• پنجشنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 98050301456
  • خبرنگار : 71093

علت افت ۷۰۰۰ واحدی شاخص بورس

علت افت ۷۰۰۰ واحدی شاخص بورس

یک کارشناس بازار سرمایه علت افت شاخص بورس در هفته اخیر را عرضه های غیرمنطقی برخی از سهامداران حقوقی به خاطر کسب سود بیشتر برای مجامع خود اعلام کرد و گفت: در این میان سهامداران حقیقی‌ هم ناخواسته با این جو بازار همراه شدند.

رضوی امیری در گفت و گو با ایسنا،  اظهار کرد: پیش از این نیز یادآوری شده بود که سهم های ارزشمند زیر قیمت ذاتی معامله می شوند. در چند مدت اخیر مسئولان بورس هم به این نتیجه رسیدند که قیمت‌های اکثر سهم‌ها بسیار پایین است و هیچ تناسبی با سهام روز ندارد. در ماه های اخیر خوشبختانه شاخص سهام حرکتی صعودی داشت و خود را با سایر بازارها تا حدودی تطبیق داد.

وی ادامه داد: البته پس از مدتی رشد یک کاهش غیرمعقول داشتیم که ناشی از هیجان خروج آمریکا از برجام بود؛ آن هم بعد از مدتی به فراموشی سپرده شد و مجددا سیر صعودی شاخص ادامه یافت و طبیعی پیش رفت.

رضوی امیری ادامه داد: حرکت شاخص در یکی از روزهای هفته گذشته با کاهش ۷۰۰۰ واحدی روبه‌رو بود که این کاهش بسیار عجیب به نظر می‌آمد؛ چرا که با هیچ منطقی نمی‌خواند. ما که سالیان درازی است در این بازار فعالیت داریم، متوجه نشدیم که چه اطلاعات و چه تحلیلی پشت آن وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر که با توجه به سیاست‌های منطقی دولت آرامش نسبی در صنعت ایجاد شده است و ارزش دلار و قیمت سکه در حال واقعی شدن  و بازار مسکن نیز راکد است، طبیعی است که جریان نقدینگی به سمت بورس حرکت کند. از طرفی با ادامه این روند اطمینان بیشتری در صنایع ایجاد می‌شود و مدیران بورسی می‌توانند با برنامه‌ریزی بهتر واحد تولیدی را اداره کنند، اما می‌بینید که به یکباره و یک روزه با تصمیمات غلط عده‌ای از مدیران حقوقی که سهام را ارزان خریدند و می‌خواهند گران بفروشند تا سود بیشتری برای مجامع خود دست و پا کنند، سایر سهامداران حقیقی هم ناخواسته به جمع آن‌ها می‌پیوندد و به یکباره با عرضه آبشاری سهام شاخص را به شدت پایین می‌کشند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تعدادی از سهامداران حقوقی به فکر کسانی که تازه وارد بازار سهام می‌شوند و سهام را بالا خریده‌اند نیستند و به اثر بدی که این کار آنان در سطح جهانی خواهد داشت فکر نمی‌کنند. البته این روزها روند کاهش شاخص با کاهش عرضه‌های سهام متوقف شده و امیدواریم با نظارت بیشتر مسئولان سازمان بورس دوباره شاهد روند معقول افزایش شاخص باشیم.

وی خاطر نشان کرد: البته اجرای فاز نخست سامانه مدیریت ریسک «نامک» هم در کاهش حجم معاملات بی‌تاثیر نبوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۳ ۱۴:۱۰

این کارشناس زیرک، احتمالا تمام سرمایه خود و رفقایش را در بورس گذاشته و نگران اصلاح شاخص است (که اتفاقا در حال حاضر کاملا موجه بوده و غیرمنطقی است که شاخص بورس در مدتی کوتاهی اینقدر رشد کرده باشد) و میخواهد پول یک عده آدم بینوای از همه جا بی خبر را به بورس بکشاند تا قیمت سهام افزایش یافته و خودش سود بیشتری کسب کند. در حالی که ایشان باید زمانی این سفارش را به مردم میفرمودند که شاخص در محدوده 90000 واحد بود نه الان که سه برابر شده !! اگر واقعا شاخص 253000 واحدی، زمان مناسب برای ورود به بورس است، پس با همین استدلال، دلار 13000 تومانی هم مفت محسوب میشود. به این کارشناس زیرک یادآور میشوم که تنها و تنها و تنها دلیل رشد شاخص بورس، سقوط سرسام آور ارزش ریال بوده و بس! اگر بقول آقایان ارزش واقعی دلار 8000 تومن است پس شاخص بورس هم باید در محدوده 180000 واحد باشد نه 253000. خواهشا مردم عادی را طعمه سودهای شخصی خود قرار ندهید، جناب کارشناس. اگر راست میگویید و زمان سرمایه گذاری در بورس است، خودتان و آشنایانتان یواشکی این کار را بکنید و صدایش را هم درنیاورید تا تمام سود هنگفتش، نصیب خودتان شود. چرا دیگران را دعوت میکنید؟ این کار، معصیت است برادر من! معصیت ...