• شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 98042914805
  • خبرنگار : 71614

/لزوم مدیریت یکپارچه ایمنی در شهر/

آتش‌نشانان پشت درهای بسته ساختمان‌های ناایمن

آتش‌نشانان پشت درهای بسته ساختمان‌های ناایمن

آتش‌ پلاسکو همچنان داغ بود که صحبت از اخطارهای چندین و چند باره سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به کسبه این ساختمان بر زبان همگان افتاده بود؛ و دلالت بر صحت این صحبت‌ها جان هایی بود که علیرغم تمام تلاش‌ها و امیدها زیر آوارهای این ساختمان ۵۲۰ واحدی می‌سوختند. ساعت‌ها می‌گذشت، نفس‌ها به شماره می‌افتاد و پرتو امیدواری که به غروب ناگهانی پلاسکو چشم دوخته بود، رنگ می‌باخت.

به گزارش ایسنا کمی بعد از آن بود که موضوع لزوم نظارت‌ بر اماکن ناایمن مطرح شد تا شاید دیگر شاهد وقوع حوادثی همچون پلاسکو نباشیم، تا شاید دیگر آتش‌نشانان پشت درهای بسته پلاسکوها نمانند؛ امروز اما با گذشت حدود دو سال و شش ماه از وقوع این حادثه دلخراش همچنان آتش‌نشانان قدرت قابل توجهی برای مواجه شدن با متخلفان ندارند و رسیدگی به ایمنی ساختمان‌ها بهتر از پیش اما همچنان با کندی انجام می‌شود به طوری که بر اساس گفته ، زهرا صدر اعظم نوری -رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران- تا سال گذشته حدود ۲۲هزار ساختمان نا ایمن در شهر تهران شناسایی شده و بر اساس اعلام آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ، هنوز آتش‌نشانان پشت درهای بسته مانده‌اند.

دکتر عباس استاد تقی زاده -عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: موضوع ایمنی دارای معنی بسیار گسترده‌ای است بنابراین متولی واحد برای یک موضوع بسیار گسترده نمی‌تواند کلمه درستی باشد؛ اما طبیعتاً در تمام نظام‌های مدیریت بحران یک هماهنگ‌کننده واحد وجود دارد که با قدرت و مدیریت لازم در مباحث پیشگیری و پاسخ به حادثه فعالیت می‌کند؛ اگر با توجه به این تعاریف برای شهر تهران به دنبال یک هماهنگ کننده بگردیم متوجه می شویم که اگر در شهر تهران حادثه ای رخ دهد این شهر فرمانده حادثه خود را نمی‌شناسد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از رسیدگی به موضوع ایمنی در اختیار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران است گفت: اما این سازمان متولی همه جانبه‌های ایمنی شهر نیست و در مواردی هم قانون به آن اجازه ورود نمی‌دهد البته این مسئله‌ که آتش نشانی بتواند علاوه بر نظارت، اقدام قانونی نیز انجام دهد تصمیم بسیار درستی است که باید به تحقق آن رسیدگی شود؛ همانطور که انتظار ما بعد از حادثه پلاسکو این بود که سازمان آتش نشانی توانایی انجام اقدام قانونی را هم به دست آورد.

وی ادامه داد: پیش از وقوع حادثه پلاسکو تا به امروز سازمان آتش‌نشانی اجازه ورود به بسیاری از ساختمان‌ها را نداشته یا اگر هم به آنها ورود پیدا کرده صرفاً به یک تذکر یا گزارش به دستگاه‌های دیگر منجر شده، چرا که این سازمان توانایی انجام اقدام قانونی را ندارد.

استاد تقی زاده با تاکید بر این که یکی از درس آموخته‌های حادثه پلاسکو همین موضوع بود که آتش نشانی باید توانایی انجام اقدامات گسترده‌تری را در زمینه ایمنی داشته باشد گفت: این موضوع در گزارش‌های مختلف بعد از حادثه پلاسکو نیز ارائه شد و در آن ذکر می‌شد که نیاز است آتش نشان‌ها به عنوان ضابط قضایی اقدامات لازم را انجام دهند. این موضوع در گزارش علنی کمیسیون عمران مجلس که در آن زمان منتشر شد نیز وجود داشت اما علی رغم تمام تلاش‌ها این اقدام صورت نگرفت و قانونی در این رابطه تصویب نشد.

وی با بیان اینکه بر اساس شواهد این موضوع که آتش نشانی ضابط قضایی باشد هم مورد تایید شهرداری و هم مورد تایید گزارش‌های ارائه شده و دانشگاهیان است افزود: محلی که باید این قانون را تصویب و ابلاغ کند، جایی نیست جز مجلس شورای اسلامی که باید در نظر بگیرد قطعاً تحقق این موضوع تبعات مثبتی را به‌دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha