• جمعه / ۲۸ تیر ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 98042814593
  • خبرنگار : 71607

به مناسبت ۵۰ سالگی ماموریت "آپولو ۱۱"؛

سطح ماه از دید "باز آلدرین" در ماموریت "آپولو ۱۱"+فیلم

سطح ماه از دید "باز آلدرین" در ماموریت "آپولو ۱۱"+فیلم

ناسا به مناسبت ۵۰ سالگی ماموریت "آپولو ۱۱" علاوه بر تهیه نقشه سه‌بعدی ماه، فیلم لحظه فرود آمدن آپولو ۱۱ بر ماه را نیز از دید "باز آلدرین" بازسازی کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، شاید شما نیم قرن پیش همانند "نیل آرمستراگ" و "باز آلدرین" شانس قدم نهادن بر سطح ماه را نداشته‌اید، اما جای نگرانی نیست؛ چراکه اکنون می‌توانید جزئیات سطح ماه طی نیم قرن گذشته در ماموریت آپولو ۱۱ را مشاهده کنید.

فردا ۲۰ ژوئیه مصادف با پنجاهمین سالگرد پرتاب تاریخی فضاپیمای آپولو ۱۱ به ماه است. گوگل نیز امروز به مناسبت این رویداد بزرگ و جهش بزرگ بشریت لوگوی خود را تغییر داده است.

ماموریت آپولو ۱۱ یکی از مأموریت‌های "پروژه آپولو " بود. فضاپیمای آپولو ۱۱ روز ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۶۹ ساعت ۹:۳۲ صبح همراه با سه فضانورد به نام‌های "نیل آرمسترانگ"، "باز آلدرین" و "مایکل کالینز" سوار بر موشک "ساترن ۵" از مرکز فضایی کندی به ماه پرتاب شد و فضانوردان ("نیل آرمسترانگ"و "باز آلدرین") چهار روز بعد و در روز ۲۰ ژوئیه توانستند به عنوان نخستین انسان‌ها بر روی کره ماه فرود آمده و بر آن گام بنهند.

طی این ماموریت "مایکل کالینز" خلبان گردونه فرماندهی بود و بنابراین پس از رسیدن به مدار ماه سفینه ماه‌نشین از سفینه مادر جدا شد، "آرمسترانگ" و "آلدرین" روی ماه نشستند، ولی "کالینز" در سفینه مادر ماند.

اکنون ناسا فیلم لحظه قدم نهادن "آلدرین" توسط سفینه ماه‌نشین بر ماه را بازسازی کرده است که طی آن می‌توانیم مشاهده کنیم هنگامی‌که "باز آلدرین" قدم بر ماه نهاد، ساختار ماه چگونه بود. دهانه‌های ماه به وضوح در این فیلم مشخص است.

فیلم اصلی که از سمت راست پنجره سفینه ماه‌نشین گرفته شده است، یک تایم لپس با لنز ۱۶ میلیمتری است و سرعت ۶ فریم در ثانیه است و نمی‌توان جزئیات ساختار ماه را دید؛ اما اکنون یک تیم از پژوهشگران ناسا با در کنار هم قرار دادن تصاویر جدیدتر و با کیفیت بالاتر از ماه موفق به بازسازی مجدد این فیلم اما با کیفیت بالاتر شده‌اند.

این تصاویر توسط مدارگرد شناسایی ماه (Lunar Reconnaissance Orbiter) که دارای ۳ دوربین سیاه و سفید است و در سال ۲۰۰۹  سوار بر موشک "اتلس ۵" از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال به ماه پرتاب شد، ثبت شده است.

مدارگرد شناسایی ماه که به اختصار LRO نامیده می‌شود، فضاپیمای رباتیک ناسا است که در مدار قطب‌آهنگ در حال گردش در مدار ماه است. مأموریت این مدارگرد تسهیل مأموریت‌های انسانی و رباتیک آینده بر روی ماه توسط ناسا است. هدف نهایی آن تهیه نقشه تفصیلی به منظور تعیین موقعیت‌های فرود ایمن و منابع بالقوه در سطح ماه، تشریح محیط تابشی و نشان‌دادن تکنولوژی‌های جدید است.

از آن زمان تا کنون این مدارگرد ماه در فاصله‌ای بین ۳۰ تا ۱۲۵ مایل (۲۰۰-۵۰ کیلومتر) ماه در حال چرخش است و تصاویر متعددی از جهات مختلف ثبت می‌کند.

پژوهشگران ناسا با ادغام تصاویر مذکور با فیلم اصلی موفق به ساخت یک فیلم جدید همانند فیلم اصلی شده‌اند. در این فیلم دهانه "وست" (West) ماه که در دریای آسایش (Mare Tranquillitatis) قرار دارد، قابل مشاهده است. دریای آسایش نام یکی از دریاوارهای کره ماه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha