• سه‌شنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۱۶
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 98050804334
  • منبع : جهاد دانشگاهی

ضریب جذب مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی در پذیرش دانشجو

علمی کاربردی جهاد

سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی گفت: در سال‌های اخیر از بین متقاضیان مجاز ثبت‌نام در مراکز علمی کاربردی سراسر کشور، میانگین ضریب دانشگاه بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده، ولی این ضریب در جهاددانشگاهی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد جذب بوده است. در انتخاب محل تحصیل نیز مراکز جهاددانشگاهی همیشه جزو اولویت‌دار اول تا پنجم متقاضیان تحصیل در این مراکز بوده است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی گودرزی، سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی با اشاره به این‌که در حوزه‌ آموزش‌های مهارتی با توجه به این‌که خوشبختانه این نهاد در تمام استان‌های کشور به‌جز یزد دارای حداقل یک مرکز آموزش علمی کاربردی است، گفت: این استان‌ها طی مطالعه‌هایی که سازمان‌های متولی در سال‌های اخیر انجام داده‌اند، اسناد مهمی را در حوزه‌ پتانسیل و زمینه‌های مورد نیاز استان تعریف کردند که در تمام این اسناد تربیت نیروی ماهر مورد تاکید جدی قرارگرفته و در حوزه‌های مختلف این نیازها به طور کامل مشخص است.

وی افزود: واحدهای جهاددانشگاهی و مدیران مراکز می‌توانند با مراجعه به این اسناد، زمینه‌های مورد نیاز استان به نیروی کار ماهر و مشخص را شناسایی و بر اساس توانمندی‌های این نهاد، ماموریت‌های خود در حوزه‌ آموزش‌های مهارتی را با نیازهای استان همسو کند.

گودرزی در ادامه اظهار کرد: با توجه به جامعیت فعالیت‌های جهاددانشگاهی در سطح استان‌ها و کشور، این هم‌افزایی در شرایط فعلی موجب می‌شود، این نهاد بتواند گام‌های موثری را در حوزه‌ تربیت نیروی انسانی توانمند و مورد نیاز بردارد. برای مصداق این ادعا در حوزه آموزش‌های مهارتی می‌توان به ضریب جذب دانشجو در مراکز جهاددانشگاهی اشاره کرد؛ به‌طوری‌که در سال‌های اخیر از بین متقاضیان مجاز ثبت‌نام در مراکز علمی کاربردی سراسر کشور، میانگین ضریب دانشگاه بین 50 تا 60 درصد بوده، ولی این ضریب در جهاددانشگاهی بین 70 تا 80 درصد جذب بوده است. در انتخاب محل تحصیل نیز مراکز جهاددانشگاهی همیشه جزو اولویت‌دار اول تا پنجم متقاضیان تحصیل در این مراکز بوده است.

سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی در رابطه با ارزیابی نقش اقدامات عملی و ترویجی جهاددانشگاهی در مواجهه با موضوع رونق تولید، گفت: از منظر عمومی، عوامل متعددی به‌صورت ساده و چند جانبی با رونق تولید در ارتباط است؛ مانند مهار نقدینگی، خصوصی‌سازی اقتصاد، اعمال فعالیت‌های مالیاتی برای صنایع تولیدی نوپا، ایجاد فضای رقابت‌پذیری، تسهیل در امر قانون‌گذاری، سازمان‌دهی نظام بانکی، توسعه‌ ظرفیت‌های داخلی و در نهایت افزایش ارزش پول.

وی ادامه داد: اساسی‌ترین رکن رونق تولید یعنی ارتباط تنگاتنگ مراکز آموزش با شرکت‌های صنعتی، تبدیل روش به فناوری، کیفی سازی دروس، توسعه روابط بین‌الملل، توسعه‌علوم بین‌رشته‌ای مهارتی و کاربردی، کمک به افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی و زایشی که دارای ارزش‌افزوده بالا هستند، همواره می‌تواند جزو رسالت‌های مراکز دانشگاهی به‌ویژه مراکز علمی کاربردی که به‌حق تا حد زیادی در این امر موفق بوده است باشد.

گودرزی در رابطه با رسالت جهاددانشگاهی در خصوص پرورش سرمایه انسانی تراز فرهنگ جهادی، گفت: پرورش و تربیت نیروهای کارآمد و متخصص در ابتدا به‌طور ویژه جزو اهداف جهاددانشگاهی محسوب نمی‌شد، چون در همان موقع نیز دانشگاه و مراکز متعدد دولتی و غیردولتی وجود داشت که متولی این امر بودند بلکه فراتر از آن جهاددانشگاهی مطابق رسالت وجودی خود، به دنبال ایجاد، تقویت و هدایت فعالیت‌هایی بود که از قبل وجود نداشت یا تضعیف شده بود یا به انحراف کشیده شده بود؛ مانند ایجاد سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان، سازمان همیاری اشتغال، پژوهشگاه علوم سلولی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، پژوهشکده برق، پژوهشکده سرطان پستان، پژوهشکده فن‌آوری‌های نوین علوم زیستی، فرهنگ و هنر، فناوری اطلاعات و سرآمد آن‌ها پژوهشکده علوم سلولی رویان و ده‌ها پژوهشکده، مراکز سازمان، خبرگزاری‌ها و مؤسسات آموزش‌های دیگر.

سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی تصریح کرد: بنابراین برای رسیدن اهداف فعالیت‌های بیان شده، نیاز است که ابتدا نیروهایی با تراز بالا به این منظور تربیت یا جذب شوند و این شروعی بود که به‌تدریج این نیروهای متخصص، متعهد و کارآمد با سطح توقع پایین علاوه بر رفع نیازهای تخصصی جهاددانشگاهی و مراکز متبوع نیاز نیروی انسانی سایر سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی را به نحوی مرتفع کنند.

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی در پایان یادآور شد: با ورود جهاددانشگاهی به عرصه‌ آموزش‌های مقطع‌دار و غیر مقطع‌دار دانشگاهی، به تحقق این امر سرعت بیشتری بخشیده شد و همواره جهاددانشگاهی از بدو تاسیس تابه‌حال، توانسته است کنار سازمان‌ها، ارگان‌ها، نهادهای دولتی و غیردولتی در عرصه علم، فرهنگ و هنر به‌عنوان یک بازوی توانمند ایفای نقش کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.