• جمعه / ۲۸ تیر ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98042814546
  • منبع : نمایندگی فارس

سرپرست وزارت آموزش‌و پرورش اعلام کرد

ساخت ۳۱ مرکز فرهنگی رفاهی فرهنگیان در مشهد/ آرامش در صندوق ذخیره فرهنگیان

سید جواد حسینی -سرپرست وزارت آموزش و پرورش

سرپرست وزارت آموزش‌و پرورش در مراسم گرامیداشت صدمین سال تاسیس آموزش و پرورش در آباده استان فارس گفت: عنصر اساسی نظام تعلیم و تربیت ، معلمان فکور هستند.

به گزارش ایسنا،  سید جواد حسینی پنجشنبه در مراسم گرامیداشت صدمین سال تاسیس اداره آموزش و پرورش در شهرستان آباده، گفت: باور من این است که توان و اندازه هیچ جامعه‌ای بالاتر از اندازه معلم آن جامعه نیست .

وی با اشاره به پیشینه آموزش‌وپرورش کشور، گفت: در انتخاب نام برای این وزارت خانه اشتباه راهبردی حادث شده  چرا که آموزش‌ و پرورش از هم تفکیک ‌شده است . بر اساس این نام، بخشی از نیروهای ما به کار آموزش و بخشی نیز به کار پرورش مشغولند و برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت باید ابتدا از نام آن شروع کرد .

وی گفت: اگر قرار باشد بین تعلیم و تربیت  اولویت قرار دهیم ،بر اساس آموزه‌های دینی باید  تربیت در اولویت باشد و بر همین اساس در  سند تحول بنیادین ، معلم فکور اثرگذار کسی است که تربیت محورانه ،فرایند یاددهی و یادگیری را به‌پیش ببرد .

حسینی  با اشاره به نقش مربیان پرورشی در این فرایند ، گفت:  مربی پرورشی باید مدیریت تربیتی را بر عهده داشته باشد و با ایجاد هماهنگی بین همه عوامل مدرسه همچون معلم  و منابع آموزشی ،زمینه تحقق تربیت را فراهم کند.

وی نتیجه نبود مدیریت تربیتی را تک‌سو نگری به تعلیم و تربیت و تربیت تک ساحتی عنوان کرد و گفت:  با اعتراف به این کاستی‌هاست که می‌توان برای تحول در نظام تعلیم و تربیت گام برداشت .

سرپرست وزارت آموزش‌و پرورش گفت: اولین جوهره اساسی سند تحول بنیادین به‌عنوان میثاق دینی و ملی ما که مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولین و به‌ویژه فرهنگیان است، رفع عارضه تک ساحتی و تحقق تربیت تمام ساحتی است و تمام تلاش ما نیز تحقق این مهم است . تمام تلاش ما این است تا چرخش‌های تحول‌آفرین در نظام تعلیم و تربیت صورت گیرد و به جامعه بگوییم که موقعیت‌های مختلف یادگیری را باید هم در درون و هم بیرون مدرسه خلق کرد  تا کار تعلیم و تربیت، دانش‌آموز محورانه و تقاضا محو رانه پیش برود .

حسینی عنصر اساسی نظام تعلیم و تربیت را معلمان فکور دانست و گفت: باور من این است که توان و اندازه هیچ جامعه‌ای بالاتر از اندازه معلم نیست. هر چه در دیروز، امروز و فردای جامعه  روی می‌دهد حاصل کار مدرسه است و باید بین نظام تعلیم و تربیت به‌عنوان کانون تحول‌آفرین با همه ابعاد جامعه پیوند مشارکت جویانه ایجاد کرد .

وی اجرای  متوازن سند تحول بنیادین را به‌عنوان مهم‌ترین برنامه خود در وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد و گفت: بر اساس سند تحول بنیادین باید بزرگ‌ترین جایگاه‌ها را به معلم  داد که هم‌اکنون نیز این‌گونه است .

وی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید و مجلس برای افزایش اعتبارات آموزش‌وپرورش ، گفت : با تلاش دولت و مجلس ، بودجه آموزش‌وپرورش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ ، به ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است ، به‌نحوی‌که سهم  ۹ درصدی ما به بیش از ۱۳ درصد رسیده و این در حالی است که  نیاز آموزش‌وپرورش بیش از این‌هاست .

حسینی بابیان اینکه "در نظام جهانی ، آموزشی  و پرورشی می‌تواند تأمین کیفیت کند که حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد سهم اعتبارات کشور و ملی را به خود اختصاص دهد" گفت:  هدف‌گذاری ما رسیدن به سهمیه ۲۵ درصدی طی برنامه ششم، هفتم و هشتم،با همکاری دولت و مجلس است.

او اضافه کرد: در کنار آن توسعه مشارکت‌ها نیز مهم است که در این راستا لایحه نظام‌نامه تعامل کلیه وزارتخانه‌ها و بخش عمومی با وزارت آموزش‌وپرورش تهیه می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر لزوم مدیریت بر منابع و مصارف، گفت: مدیریت ساعات کلاس درس و برنامه‌های مدرسه در قالب برنامه بوم، اجرای برنامه طرح تعالی مدیریت و طرح تدبیر می‌تواند موجب ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت شود.

وی با مقایسه میانگین سرانه فضاهای آموزشی استان فارس و شهرستان آباده با میانگین کشوری، وضعیت موجود را خوب توصیف و اضافه کرد: با توجه به اینکه عمر یک‌سوم  فضاهای آموزشی این شهرستان بین ۴۰ تا ۶۰ سال می‌باشد ، بهسازی و مقاوم‌سازی آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

حسینی از برنامه خود برای ساخت ۳۱ مرکز فرهنگی رفاهی ویژه فرهنگیان استان‌های مختلف در محدوده تجاری ثامن مشهد مقدس خبر داد و گفت: با توجه به تغییر کاربری بافت مسکونی محدوده ثامن مشهد به تجاری و نداشتن دانش‌آموز در این فضاها ، از این ظرفیت برای تقویت برنامه‌های رفاهی فرهنگیان بهره خواهیم گرفت .

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش همچنین با اشاره به فعالیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان ، از ایجاد آرامش در این صندوق خبر داد و گفت: این صندوق توانسته از میانگین پرداختی ۲ میلیون تومان به فرهنگیان عضو، به میانگین نزدیک به ۲۰ میلیون تومان در سال جاری برسد .

وی افزود: هم‌اکنون صندوق ذخیره فرهنگیان بالغ‌بر ۱۶ هزار میلیارد تومان املاک دارد که باید سهم فرهنگیان از ارزش‌افزوده این املاک نیز پرداخت شود ؛ همچنین فرهنگیان نیز در سهام کارخانه‌ها در دست تأسیس این صندوق که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند نیز شریک باشند .

وی با بیان اینکه"رمز آموزش‌وپرورش را یا علی مدد قرار داده‌ایم" گفت: تلاش می‌کنیم تا با مغز ورزی و ایجاد اندیشه‌های ناب، دل ورزی و ایجاد انگیزه‌های قوی، دست ورزی و اراده‌های آهنین برای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت گام برداریم .

حسینی از اعزام دانش آموزان آباده‌ای که تاکنون به حرم امام رضا(ع) مشرف نشده‌اند، به مشهد مقدس خبر داد و وعده داد که یک سالن و یک پژوهش سرا در آباده تاسیس شود.

رونمایی از تمبر یادبود یکصدمین سال تاسیس آموزش و پرورش آباده بخشی از این مراسم بود.

آغاز عملیات اجرایی ۵ آموزشگاه در شهرستان اقلید

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه سفر خود به شمال استان فارس، در مراسم آغاز عملیات اجرایی پنج آموزشگاه شهرستان اقلید شرکت کرد. و در حاشیه این مراسم گفت: برای داشتن نظام تعلیم و تربیت با کیفیت، باید در زمینه استاندارد سازی فضا و تجهیزات، منابع انسانی و رویه های آموزش و پرورش تلاش کرد .

وی با بیان اینکه ساخت آموزشگاه ها در شهرستان اقلید، در راستای استانداردسازی فضاهای آموزشی است، افزود: برای اینکه تعلیم و تربیت با کیفیت داشته باشد، باید ضمن استاندارد سازی فضا و تجهیزات، استاندارد سازی منابع انسانی و استاندراد سازی رویه ها  و رویکرد های آموزش و پرورش را  نیز بر اساس سند تحول دنبال کنیم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.