• دوشنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98043116377
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۱ تیر ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۱ تیر ماه

سوالات نمایندگان از وزیر دفاع و نیرو/اختصاص حداکثر ۳۵۰۰ میلیارد ریال به وزارت دادگستری برای پرداخت خسارات برعهده دولت/ بررسی کلیات طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران بانکی/ پاسخ «کریمی قدوسی» به «رحیمی‌جهان‌آبادی» و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (دو شنبه) سی و یکم تیر ماه ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیردولتی، بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد لایحه دو فوریتی اصلاح بند «الف» تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و... در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

در این جلسه نمایندگان به کلیات طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی بانک‌ها ملزم به حذف سود و جریمه بدهی تسهیلات گیرندگان می‌شوند.

عبدالناصر همتی هم  رئیس کل بانک مرکزی در جریان بررسی کلیات طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران غیر جاری شبکه بانکی کشور تاکید کرد که بانک‌ها به دلیل فشارهای تحریمی حجم نقدینگی و معوقات مشکلات جدی دارند که نباید مشکلات آنها را تشدید کرد که خدای نکرده از خدمات آنها به اقتصاد کشور محروم شویم.

ناطقین امروز مجلس

کاظم‌زاده: دولت از اقدامات خود برای رونق تولید گزارش دهد

نماینده کهگیلویه در مجلس: با ترکیبی از نیروهای کارآمد می‌توان مشکلات را حل کرد

نطق نماینده ایذه علیه مافیای بخشی‌نگر آب

درخواست نماینده میناب برای ترخیص بذر کشاورزی از گمرکات کشور

انتقاد یک عضو کمیسیون اجتماعی از سیاست «عدم اعمال مدرک فرهنگیان»

***

نمایندگان در ادامه کار خود، کلیات لایحه الحاق یک بند به تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور را بررسی کرده و در نهایت با ۱۵۹ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۳ رای ممتنع با کلیات این لایحه موافقت کردند.

همچنین نمایندگان مجلس تصویب کردند ۱۰ درصد درآمدهای حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی و هزینه‌های دادرسی در اختیار وزارت دادگستری قرار گیرد تا نسبت به جبران خسارت افرادی که جبران خسارات آنها به عهده بیت‌المال یا دولت است، اقدام کنند.

مجلس ماده ۴ لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی را بررسی کرده و در نهایت آن را به تصویب رساند که بر اساس آن سرمایه‌گذاری در ایجاد و بهره‌برداری از تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی را از پرداخت مالیات معاف شد.

همچنین با تصویب نمایندگان، مالیات کلیه فعالیت‌های مرتبط با مدیریت اجرایی پسماند با نرخ صفر درصد محاسبه خواهد شد.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

قاضی‌پور: سران قوا به رسوب کالاها در گمرک‌ها رسیدگی کنند

کوچکی‌نژاد: دولت سریع‌تر وزیر آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند

***

۱۷۰ نماینده مجلس در نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار اجرای قانون مربوط به تخصیص قیر به شهرها و روستاها شدند.

همچنین در جلسه علنی امروز، جواد کریمی قدوسی با انتقاد از صحبت‌های رحیمی‌جهان‌آبادی درباره وی گفت:‌ آقای رحیمی تمام آنچه که در مورد بنده گفته‌اید مختص خود شما است و به شما باید بگویم که نه گندم کابل را خواهی خورد و نه عدسی مجلس یازدهم را.

یک عضو هیات رئیسه مجلس نیز مشروح تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

در جلسه علنی نوبت عصر امروز،  رضا اردکانیان که برای پاسخ به سوال نماینده بم در خصوص علت عدم اعمال مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور در مجلس حاضر شده بود، گفت: سال گذشته خشک‌ترین سال آبی در پنج دهه اخیر بود و این وضعیت در کنار ترسال‌ترین سال آبی یعنی سال جاری مدیریت شد. وی افزود: خروجی آب از سدها نسبت به سال گذشته ۱۹۳ درصد افزایش یافته و حجم مناسبی آب حفظ شده است. در حال حاضر هم ۷۵ درصد مخازن سدهای کشور پر است در حالی که این رقم در سال گذشته ۴۹ درصد بوده است.

درادامه نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر نیرو در خصوص مدیریت آب کشور قانع شد.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوال شادمهر کاظم زاده درباره علت عدم اراده جدی برای اجرای پروژه‌های ملی در ایلام گفت: گفت که در چهار ماه اخیر علیرغم فعال بودن پایگاه‌های اجرایی برای طرح‌های توسعه منابع آبی اعتباری تدارک دیده نشده و ۱۲ هزار میلیارد ریال به عوامل اجرای طرح‌ها بدهکار هستیم. وی ادامه داد:  آب شرب ۴۶ شهر و ۱۰۳۶ روستا و مناطق مرزی تامین شد و شاهد افزایش انرژی برق آبی به عنوان پیچیده ترین پروژه‌های آبی در این مناطق بودیم.

نماینده دهلران هم از پاسخ‌های وزیر نیرو درباره علت عدم اراده جدی برای اجرای پروژه‌های ملی قانع شد.

درادامه جلسه امروز، علیرضا رحیمی در جریان طرح سوال خود و ۲۶ نماینده دیگر از وزیر دفاع پخش فیلم دوتابعیتی‌ها در صحن مجلس و سریال گاندو را که اخیرا از صدا و سیما پخش شد دو روی یک سکه دانست.

وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح هم با حضور در مجلس در پاسخ به سوالی درباره نحوه دسترسی به فیلم اعترافات و مستند مربوط به دوتابعیتی‌ها و علت پخش آن در صحن علنی مجلس گفت: طبق اعلام سپاه پاسداران فیلم دوتابعیتی‌ها که در کمیسیون امنیت ملی و صحن مجلس پخش شده به لحاظ موضوعی مشابهت دارد، اما به لحاظ اصالت فیلمی که در صحن مجلس پخش شده فاقد سندیت و اعتبار رسمی است.

نماینده مردم تهران نیز اعلام کرد که از توضیحات امیر حاتمی قانع شده است.

مهرداد لاهوتی نیز در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۱۵۰ قانون اساسی و ماده ۲۰۷ آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به سوال علیرضا رحیمی در خصوص انتشار فیلم دوتابعیتی‌ها گفت: سپاه افتخار ما است، اگر انتشار فیلم اشتباه بود با فرد خاطی برخورد شود.

امیر سرتیپ امیر حاتمی در پاسخ به سوال قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه درباره علت عدم ارائه خدمات حمایتی به ایثارگران نیز گفت: ۲۵ درصد دریافتی رزمندگان با حداقل شش ماه حضور جبهه و جانبازان معسر امسال افزایش پیدا کرده است که باید این کار بر عهده بنیاد شهید و نه وزارت دفاع باشد.

نماینده کرمانشاه از پاسخ‌های وزیر دفاع درباره ارائه خدمات حمایتی به ایثارگران قانع شد.

همچنین یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی سوال از وزیر نیرو را اعلام وصول کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha