• چهارشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98050200950
  • خبرنگار : 71443

گزارش رویترز از طرح مداخله‌جویانه انگلیس برای ایجاد نیروی دریایی در خلیج فارس

گزارش رویترز از طرح مداخله‌جویانه انگلیس برای ایجاد نیروی دریایی در خلیج فارس

خبرگزاری رویترز گزارش داد که سه کشور اتحادیه اروپا از طرح انگلیس برای ایجاد نیروی دریایی در تنگه هرمز برای به اصطلاح "تقویت امنیت دریانوردی" در این منطقه حمایت کردند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گزارش داد که فرانسه، ایتالیا و دانمارک از طرح مداخله جویانه انگلیس برای راه‌اندازی یک نیروی دریایی تحت رهبری اروپا در تنگه هرمز به بهانه "افزایش امنیت کشتیرانی تجاری" در این منطقه، پس از توقیف نفتکش انگلیسی حمایت کرده‌اند.

لندن پیشنهاد ایجاد این نیرو را در یک نشست دیپلماتیک در بروکسل مطرح و تاکید کرد که اتحادیه اروپا، ناتو و یا آمریکا قرار نیست به‌طور مستقیم در آن حضور داشته باشند.

جرمی هانت، وزیر امورخارجه انگلیس پیشتر با انتقاد از توقیف نفتکش "استنا ایمپرو" توسط ایران در تنگه هرمز در این باره گفته بود: ما به دنبال ایجاد این نیرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستیم.

به گزارش رویترز، تحولات جدید پیرامون طرح انگلیس پس از آن به وجود آمده است که هانت روز دوشنبه در پارلمان انگلیس درباره ایجاد نیرویی در تنگه هرمز برای محافظت از کشتی‌ها صحبت کرد. دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی انگلیسی نیز درباره این هیئت، متشکل از نیروهای دریایی و هوایی با حمایت ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان رایزنی کرده‌اند.

گفته می‌شود آلمان نیز در ارتباط نزدیک با انگلیس و فرانسه است تا به لندن در این زمینه کمک کند. در این میان، هلند در حال بررسی این طرح است و اسپانیا هم رایزنی‌هایی را با دیپلمات‌های انگلیس انجام داده است.

بنابر این گزارش، لندن قصد دارد دیدارهایی را با کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامل سوئد برگزار کند و لهستان و آلمان نیز ابراز تمایل کرده‌اند. هرچند به گفته این دیپلمات‌ها، هرگونه عملیاتی در تنگه هرمز باید به تصویب برخی از این کشورهای اتحادیه اروپا برسد.

رویترز در ادامه گزارش داد: طرح پیشنهادی انگلیس احتمالا به این صورت خواهد بود که نیروی ایجاد شده توسط فرماندهی مشترک فرانسه و انگلیس هدایت شود چراکه لندن یک پایگاه دریایی در عمان دارد و فرانسه نیز دارای نیروی نظامی مستقر در امارات متحده عربی است.

این تلاش‌ها در حالی است که ایران تاکید دارد نیروهای خارجی باید منطقه را ترک کنند و مسئله امنیت آن را به ایران و دیگر بازیگران منطقه‌ای واگذار کنند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین با احتیاط از طرح انگلیس اعلام حمایت کرده‌اند درحالی‌که از طرح مشابه آمریکا برای ایجاد ائتلاف در خاورمیانه فاصله گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، انگلیس در حالی ظاهرا برای برای تامین امنیت خلیج فارس پس از توقیف نفتکش خود توسط ایران تلاش می‌کند که نیروهای این کشور به تازگی در اقدامی غیرقانونی یک نفتکش حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق تنها به این ادعا که به مقصد سوریه در حرکت بوده است، توقیف کردند و تاکنون نیز مبادرت به آزادی آن نکرده‌اند.

مقامات کشورمان اقدام انگلیس را مصداق دزدی دریایی و خلاف قوانین بین‌المللی می‌دانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha