• جمعه / ۴ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 98050401807
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۳و۴ مرداد بخوانید؛

آخرین اخبار انتخاباتی/آغاز بتن‌ریزی نیروگاه شماره۲بوشهر از نیمه مرداد/آزادی۹خدمه هندی کشتی ریاح

آخرین اخبار انتخاباتی/آغاز بتن‌ریزی نیروگاه شماره۲بوشهر از نیمه مرداد/آزادی۹خدمه هندی کشتی ریاح

آخرین اخبار انتخاباتی/ تولید ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور/ رایزنی ظریف و رییس جمهور سنگال در مورد آخرین تحولات بین المللی/ آمادگی پمپئو برای گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران/ تلاش امیر قطر برای وساطت میان تهران و واشنگتن/ ارائه اطلاعات جزئی تخلفات کشتی "استنا" به مقامات انگلیسی/ آزادی ۹ خدمه هندی کشتی ریاح/ تاکید رییس قوه قضاییه بر کاهش بازداشت ها/ دستور دادگاه برزیل برای سوخت‌رسانی به دو کشتی ایرانی در بندر این کشور/ تحلیل هایی از سفر هیات حماس به تهران و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز پنج شنبه و جمعه، سوم و چهارم مرداد ماه ۱۳۹۸ است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت در پنجمین نشست شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور با اشاره به این‌که فقدان میانجی‌های اجتماعی مشکل امروز ایران است، گفت: پیگیری می‌کنیم که استانداران از فعالان محیط زیست برای حضور در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها دعوت کنند.

فرمانده کل سپاه در سفر به خوزستان با حضور شبانه در منطقه ملاشیه از پروژه‌های محرومیت‌زدایی این منطقه محروم بازدید کرد. سردار سلامی ضمن بررسی آخرین وضعیت بازسازی مناطق سیل زده و روند اجرای برخی پروژه های عمرانی و سازندگی  استان خوزستان، گفت: گروه‌های جهادی با تمام ظرفیت در مناطق سیل زده خوزستان حضور دارند.

همچنین در دیدار سرلشکر سلامی با امام جمعه اهواز بر آمادگی سپاه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای کمک به رفع مشکلات استان خوزستان تاکید شد.

آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران گفت: خواست ملت این است که تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی ادامه یابد. وی همچنین تاکید کرد:قدردان مواضع انقلابی مسئولان هستیم.

پیش از خطبه های نماز جمعه نیز فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: روحیه هدف محور و تهاجمی پیدا کرده‌ایم به نحوی که اگر کسی قصد حمله به ما داشته باشد، طومار آن را در هم خواهیم پیچید. در هیچ یک از نقاط مرزی ما دشمن جرأت نفوذ ندارد.

آخرین اخبار انتخاباتی

معاون سیاسی وزیر کشور: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات مجلس اندیشیده شده است

پورمحمدی: می‌کوشیم وحدت حداکثری میان اصولگرایان محقق شود

ائتلاف اصلاح‌طلبان رسمی شد

رئیس ستاد انتخابات کشور:مجریان انتخابات از هر گونه قانون گریزی جلوگیری کنند

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: احمدی‌نژاد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را به چالش می‌کشد

سخنگوی دولت: ملت در انتخابات "دوباره ایران"خواهد گفت/پاسخ تحریم‌ها در پای صندوق‌های رای داده خواهد شد

***

انتخابات شورایاری‌ها و کشمکش‌ها بر سر آن

انتخابات شورایاری‌ها در حالی امروز آغاز شده که سازمان بازرسی کل کشور با برگزاری آن مخالف است و در مقابل، موافقانش می‌گویند که هیچ منع قانونی برای برگزار نکردن آن وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اکنون ۹۷ درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد و حدود سه درصد داروی مورد نیاز، از خارج وارد می‌شود.

همچنین یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در سال جاری مجوز استخدام ۲۰ هزار پرستار صادر شده که ۱۰ هزار پرستار در شش ‎ماهه اول سال استخدام می‌شوند.

محمد جوادظریف در جریان سفر خود به سنگال و در ادامه دیدارهای خود با مقامات ارشد این کشور، با آقای "ماکی سال" رئیس جمهور سنگال دیدار و در خصوص مهمترین مسائل روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی در خصوص سفرش به سنگال اعلام کرد که ایران ارزش والایی برای روابطش با کشورهای آفریقایی قائل می‌شود.

همچنین رییس سازمان انرژی اتمی از سهم ۲.۷ درصدی انرژی هسته‌ای در تامین برق کشور خبر داد و گفت: اواسط مردادماه بتن‌ریزی نیروگاه شماره ۲ بوشهر آغاز می‌شود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌گویی بار دیگر برای حضور یافتن در تلویزیون ایران تمایل نشان داده و گفت که آماده است به تهران بیاید و در تلوزیون ایران «با خوشحالی»، استدلال آمریکا برای تحریم‌ها را توضیح دهد.

همچنین سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، مایک پمپئو با دومینیک راب، وزیر امور خارجه جدید انگلیس درباره اولویت‌های جهانی از جمله مقابله با آنچه که "تلاش‌های ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای خود" خوانده شده و همچنین تحکیم اتحاد ناتو گفت‌وگو کرده‌اند.

یک روزنامه عربی هم اعلام کرد که دوحه برای میانجیگری بین ایران و آمریکا تلاش می کند و یکی از محورهای سفر اخیر امیر قطر به واشنگتن همین مساله بوده است.

یک کارشناس مسائل عراق درپاسخ به این پرسش که چرا عراق به دنبال کاهش تنش بین ایران و دولت‌های انگلیس و آمریکا است؟ گفت که راهبرد کلان عراق در حال حاضر در منطقه تلاش جهت کاهش تنش بین ایران و آمریکا و انجام یک سری اقدامات میانجیگرانه است. وی افزود: تاکنون برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا تلاش‌هایی از سوی کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای چون ژاپن، عمان و عراق صورت گرفته است ولی در این میان تلاش‌های عراق از جایگاه خاصی برخوردار است.

یک منبع دیپلماتیک بریتانیا پس از آنکه برخی رسانه‌ها خبری مبنی بر این منتشر کردند که لندن یک میانجی را برای رایزنی درباره نفتکش انگلیسی توقیف شده به تهران فرستاده است، آن را تکذیب کرد.

همچنین سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور از نیروی دریایی سلطنتی خواسته است تا کشتی‌های حامل پرچم انگیس را هنگام عبور از تنگه هرمز همراهی کند.

درهمین ارتباط سفیر کشورمان در لندن از ارائه اطلاعات جزئی تخلفات کشتی "استنا"‏ به سازمان بین المللی دریانوردی انگلیس خبر داد.

همچنین برخلاف احکام صادر شده قبلی دادگاه عالی بریتانیا در پرونده فروش تانک‌های چیفتن به ایران، به نفع انگلیس رای داد.

وزارت امور خارجه هند هم خواهان آزادی ۱۸ خدمه هندی کشتی انگلیسی توقیف شده توسط ایران شد که در همین راستا نماینده سفارت و مسئولان سرکنسولگری هند در بندرعباس با خدمه ی هندی نفتکش انگلیسی توقیف شده در بندرعباس دیدار کردند.

مقامات رسمی هند نیز اعلام کردند که ایران ۹ نفر از ۱۲ شهروند هندی را که روی عرشه کشتی ام.تی. ریاح بودند را آزاد کرده است.

یک دادگاه برزیلی به یک شرکت نفتی دستور داد تا به دو کشتی ایران در بندر پاراناگوآ سوخت برساند. این دو کشتی ایرانی به دلیل کمبود سوخت بیش از یه ماه است که در یک بندر برزیلی لنگر انداخته‌اند.

در پی صدور دستور دادگاه عالی برزیل برای سوخت‌ رسانی به کشتی‌های ایرانی پهلو گرفته در ساحل برزیل، وزیر خارجه این کشور گفت، با وجود احتمال تحریم از سوی آمریکا برای سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی بر اساس قانون کشورشان عمل می‌کنند.

یک کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به سفر هیات حماس به تهران با بیان این‌که تنها تکیه گاه جنبش‌های فلسطین، ایران است، گفت: برقراری رابطه بین حماس و دمشق می‌تواند به افزایش سطح کیفی مبارزات ملت فلسطین کمک کند. هانی زاده افزود: حماس درصدد ترمیم روابط خود با دمشق است.

در همین رابطه صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس  گفت: سفر هیات حماس به تهران تاریخی و استراتژیک بود زیرا در شرایطی انجام شد که قضیه فلسطین در وضعیت مهم و خطرناکی قرار دارد. وی تاکید کرد: سفر هیات حماس به تهران تاریخی و استراتژیک بود.

همچنین گروه‌های بحرینی معارض رژیم آل‌خلیفه و برخی از فعالان خارجی در جامعه بین‌الملل، خواستار آغاز تحقیقات رسمی در خصوص ارتباط رژیم بحرین با گروه تروریستی القاعده و تلاش برای انجام عملیات تروریستی در ایران شدند.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جمع قضات و کارکنان دادگستری استان خراسان رضوی گفت: قضات محترم باید بازداشت و قرارهای منتهی به بازداشت متهمان را محدود به موارد مصرح در قانون و موارد ضروری بدانند و بر این مبنا، بازداشت متهمان باید به حداقل ممکن برسد تا زندان ها برای بازسازی شخصیت زندانیان، فراغت و فرصت کافی بیابند.

رئیس قوه قضاییه همچنین در جمع وکلا، کارشناسان رسمی، حقوقدانان، اساتید حوزه و دانشگاه و نخبگان استان خراسان رضوی مخالفت خود با افزایش هزینه های دادرسی را اعلام کرد و یادآور شد: همواره در جلساتی که با سایر قوه داشته ایم تاکید کردیم که به هیچ عنوان موافق بالا رفتن هزینه های دادرسی نیستیم بلکه معتقدیم این هزینه ها باید کاهش یابد و دسترسی مردم به عدالت تسهیل شود. به همکاران خود نیز گفته ام که اگر کسی پول نداشت وکیل بگیرد یا زبان حقوقی برای بیان حق خود را نداشت، باید آنقدر زمینه احقاق حق در دستگاه فراهم باشد که بتواند به حق خود برسد وگرنه چنین دستگاهی نمی تواند در تراز انقلاب و ارزش های اسلامی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha