• پنجشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 98042714327
  • خبرنگار : 71624

خدادی در گردهمایی مدیران روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی:

دوران تبلیغ و جذب هوادار به پایان رسیده/هر جا جهادی بودیم به اثر و نتیجه رسیدیم

مصاحبه با محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی

معاون‌ مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در فضای رسانه‌ای شیوه بیان ما تبلیغی است در حالی که دوران تبلیغ و جذب هوادار به پایان رسیده و الان موضوع مهم، شریک‌سازی است.

به گزارش ایسنا، محمد خدادی، در چهارمین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی واحدهای جهاد دانشگاهی سراسری کشور که امروز پنج‌شنبه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: باور من این است که هر جا جهادی بودیم به اثر و نتیجه رسیدیم و هر جا از جهاد دور شدیم دچار مضیقه شدیم. آن چه امروز دارد درباره کشور ما اتفاق می‌افتد بدترین مدل جنگی است که می‌توان با یک کشور انجام داد. انواع و اقسام جنگ‌ها را با ایران انجام دادند و به نتیجه‌ای نرسیدند. 

وی با بیان اینکه تا زمانی که اعتقادات و استقلال برای شما مهم است تهدیدها و توطئه‌ها ادامه دارد گفت: آنچه که این کشور را نگاه داشته اراده‌ای است که برای حفظ استقلال کشور وجود دارد. اراده برگرفته از افکار آدم‌ها است و افکار هم منبعث از اندیشه‌ها است، 
و اندیشه‌ها از یقین آدمی شکل می‌گیرد. در این میان جنگ اصلی جنگ رسانه‌ای است. کار شما فعالان رسانه‌ای، شغل شما نیست بلکه تکلیف شما است و انجام آن به سود استقلال، عزت و هویت خودتان است.

خدادی با اشاره به این که روابط عمومی را باید بخش ارتباطی یک مجموعه خواند گفت: شما به عنوان فعالان ارتباطی یک مجموعه باید ظرفیت ارتباطی دستگاه خود را بالاببرید و زبان‌گویای مجموعه خود باشید. دوران تبلیغات به پایان رسیده و هواداری هم موضوعیت ندارد. در فضای رسانه‌ای، در بیان موضوعات، مدل ما تبلیغی است در حالی که دوران تبلیغ به پایان رسیده و دوران فعلی دوره شراکت، تبیین و اقناع است. شرکا سهم و نقش دارند.

وی اولین ماموریت روابط‌عمومی‌ها را ایجاد ارتباط موثر نه برای تبلیغ و تشویق و حمایت بلکه برای شریک‌سازی دانست و افزود: منظور از شریک‌سازی شراکت تصمیم‌گیران، ذی‌نفعان و مشتریان است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با تاکید بر نقش مهم ارتباط و اطلاعات در زندگی انسان گفت: بزرگترین‌تنبیه بشر قطع ارتباط آدمی است، پس اساساً برای زندگی‌کردن نیاز به ارتباط دارید. الان قدرت اصلی در دنیا قدرت اطلاعات است. نارسایی اطلاعاتی منجر به مرگ و زوال یک جامعه می‌شود.

وی درباره ضعف‌های فعالیت رسانه‌ای در ایران گفت:اصولا هنر ما در رسانه‌ها، این است که گزارش کار و اطلاعات خام‌ تهیه می‌کنیم و در بیان و ارائه قاصریم. در ارائه اطلاعات نسبت مشخصی بین مخاطب و محتوا وجود ندارد. ما صرفاً از داشتن چیزی لذت می‌بریم نه استفاده از آن، به همین دلیل است که تعداد خبرگزاری های ایران‌از تعداد خبرگزاری‌های کل کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر است.

خدادی با اشاره به گسترش رسانه‌ها گفت: در دهه شصت داشتن رسانه هم خیلی گران بود و هم برای همه ممکن نبود اما انقلاب اطلاعات باعث تنوع رسانه‌ای شده است. در عصر تنوع رسانه‌ها، موضوع اصلی شریک‌سازی رسانه‌ها است. دوران تبلیغ محور که موضوع آن افزایش هوادار و فالوور است به پایان رسیده. الان ارتباط شریک محور مهم است. ارتباط شریو محور، ارتباط را به ارتباط موثر تبدیل می‌کند.

وی با اشاره به گسترش استفاده از تلفن‌های همراه گفت: هر حرفه‌ای را تنها یک بخشی از انسان‌ها می‌توانند انجام دهند اما تنها حرفه‌ای که همه مهارت استفاده از آن را دارند کار کردن با تلفن‌همراه است. نسل تلفن‌های همراه در کشورهای مختلف یکسان است. هر کس که یک تلفن‌همراه دارد یک رسانه و حق ابراز نظر دارد.

مدیر عامل سابق ایرنا افزود: سرعت تجمع در فضای مجازی بالاست و محدودیت مکانی ندارد و موضوع تجمع به سرعت قابل تغییر است. علاوه بر آن، سرعت تبادل نظر و فکت‌سازی هم در آن بالاست. مهم‌ترین ویژگی که در فضای مجازی می‌بینید این است که فضای مجازی نماد هویت مردم شده است.

خدادی با بیان این که در فضای رسانه‌ای کشور به نظرات بیشتر از اطلاعات پرداخته می‌شود گفت: نظر به راحتی قابل ارائه است اما به همین‌ میزان مورد توجه و بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد؛ اطلاعات نیازمند وقت و زمان برای جمع آوری است و همچنین‌ نیاز به سند و داده دارد و عموماً مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد. در حال حاضر قدرت رسانه‌های غربی بر قابل‌فهم کردن اطلاعات با توجه به مخاطب و ریاضی کردن اطلاعات است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ادامه داد: باید بپذیریم که میلیاردها شریک رسانه‌ای داریم، به آن‌ها به عنوان رقیب نگاه نکنیم بلکه با آن‌ها شراکت کنیم. بپذیریم که تحول در فن‌آوری اطلاعات فرصت است و نه تهدید. باید به دنبال تولید اطلاعات و مهندسی مخاطب باشیم و از مخاطب به تولید اطلاعات برسیم. 

خدادی با بیان این که کارکرد تولید اطلاعات باید تخصصی شود گفت: ما باید خود را برای تغییر و تحول آماده کنیم و قابلیت ژله‌ای و خمیری داشته باشیم. امروز محتوای ما بر اسم ما غالب می‌شود و نه بالعکس، یعنی مهم نیست که چه عنوانی داری بلکه مهم این است که چه می‌گویی.

در بخش دیگری از این گردهمایی، از چهار مدیر روابط عمومی واحدهای جهاد دانشگاهی تقدیر شد. 

اسامی این مدیران به شرح زیر است: 

علی شریعتی، مدیر روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد قم

محمد حاتمی، مدیر روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور

آسیه خزیمه‌نژاد، مدیر روابط عمومی جهاد دانشگاه واحد خراسان جنوبی 

زهرا ابراهیمی، مدیر روابط‌عمومی مرکز ذخایر ژنتیکی و فرآورده‌های زیستی


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.