورد تأیید قرار گیرد.

مدیرعامل خانه مطبوعات همدان اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات دکه‌داران عوارض و مالیات پرداخت نشده است و مبالغی بین ۴.۵ تا ۱۲ میلیون به شهرداری بدهکار هستند که تقاضا داریم این صنف شامل بخشودگی مالیاتی شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق مرفه‌نشین همدان از جمله استادان، پردیس، میدان بعثت و میدان بیمه دکه مطبوعاتی فعالی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: چندین سال است از سوی شورای شهر مجوز افزایش دکه‌های مطبوعاتی صادر نشده بنابراین لازم است در جهت افزایش دکه‌ها مجوزهای جدیدی صادر شود.

حمزه توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی و پرداخت سهم مطالبات نشریات از شهرداری را از مطالبات اصلی رسانه‌های استان دانست و ابرازامیدواری کرد: تدابیری اندیشیده شود تا به صورت عادلانه این آگهی‌ها در بین نشریات و خبرگزاری‌های استان تقسیم شود.

وی ادامه داد: در زمینه توزیع و اشتراک نشریات گله‌مندی‌های زیادی وجود دارد و در رابطه با بحث رپرتاژها نوع توزیع آگهی‌ها مشخص نیست و صرفاً به یکسری از رسانه‌های خاص داده می‌شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات همدان ضمن اشاره به برگزاری ویژه برنامه روز خبرنگار در محل فرهنگسرای عین القضات همدانی بیان کرد: یکی از درخواست‌های خانه مطبوعات برگزاری این برنامه در پیاده راه بوعلی است تا مردم بیشتر با خبرنگاران و وظیفه آنان آشنا شوند.

وی اضافه کرد: نصب المان خبرنگار در یکی از میدان‌ها یا پارک‌های شهر از دیگر مطالبات خبرنگاران است تا این حرکت به عنوان یادگاری از شورای پنجم برجای بماند.

حمزه با بیان اینکه خبرنگاران همدانی در انعکاس اخبار در حوزه ملی و بین المللی خوش درخشیدند، اظهار کرد: انتقاد خبرنگارن به درستی صورت می‌گیرد و در حوزه رسانه در رویداد بین‌المللی رسانه‌های استان ثابت کردند که می‌توانند در حوزه ملی و بین المللی به خوبی کار کنند.

وی بیان کرد: رسانه‌های همدان همیشه در صحنه بودند و ثابت کردند می‌توانند بسیار خوب عمل کنند به طوری که حتی رسانه‌های استان یک سروگردن بالاتر از برخی استان‌های دیگر ظاهر می‌شوند.

انتخاب ساختمان رسانه از پروژه‌ها تملکی شهرداری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری همدان نیز گفت: هرجا نقد بر پایه کارشناسی باشد اتفاقات خوبی رقم خورده اما گاهی شاهد نقدهای غیرکارشناسانه‌ای بودیم و به همین علت نتیجه مورد انتظار رخ نداده است.

مرتضی حضرت زاده با بیان اینکه رویکرد شهرداری همدان تعامل با اصحاب رسانه است، اظهار کرد: به طور قطع هیچ شهری از داشتن یک شهرداری ثروتمند ضرر نمی‌کند اما امروز شهرداری‌ها با مشکل کمبود منابع مواجه هستند به همین علت انتظار داریم رسانه‌ها در مسیر نقد درست گام بردارد و در راستای تأمین منابع که پایه آن مشارکت مردم است، بیشتر کار شود.

وی در رابطه با تحویل ساختمان رسانه عنوان کرد: بخش عمده پروژه‌های شهرداری، تملکی است به طوری که به دنبال انتخاب مکان مناسبی برای اصحاب رسانه از املاکی که به صورت تملکی در دست شهرداری است، هستیم.

حضرت‌زاده ادامه داد: در جهت ساختمان رسانه پیگیری‌های لازم انجام شده اما مستلزم این است که بررسی کنیم کدام یک از ساختمان‌ها مناسب اصحاب رسانه است به همین علت باید با حضور مسئولان خانه مطبوعات از ساختمان‌های تملکی بازدید به عمل آید.

در ادامه رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: تنها ۹ درصد مردم شهر همدان عوارض خود را پرداخت می‌کنند بنابراین رسانه‌ها باید مردم را برای رفتارهای ایجابی و مثبت به میدان بیاورد تا همه عوارض خود را پرداخت کنند این در حالیست که اگر روی رفتار ایجابی شهروندی کار نشود پرداختی‌ها به مراتب کمتر خواهد شد.

اکبر کاووسی‌امید با اشاره به مسأله عوارض پرداخت نشده دکه داران، بیان کرد: قانونی برای معافیت در این مورد نداریم اما دکه داران می‌تواند عوارض معوق خود را به صورت اقساطی پرداخت کنند یا خانه مطبوعات می‌تواند در این رابطه مانند اتاق اصناف حل کند به طوری که خانه مطبوعات می‌تواند به عنوان واسطه، حق واسطه گری را به دکه‌داران ببخشد.

وی ضمن انتقاد نسبت به جریان بازتاب اخبار رسانه‌ها اظهار کرد: در برخی رسانه‌های همدان فقط جریاناتی اطلاع رسانی می‌شود که چالشی باشند اما رسانه تراز اسلامی باید درراستای رفتار ایجابی عمل کند و در ایجاد رفتار مثبت شهروندی باید نقش مثبت را ایفا کرده و مطلوب یک رسانه انقلابی این نیست که فقط چالشی عمل کند.

حسین قره‌باغی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز بیان کرد: بهتر است در نقدها منصف باشیم، متأسفانه در استان ما هیچ وقت مدیری به علت کاری که باید انجام دهد و انجام نداده، نقد نمی‌شود به طوری که همدان به علت عدم نقد رسانه‌ها، برای مدیران محل امن خدمت و پرتاب شده است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha