• سه‌شنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98050803972
  • خبرنگار : 71219

نَقل زن قهرمان دوران جنگ در جشنواره تئاتر آیینی و سنتی

نَقل زن قهرمان دوران جنگ در جشنواره تئاتر آیینی و سنتی

حورا تیلا، یکی از نقالان زن در آبادان قرار است روایتی از رشادت‌های یک زن غیرنظامی را در دوران دفاع مقدس در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نقل کند.

این نقال و شاهنامه‌خوان در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره «نقل فرنگیس» که آن را به زودی در نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا می‌کند بیان کرد: «نقل فرنگیس» بر اساس ماجراهای یک شخصیت واقعی در سال‌های دفاع مقدس است. فرنگیس (حیدرپور) نام بانویی است که زمان جنگ حدود ۱۸ سال داشته و در روستایی در کرمانشاه زندگی می‌کرده و اوایل جنگ با حمله بعثی‌ها به همراه دیگر اعضای خانواده و فامیلش مجبور به ترک روستا می‌شوند و به کوه و دره‌های اطراف پناه می‌برند. او پس از مدتی به همراه پدرش برای برداشتن آذوقه به روستا برمی‌گردد ولی در مسیر برگشت با نیروی بعثی روبه‌رو می‌شوند و از آن‌جا که تعداد زیادی از مردان فامیل را هم در همان روزهای اول جنگ از  دست داده بودند، خودش درصدد دفاع برمی‌آید و با تبری که به همراه داشته یکی از آن‌ها را کشته و دیگری را اسیر می‌کند.

او در ادامه گفت: این ماجرا برایم بسیار جالب بود و تحقیقات و مطالعه زیادی کردم چون کتابی هم درباره ایشان به چاپ رسیده و خودشان هم هنوز در روستایی در کرمانشاه زندگی می‌کنند، اگرچه چندان قادر به صحبت کردن به زبان فارسی نیستند. با این حال با توجه به آن‌چه کسب کرده بودم به نظرم آمد زندگی ایشان به عنوان کسی که حماسه آفریده حرف برای گفتن دارد  و آن را برای نقالی انتخاب کردم.

تیلا درباره انتخاب نقالی برای روایت این داستان توضیح داد: مهم‌ترین نکته این بود که آن‌چه در این ماجرا اتفاق افتاده حماسه بود و بهترین شیوه روایت می‌توانست نقالی باشد. ضمن این‌که خودم چند سالی است کار نقالی را در آبادان شروع کرده‌ام و فکر کردم اجرا به شیوه نقالی جذاب‌تر خواهد بود، بویژه آن‌که بعد از  حدد ۵۰ سال اولین نقالی هستم که در آبادان در این حوزه فعالیت می‌کنم و همین باعث استقبال خوب مردم شده چون برای‌شان تازگی دارد.

او افزود: برهمین اساس متنی را که براساس زندگی این خانم می‌خواستم اجرا کنم، به شکل طومار تنظیم و بعد آن را برای اجرا آماده کردم و در جشنواره هم خودم آن را نقالی می‌کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha