• یکشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98043015667
  • خبرنگار : 71579

رای الیوم: به قدرت ایران افتخار می‌کنیم

رای الیوم: به قدرت ایران افتخار می‌کنیم

یک روزنامه عربی در یادداشتی با اشاره به اتفاقات اخیر از جمله توقف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق و توقف نفتکش انگلیس توسط ایران نوشت که ایران سیاست دندان در برابر دندان را پیش رو گرفته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه رای الیوم در یادداشتی به قلم فوزی بن یونس بن حدید، نویسنده تونسی تحت عنوان" پاسخ ایران پس از توقف نفتکشش در جبل الطارق؛ این همان قدرتی است که امروز می خواهیم" نوشت: بعد از اینکه ایران اعلام کرد یک نفت‌کش انگلیسی را توقیف کرده است، انگلیس بسیار خشمگین شد و یادش رفته بود که یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل الطارق متوقف کرده است. این اتفاقات پس از انجام برخی اقدامات در تنگه هرمز به منظور تحریک ایران رخ داد، ایران نیز اقدام متقابل انجام داد؛ مساله ای که امروز در جهان اسلام،جهانی که هر روز شکست دیگری را متحمل می شود به ندرت دیده می شود. اکنون پس از توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران معلوم شد که برخلاف باور بولتون و نتانیاهو ایران کشور آسانی نیست بلکه در برابر کشورهای بزرگی چون آمریکا، انگلیس و فرانسه بر اساس مقتضای حال مقابله به مثل انجام می دهد. این همان قدرتی است که می خواهیم ، این همان معامله ای است که باید به کار گیریم تا کشورهای غربی بفهمند یک قدرت اسلامی در منطقه وجود دارد که نمی توانند در آن بی ثباتی ایجاد کنند.

در ادامه این یادداشت آمده است: این رفتار عقلانی ایران رئیس جمهور آمریکا را مجبور کرد تا از طریق دیپلماسی با ایران تعامل کند زیرا زبان تهدید آمیزی که رئیس جمهور آمریکا در توییتر و در منابر رسانه ای به کار می گرفت هیچ تاثیری بر روی ایران نداشت بلکه تنها ایران را برای مقابله مستقیم و غیر مستقیم با تهدیدات مستحکم کرد. ایران اکنون سیاست دندان در برابر دندان را به کار گرفته است بنابراین اقدامات مشکل ساز در منطقه و مشخصا تنگه هرمز انجام نمی دهد بلکه اوضاع را بررسی می کند و با دیگر کشورها همانند خودشان تعامل می کند به همین دلیل هیچ کس ایران را به خاطر اقداماتی که آمریکا و انگلیس آنها را تحریک آمیز می دانند ، سرزنش نمی کند.

نویسنده با اشاره به اینکه ما امروز به قدرت ایران افتخار می کنیم زیرا با آمریکا، انگلیس و اروپا رقابت می کند نوشت: ایران امروز از منطق قدرت وارد مذاکره می شود و تلاش می کند که دیدگاه خود یعنی احترام متقابل را پیاده کند نه متهم کردن دیگران و وضع تحریم های اقتصادی. چیزی که غربی ها متوجه آن نشده اند این است که ایران یک کشور قدرتمند است و اجازه نمی دهد که هیچ قدرتی در جهان به آن اهانت کند و یا به حقوقش تعرض کند، این مساله در جریان پهپادی که ترامپ مدعی شد آن را سرنگون کرده اند نمایان شد زیرا ایران این ادعا را رد کرد و تصاویری برای رد ادعای ترامپ منتشر کرد. بنابراین این معادله میان ایران و غرب باقی خواهد ماند تا زمانی که هر دو طرف به یک توافق نهایی برسند؛ توافقی که می تواند آتش جنگ ویرانگر منطقه که به سود هیچ کس نیست را خاموش کند. باید در رابطه با کشتیرانی بین المللی باجدیت تفکر کرد زیرا تمام دنیا به وسیله کشتی هایی زندگی می کنند که از یک تنگه کالا منتقل می کنند؛ تنگه ای که ایران به راحتی می تواند بر آن سیطره یابد که در آن صورت هیچ جایگزینی در دنیا برای آن وجود نخواهد داشت.

در این یادداشت آمده است: در برابر این کشمکش های سیاسی اگر مذاکرات حقیقی میان ایران و آمریکا انجام نشود منطقه پرتنش خواهد ماند البته برخی نمایندگان آمریکا که اغلب آنها دموکرات هستند دولت کنونی آمریکا را به مذاکره با ایران و پایان تنش با آن تشویق می کنند زیرا ایران نشان داد که وزنه سنگینی در منطقه است و نمی توان به آسانی با آن تعامل کرد به خصوص اینکه روسیه نیز به سوی ایران متمایل است و خروج واشنگتن از برجام را دلیل اصلی تنش های کنونی می‌داند بنابراین اگر آمریکا طلسم توافق هسته ای ایران را باز نکند هشدار جنگ همچنان باقی خواهد ماند.

در پایان این یادداشت آمده است: ایران امروز قدرت خود را در برابر دنیا ثابت کرد؛ ایران ثابت کرد که یک قدرت اسلامی بزرگ در منطقه و جهان است که هیچ قدرت دیگری نمی تواند با آن مقابله کند زیرا با دشمن خود مقابله به مثل می کند. این سیاستی است که دشمن به خوبی آن را می داند به همین دلیل اقدام به مقابله مستقیم نمی کند زیرا اگر حماقتی مرتکب شود حتما شکست خواهد خورد. آیا ممکن است شاهد ائتلاف های جدید در منطقه باشیم؛ ائتلافی که از کشتی های تجاری حفاظت کند و ائتلافی که نظاره گر باشد و ائتلاف ایران که اوضاع را در دست گرفته است و اجازه هیچ گونه تجاوز هوایی و دریایی را ندهد یا اینکه شاهد توافق جدید میان ایران و آمریکا باشیم که منجر به کاهش تنش می شود و به سود هر دو طرف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha