• چهارشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98042613833
  • منبع : بوشهر

نگاهی بر ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی غیرمجاز؛

دریا به کمک احتیاج دارد...

دریا به کمک احتیاج دارد...

ایسنا/بوشهر ‌رشد روزافزون جمعیت جهان باعث شده تا بشر برای تامین خوراک بیش از اندازه به دریا فشار بیاورد...

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار رسمی سازمان خواروبار جهانی در سال ۲۰۱۷ سالیانه در حدود ۹۱ تا ۹۳ میلیون تن از انواع آبزیان در جهان صید می شود. صید بی رویه، ورود پساب و فاضلاب، بهره برداری غیر اصولی از دریا و… عواملی هستند که به محیط زیست دریا و ذخایر آن آسیب جدی رسانده و می رساند. با وجود این عوامل برای اینکه صید از پایداری برخوردار باشد و ذخایر دچار آسیب نشود به موضوعات مدیریت در مورد صید توجه شده است.

کمک به بقا یا فنا؟

ایجاد زیستگاه مصنوعی یکی از راه هایی است که به بازسازی و بقای گونه های دریایی کمک می کند، مهم ترین ویژگی زیستگاه مصنوعی جنس آن است که به محیط زیست و اکوسیستم آسیب نرساند.

با این حال برخی گزارش ها و مشاهدات حاکی از آن است که تعدادی از صیادان جهت ساخت زیستگاه مصنوعی از تایرهای خودروف فرسوده به دلایلی همچون ارزانی، مقاوم بودن و در دسترس بودن استفاده می کنند. (تصاویر گزارش (تایرها) مربوط به شهرستان دیر روستا اُلی می باشد (عکس از پرهام هوشمند).

ایجاد زیستگاه های مصنوعی حکم ترمیم محیط زیست را دارد

کارشناس مسئول امور صید اداره کل شیلات استان بوشهر در این رابطه به ایسنا گفت: در مجموع فلسفه ایجاد زیستگاه های مصنوعی مثبت و کاربردی است و حکم ترمیم محیط زیست را دارد و از زمان قدیم با نام مُنگُف ایجاد می شدند و این کار خوبی است. ولی اکنون مسئله این است که اساس ایجاد و ساخت آنها باید مهندسی شده باشد، جنس آن و محل قرارگیری مطالعه شده باشد و در نقشه های صیدگاهی و توپوگرافی محل قرارگیری مشخص باشد تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

حسین شادکامی با اشاره به آلودگی های سواحل خلیج فارس بیان کرد: مسئله دیگر عام المنفعه بودن این زیستگاه ها می باشد که منفعت حاصل از ایجاد زیستگاه و موجودیت آن برای طبیعت و مردم باشد.

تبدیل تانکر فلزی حمل نفت به زیستگاه مصنوعی!

شادکامی می گوید در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۹۸ گزارشی از شهرستان گناوه مبنی بر تبدیل تانکر فلزی حمل مواد نفتی به زیستگاه مصنوعی دریافت کرده است. وی ادامه می دهد: ساخت زیستگاه مصنوعی با مصالح آلاینده موجب آسیب رساندن و تخریب دریا می شود، زیرا تانکرها هم آغشته به مواد نفتی بوده و هم دارای جنس آهنی می باشند.

کارشناس مسئول صید شیلات بوشهر تصریح کرد: ساخت زیستگاه مصنوعی باید با مصالح تعیین شده و مجاز صورت بگیرد، اما متاسفانه عدم رعایت قانون در رابطه با جنس زیستگاه مصنوعی مشکلات زیادی به وجود می آورد و استفاده از لاستیک و یا مواد دارای فلزات سنگین نیز به طور صد درصد موجب آلودگی می شود.

حسین شادکامی با بیان اینکه با ایجاد زیستگاه های مصنوعی به صورت کنترل شده موافق هستیم، خاطرنشان کرد: به هر روی ما سعی داریم با وضع و اجرای برخی قوانین جلوی این اقدامات را بگیریم. اما در حقیقت بروز برخی آلودگی ها به ویژه آلودگی های نفتی از کنترل ما خارج است.

نگران آلودگی های خلیج فارس هستیم

رییس گروه پایش و بهسازی منابع دریایی شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ابراز نگرانی از آلودگی های خلیج فارس به وسیله صنایع پتروشیمی و نفتی بیان کرد: باید تمام تلاش خود را برای رفع آلودگی هایی که مسبب آن فعالیت های غیر قانونی انسانی از قبیل ساخت زیستگاه مصنوعی با مصالح غیر مجاز است به کار ببندیم.

سید عزیزالله مهدوی افزود: شیلات استان بوشهر تعداد ۴ زیستگاه مصنوعی با سازه های مهندسی در دیّر، بندرگاه، خارگ و خارگو قرار داده است.

ساخت زیستگاه مصنوعی با کسب مجوز از شیلات باشد

وی یادآور شد: این مسئله که صیادان خود به این نتیجه رسیده اند که دریا دیگر توان بهسازی ندارد و به کمک احتیاج دارد خوب است ولی ساخت زیستگاه مصنوعی باید با کسب مجوز از اداره شیلات باشد و متقاضی نیز بایست نوع و جنس زیستگاه و مکان دقیق آن را به صورت طول و عرض جغرافیایی اعلام کند، سپس اداره شیلات با توجه به درخواست از اداره بنادر دریانوردی، اداره محیط زیست و شرکت نفت و گاز استعلام گرفته و در صورت نداشتن منع قانونی با این کار موافقت می شود و بقیه مراحل انجام می گیرد.

مهدوی با اشاره به ضرورت رعایت سلسله مراتب ها برای حفظ دریا از آسیب ها، تاکید کرد: با تلاش بر اجرای صحیح قوانین، با متخلفان مبارزه شده و با ایجاد زیستگاه های مصنوعی به صورت کنترل شده موافقت می گردد.

رییس گروه پایش و بهسازی منابع دریایی شیلات بوشهر با اشاره به برخی از بی توجهی ها به قوانین گفت: در صورت عدم مدیریت ساخت و سازها خطرات پایدار و آسیب های زیادی برای محیط زیست به دنبال خواهد داشت.

ساخت زیستگاه مصنوعی با مصالح غیرمجاز و آلاینده

یک کارشناس منابع طبیعی، تکثیر و پرورش آبزیان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به خطرات اینگونه اقدامات گفت: سال هاست که ساخت زیستگاه مصنوعی با مصالح غیرمجاز و آلاینده توسط برخی صیادان انجام می شود و متاسفانه برخورد قانونی با خاطیان نمی شود.

مریم ایرانی افزود: تایرهای فرسوده با گذر زمان در محیط دریا تجزیه شده و شیرآبه هایی حاوی ترکیبات سمی و فلزات سنگین به ویژه روی (Zn) ، کادمیوم (Cd)، مس (Cu)، و سرب (Pb) را وارد آب می کنند که در نهایت با ورود به زنجیره غذایی آبزیان، آنها را آلوده و حیاتشان را با خطراتی مواجه می سازند.

ورود فلزات سنگین به زنجیره غذایی

وی تاکید کرد: همچنین وجود فلزات سنگین بیش از حد استاندارد در محیط باعث بروز مشکلات زیست محیطی برای ساکنان آن ناحیه و اکوسیستم می شود. آلاینده ها و فلزات سنگین پس از ورود به اکوسیستم های آبی، در بافت و اندام های آبزیان تجمع یافته و نهایتاً وارد زنجیره غذایی می شود و مشکلات زیادی را برای آبزیان و در نهایت انسان به عنوان مصرف کننده ایجاد می کنند. این فلزات پس از مصرف ماهیان آلوده توسط انسان و ورود فلزات سنگین به بدن انسان دیگر از بدن دفع نمی شوند بلکه در بافت هایی مانند چربی، عضلات، و استخوان ها رسوب کرده و انباشته می شوند که همین امر موجب بروز بیماری ها و عوارض متعددی می شود که عمده ترین آن مربوط به اختلالات عصبی و تخریب سیستم ایمنی بدن است.

این کارشناس اظهار کرد: درجه تاثیر فلزات سنگین بر سلول ها یا بافت یک ارگان از بدن انسان، بستگی به نوع آن فلز و همچنین میزان و شدت مواجهه با آن دارد.

حفظ ذخایر طبیعی نیازمند توجه و حساسیت مردم و مسئولان

با توجه به اهمیت دریا از لحاظ زیست محیطی، منابع طبیعی و همچنین حفظ ذخایر طبیعی و موجوداتی که درون آن و یا به واسطه آن و در نواحی پیرامونی چون ساحل حیات دارند نیاز است که این موضوع با توجه و دقت بیشتری پی گرفته شود.

مردم و صیادان باید ضمن توجه به این موضوع و اهمیت دادن به آن از اقداماتی که سبب آسیب رساندن به طبیعت و اکوسیستم دریا می شود خودداری نمایند و انتظار می رود با توجه به اهمیت این موضوع در سلامت جامعه و اکوسیستم، مسئولان امر نیز با حساسیت بیشتری آن را پیگیری و کنترل کنند تا از تکرار و گسترش خودسرانه این اقدامات جلوگیری و با افراد خاطی برخورد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha