• یکشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98050602632
  • خبرنگار : 71415

تدارک نیروهای پلیس و معترضان هنگ کنگی برای رویارویی جدید در تظاهرات امروز

تدارک نیروهای پلیس و معترضان هنگ کنگی برای رویارویی جدید در تظاهرات امروز

معترضان و نیروهای پلیس هنگ کنگ خودشان را برای یک رویارویی دیگر در تظاهرات برنامه ریزی شده برای امروز یکشنبه آماده می‌کنند؛ این در حالی است که در تظاهرات روز قبل و در جریان درگیری‌های مرتبط با آن دست کم ۱۱ معترض دستگیر و حدود ۲۴ تن مجروح شدند.

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، امروز یکشنبه تظاهر کنندگان قصد دارند تجمعی برای حوالی بعد از ظهر در یک پارک مهم این دولتشهر مشهور به "باغ چتر" واقع در منطقه مالی هنگ کنگ و در فاصله حدوداً ۵۰۰ متری غرب مقر دولت و پارلمان برگزار کنند.

پلیس هنگ کنگ با درخواست سازمان‌دهندگان این اعتراضات برای برپایی یک راهپیمایی حدوداً دو کیلومتری به سمت غرب  و به مقصد پارک "یادبود سان‌ یات‌سن" مخالفت کرده اما دست کم تعدادی از تظاهرکنندگان ممکن است برای برپایی این راهپیمایی پافشاری کنند.

هنگ کنگ بالغ بر هفت هفته است که درگیر دور جدیدی از تظاهرات و اعتراضات بوده است و نقطه آغاز این دور اعتراضات، مطرح شدن یک لایحه در پارلمان به منظور مجاز کردن استرداد مظنونان از هنگ کنگ به چین بود.

در حال حاضر مطالبه این معترضان استعفای رهبر دولتشهر هنگ کنگ و انجام تحقیقاتی درباره اعمال زور افراطی پلیس علیه معترضان است.

معمولا در هنگ کنگ رهبر این دولتشهر از جانب یک  کمیته تحت کنترل تشکیلات حامی چین تعیین می‌شود و انتخابات مستقیم در تعیین این رهبر نقشی ندارد.

پلیس هنگ کنگ یکی از علت‌های مخالفت خود با برنامه راهپیمایی امروز را سابقه تشدید خشونت در تجمعات و راهپیمایی‌های قبلی خوانده است.

لوییس لائو، یک مقام ارشد پلیس هنگ کنگ گفت: این نیروی پلیس نباید اجازه دهد معترضان خشونت‌طلب از یک حرکت صلح‌آمیز برای ایجاد دردسر و درگیری‌های خشونت آمیز استفاده کنند.

پلیس هنگ کنگ با درخواست مجوز برای راهپیمایی روز شنبه در منطقه "یوئن لونگ" نیز مخالفت کرده بود. این منطقه جایی است که یک هفته پیش ظاهرا یک گروه از اوباش که هدفشان حمله به تظاهرکنندگان بوده در آن جا اقدام به ضرب و شتم شدید مردم در یک ایستگاه قطار کردند.

در جریان اتفاقات شب گذشته نیز نیروهای پلیس و معترضان تا پاسی از شب در خیابان‌ها تقابل داشتند و پلیس اعلام کرد که معترضان موانع برپا شده در خیابان‌ها را کنده و از آنها برای مانع ایجاد کردن در برابر پلیس استفاده کردند و با میله‌های فلزی به صفوف نیروهای پلیس حمله کردند.

همچنین این پلیس اعلام کرد یک گروه از معترضان دست به خرابکاری علیه یک خودروی پلیس زدند و افسران داخل این خودرو را تهدید کردند.

گزارش شد که نیروهای پلیس عمدتا علیه تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند و در مقابل معترضان اقدام به پرتاب آجر و اشیای دیگر و پناه گرفتن در پشت  موانع موقت کردند.

برآورد شد که بالغ بر 288000 تن از معترضان به رغم ممنوعیتی که پلیس برای تجمع در منطقه یوئن لونگ واقع در شمال هنگ کنگ برقرار کرد، به خیابانهای این منطقه آمدند.

در ادامه همچنین نیروهای ضد شورش پلیس به یک ایستگاه قطار که چند صد معترض در آن برای فرار از گاز اشک آور پناه گرفته بودند حمله کردند و تعدادی از افسران این نیرو باتوم‌هایشان را به سمت معترضان پرتاب کردند در حالی که تعدادی از آنها ظاهرا از همکارانشان می‌خواستند که جلوتر نروند.

پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۱۱ نفر را دستگیر کرده و دست کم ۴ تن از افسرانش در این اتفاقات مجروح شدند.

همچنین مقامات بهداشت و درمان هنگ کنگ نیز اعلام کردند: ۲۴ مجروح  مرتبط با این تظاهرات به پنج بیمارستان منتقل شدند و تا صبح امروز نیز هشت تن همچنان بستری بودند که حال دو نفر از آنها وخیم اعلام شده است.

سازمان‌ عفو بین الملل این برخورد پلیس با معترضان هنگ کنگی را غیرقابل‌قبول و شدید خوانده است.

مان کی تام، مدیر بخش هنگ کنگ در سازمان عفو بین‌الملل اظهار کرد: صحنه‌های خشونت طی شب گذشته در منطقه یوئن لونگ هنگ کنگ تا حدی به این سبب رخ دادند که پلیس هنگ کنگ تصمیم گرفت به جای کاستن از تنشهای موجود در وضعیت، به این تنشها بیشتر دامن بزند. این پلیس هنگ کنگ این اعتراضات را غیرقانونی خوانده بر طبق قوانین بین‌المللی اشتباه است.

او گفت، در موارد مکرر این نیروهای پلیس هنگ کنگ بودند که عامل تهاجم و حمله بودند و به ضرب و شتم معترضانی که عقب‌نشینی می‌کردند پرداخته و به غیرنظامیان و خبرنگاران حمله کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha