• دوشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98050703302
  • خبرنگار : 71619

محمدرضا جعفری عنوان کرد

لزوم حمایت از نمایش‌های آیینی که گیشه ندارند

لزوم حمایت از نمایش‌های آیینی که گیشه ندارند

یک کارگردان نمایش‌های آیینی با اشاره به این‌که این نوع نمایش‌ها از گیشه محروم هستند، بر حمایت مدیران از این آثار برای اجرا در طول سال تاکید کرد.

 محمدرضا جعفری لفوت کارگردان نمایش «قیش‌بازی» که در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد، درباره اثرش به ایسنا گفت:  قیش‌ به زبان محلی به معنای کمربند است. «قیش‌بازی» یک بازی گروهی پسرانه است که بین دو گروه چهارنفره برگزار می‌شود و با کمربند با یکدیگر مبارزه می‌کنند. در گذشته هم که کمربند چرمی وجود نداشته از طناب‌هایی با ساقه برنج استفاده می‌کردند که توره نام داشت و این بازی به «توره‌بازی» هم معروف بود.  

این هنرمند که از آستانه اشرفیه در این جشنواره شرکت کرده، درباره وضعیت اجرای نمایش‌های آیینی  در شهر خودش بیان کرد: در طول سال خصوصا در اعیاد اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی را به صورت محیطی داریم که برخاسته از فرهنگ و آداب مردم گیلان است.

او افزود: همچنین نمایش‌های روحوضی و سیاه‌بازی را حداقل یک بار  در سالن‌های نمایش به روی صحنه می‌بریم و مردم هم از این نمایش‌ها استقبال می‌کنند.

جعفری با بیان این‌که "برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره آیینی و سنتی برای کارگردانان این حوزه ایجاد انگیزه می‌کند" افزود: یکی از انگیزه‌هایی که باعث می‌شود من در طول سال به سراغ نمایش‌های آیینی بروم شرکت در جشنواره‌هاست حالا چه جشنواره بین‌المللی باشد و چه جشنواره استانی. برگزاری جشنواره‌ها یک اتفاق فرهنگی است که مهم‌ترین آن‌ها جشنواره آیینی و سنتی است.

این کارگردان در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: شک نکنید که اگر بستر و فضایی برای اجرای تئاترهای آیینی و سنتی در کشور به وجود بیاید، مردم به خوبی از آن‌ها استقبال می‌کنند. ما برای یک اجرای تئاتر آیینی و سنتی در محل دائمی اجرای تئاتر خیابانی تحقیق کردیم و به این نتیجه رسیدیم این گونه نمایشی چهار، پنج برابر دیگر نمایش‌های خیابانی مخاطب دارد و بازخوردهای فوق‌العاده‌ای به دست می‌آید چون این نمایش‌ها اصلا با دیگر نمایش‌های خیابانی قابل قیاس نیستند.

او در پایان افزود: ای کاش جشنواره آیینی و سنتی هرساله برگزار شود و از این گونه نمایشی حمایت بیشتری شود. خصوصا ما که اجراهای محیطی انجام می‌دهیم و از گیشه محروم هستیم، نیازمند حمایت برای اجرای عموم هستیم. امیدوارم با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی امکانات اجرا در طول سال برای ما فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha