• شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98042914830
  • منبع : نمایندگی زنجان

تبادل فرهنگ‌ها؛ هدف پنهان مسابقات قرآنی

علیرضا کاظمی - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تبادل فرهنگ‌ها و تجربیات، از اهداف پنهان مسابقات قرآنی است.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در حاشیه برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان دختر سراسر کشور  در زنجان گفت: نقش مسابقات قرآنی در تربیت قرآنی و شکوفایی استعدادها بر کسی پوشیده نیست. این مسابقات فرایندهای مختلفی را از مرحله آموزشگاهی، منطقه‌ای، استانی و کشور طی می‌کند و بستری برای شکوفایی استعدادها است.

وی ایجاد انس و الفت با قرآن را هدف مهم برگزاری مسابقات دانست و گفت: مسابقات قرآنی وسیله و ابزاری برای پیوند زدن دل‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ آن‌ها با این کتاب مقدس است تا این پیوند در زندگی فردی و اجتماعی آنان، جاری و ساری شود.

کاظمی تصریح کرد: جریان‌سازی فرهنگی یکی دیگر از رویکردهای مهم این مسابقات است؛ همان‌طور که مشاهده می‌شود، امروز فضای شهر زنجان به عطر به حضور دانش‌آموزان قرآنی معطر شده و فضای شهر را تغییر داده است. مردم از دیدن چهره‌های نمونه قرآنی، الگوهای حجاب و عفاف و نمونه دختر کامل از منظر قرآن لذت می‌برند.

وی ادامه داد: مسابقات قرآن از منظر دیگری نیز دارای اهمیت است؛ چنان‌که وقتی دانش‌آموزان نخبه قرآنی سراسر کشور گرد هم می‌آیند، در این اردو تجربیات مختلف خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، با چهره‌های برجسته قرآنی آشنا می‌شوند، از آخرین تولیدات و اثرات قرآنی آگاهی می‌یابند و با ابزارها و روش‌های آموزش آشنا می‌شوند.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش افزود: در این مسابقات زمینه برای آشنایی فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف کشور فراهم می‌شود و یکی از کارکردهای فرهنگی پنهان این مسابقات، به اشتراک گذاشتن فرهنگ‌ها و آگاهی از ظرفیت‌های مناطق مختلف است.

وی تعداد شرکت‌کنندگان در مرحله آموزشگاهی مسابقات قرآن را ۷.۵ میلیون نفر برشمرد و گفت: این تعداد می‌توانند جامعه را به سمت فعالیت‌های قرآنی سوق دهند اما یکی از وظایف مهم ما این است که برای دانش‌آموزانی که با قرآن ارتباط ندارند، برنامه‌ریزی و آن‌ها را در معرض آموزه‌های قرآن قرار دهیم.

این مسئول ادامه داد: سال گذشته نهضت ملی حفظ جزء ۳۰ برگزار شد که دو میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در این طرح شرکت کردند. حفظ موضوعی قرآن، کلاس‌های تفسیر، توسعه و تجهیز دارالقرآن‌ها و تربیت نیروی انسانی متخصص، از جمله برنامه‌ها و اقدامات مهم پیش روی آموزش و پرورش است.

کاظمی با بیان اینکه برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در ابعاد مختلف به کار و منابع زیاد نیاز داریم، خاطرنشان کرد: تولید محتوا، تربیت مربی، برنامه‌های تبلیغی و ترویجی و آموزش باید به نحو مطلوب برنامه‌ریزی و کار شود که در این راستا به کمک دستگاه‌های مختلف نیاز داریم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.