• دوشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98050703301
  • خبرنگار : 30054

بهار نارنج معجزه طبیعت

بهار نارنج معجزه طبیعت

درخت نارنج یکی از انواع مرکبات هست که بیشتر در شمال کشور به خصوص، شرق استان‌های مازندران، استان گلستان و شهر شیراز رشد پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام خوان باجی، این درخت، در برابر سرما و آفات مقاوم‌تر از مابقی مرکبات هست و به همین دلیل بسیاری از مرکبات را روی پایه درخت نارنج پیوند زده و رشد می‌دهند. تا حدی که برخی معتقدند که اگر هسته هر میوه مرکبات را کشت کنید، درخت نارنج رشد خواهد کرد. در کنار ساختار و استقامت درخت نارنج، میوه این درخت ترش‌مزه و خوش‌طعم است و از آن برای تهیه آب‌نارنج و رب نارنج استفاده فراوانی می‌شود که به‌عنوان چاشنی در طبخ بسیاری از غذاها کاربرد دارد.

به‌علاوه موارد فوق، یکی دیگر از کاربردهای درخت نارنج، استفاده از شکوفه‌های بهاری (همان بهار نارنج) هست. بهار نارنج بسیار خوش‌بوتر و بودارتر از بهار مابقی مرکبات است. خواص بسیاری برای بهار نارنج نام‌ برده‌اند. مهم‌ترین خاصیت آن تأثیر مستقیم بر روی سیستم عصبی بدن است. عطر و مواد تشکیل‌دهنده آن، باعث ایجاد آرامش شده و اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد. شستشوی سر با عرق بهارنارنج و یا نوشیدن آن به شکل شربت، باعث کاهش سردرد و دردهای میگرنی می‌شود.

همچنین مصرف دمنوش آن (دم کردن برگ تازه و یا خشک‌شده بهار نارنج) پیش از خواب، موجب خوابی راحت و آرام می‌شود و نوشیدن عصرگاهی دمنوش بهار نارنج، باعث ایجاد ضربان قلب منظم و حس آرامش می‌شود. در طب گیاهی استفاده از آن در طبخ آبگوشت و یا مصرف در کنار غذاهای چرب توصیه می‌شود که با کنترل عملکرد بدن، جلوی جذب چربی‌های مضر را می‌گیرد. همچنین مصرف شربت عرق بهارنارنج با آب کرفس، در کنترل اندازه کبد و بهبود عملکرد آن تأثیر بسزایی دارد.

این معجزه طبیعت، تنش گرمایی را کاهش داده و به همین دلیل در طب سنتی مصرف شربت بهارنارنج با کمی سکنجبین به‌شدت توصیه می‌شود. از سویی در زمان‌هایی که دمای هوا غیرمعمول بالاست، پیشنهاد می‌شود با نصف استکان عرق بهار نارنج، پیشانی و فرق سر شسته و ماساژ داده شود. یکی دیگر از مدل‌های مصرف بهار نارنج، افزودن میزان کمی از برگ تازه و یا خشک‌شده بهارنارنج به چای در هنگام دم کشیدن هست که هضم غذا را بهبود دارد و از دردهای معده جلوگیری می‌کند. روش‌های مختلف دیگری برای استفاده از خواص بهارنارنج گفته‌ شده است. به‌طور مثال بخور بهارنارنج باعث شادابی پوست و بهبود عملکرد سینوزیت‌ها می‌شود. یا ترکیب عرق بهارنارنج با عسل به‌صورت شربت، باعث رفع یبوست و همچنین با افزودن اندکی آب‌لیمو باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود.

به‌طور کلی بهار نارنج به‌عنوان یک داروی همه فن حریف و به‌خصوص برای آرامش و کاهش استرس بسیار مفید هست. بهارنارنج تازه کمتر از یک ماه در سال در دسترس هست. به همین جهت عموماً از ۴ روش اصلی برای نگهداری آن در طول سال استفاده می‌شود. روش اول خشک‌کردن آن است که به خاطر ساختار آن کمتر از ۶ ماه می‌توان از آن نگهداری کرد. روش دوم فریز کردن آن است. در مدل فریز شده، درصورتی‌ که دربسته‌بندی مناسبی قرار گیرد، می‌توان تا ۶ ماه از آن استفاده نمود و بیشتر از آن خواص اصلی و بوی خود را از دست می‌دهد. روش سوم، عرق‌گیری هست که عرق بهارنارنج ایجاد می‌شود و ماندگاری آن تا ۲ سال هم ممکن است و در صورتی‌ که در ظرف شیشه‌ای و درب محکم قرار گیرد، عطر و خاصیت آن از بین نمی‌رود. روش چهارم، تهیه مربا از بهار نارنج است. مربای بهارنارنج را تا یک سال به‌راحتی می‌توان در یخچال نگه داشت و خواص، طعم و بوی خود را حفظ می‌نماید. روش عرق بهار نارنج و مربای بهارنارنج بیشتر از دو روش دیگر برای نگهداری بلندمدت توصیه می‌شود.

پیشنهاد می‌شود حتماً بهارنارنج در سبد غذایی خانواده جای گیرد. ولی این نکته بایستی یادآوری شود که استفاده بیش‌ازحد از آن باعث کم‌خوابی، افزایش فشارخون و تپش قلب می‌شود. به همین دلیل بیماری قلبی بایستی در مصرف آن دقت نمایند. همچنین مصرف آن در زمان بارداری و شیردهی می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در فرزند شود. لذا در مصرف آن در زمان بارداری و شیردهی باید رعایت نمود و حتماً با پزشک مشورت کرد.

انتهای رپرتاژ خبری

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha