• شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98042914882
  • خبرنگار : 71628

تلاش سنتکام برای افزایش امنیت تردد در آب‌راه‌های کلیدی خاورمیانه

تلاش سنتکام برای افزایش امنیت تردد در آب‌راه‌های کلیدی خاورمیانه

فرماندهی تروریست های مرکزی آمریکا [سنتکام] اعلام کرد که در حال توسعه یک اقدام دریایی چند ملیتی برای افزایش نظارت و امنیت در آبراه‌های کلیدی در خاورمیانه با توجه به رویدادهای اخیر درخاورمیانه است.

به گزارش ایسنا، فرماندهی تروریست های مرکزی آمریکا [سنتکام] در بیانیه‌ای که  در صفحه توییتر آن منتشر شد، اعلام کرد: فرماندهی مرکزی ایالات متحده در حال توسعه یک فعالیت و تلاش دریایی چند ملیتی بنام عملیات «سنتینل»، برای افزایش نظارت و امنیت در آبراه‌های کلیدی در خاورمیانه و در راستای اطمینان از آزادی ناوبری با توجه به رویداد‎های اخیر در منطقه خلیج فارس است.

طبق این بیانیه« هدف از عملیات سنتینل، ارتقاء ثبات دریایی، اطمینان از امنیت تردد و کاهش تنش در آب‌های بین‌المللی در سراسر خلیج فارس، دریای عمان، تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب می‌باشد».

همچنین در این بیانیه مطرح شد: در چارچوب امنیتی این عملیات دریایی، در حالی که کشورها می‌توانند کشتی‌های خود را اسکورت کنند، می‌توانند جهت هماهنگی، افزایش آگاهی و نظارت دریایی، از همکاری کشورهای شرکت‌کننده نیز بهره‌مند شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حالی که ایالات متحده متعهد به حمایت از این ابتکار عمل است، کمک‌های لازم و رهبری از سوی شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی برای موفقیت این امر، لازم است.

این بیانیه در پایان اعلام کرد: مقامات ایالات متحده به همکاری خود با متحدان و شرکای اروپایی، آسیا و خاورمیانه در مودر جزییات و قابلیت‌های لازم جهت عملیات «سنتینل» ادامه خواهد داد تا موجبات آزادی ناوبری در منطقه  حفاظت از خطوط حیاتی حمل‌ونقل دریایی را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، این ادعای سنتکام برای تامین امنیت مناطق یادشده در حالی مطرح می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حضور غیرقانونی آمریکا در منطقه خلیج فارس گفت: آمریکایی ها از ۶۰۰۰ مایل دورتر به منطقه ما آمدند؛ این تحریک آمیز نیست؟!

ظریف پیش از این در گفت‌وگویی با تاکید بر این مسئله که ایران نیز به دنبال جنگ نیست عنوان کرد که حضور نیروهای کشورهای دیگر در خلیج‌فارس «به امنیت و ثبات آن کمکی نخواهند کرد».

وی همچنین در این باره گفته بود: ما ۱۵۰۰ مایل مرز در خلیج فارس داریم. به همین دلیل است که به آن خلیج فارس می‌گویند، خلیج مکزیک نیست و در مجاورت ما است. ما بزرگ‌ترین قدرت خلیج فارس و تنگه هرمز هستیم و تأمین امنیت و آزادی کشتیرانی جزئی از منافع مهم ما در زمینه امنیت ملی است. هیچ کس نمی‌تواند بدون ایران در این آب‌ها امنیت را تأمین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha