• چهارشنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98050904572
  • خبرنگار : 71415

تجمع تظاهرکنندگان هنگ کنگی در اطراف دادگاه محل محاکمه ده‌ها معترض دستگیر شده

تجمع تظاهرکنندگان هنگ کنگی در اطراف دادگاه محل محاکمه ده‌ها معترض دستگیر شده

در حالی که ده‌ها تن از معترضان بازداشت شده هنگ‌کنگی امروز (چهارشنبه) در دادگاهی در این دولتشهر به منظور محاکمه به اتهام شورش حاضر شدند، در بیرون از محل این دادگاه تجمعی از سوی صدها معترض دیگر برپا شد.

به گزارش ایسنا، این معترضان به دادگاه احضار شده، عمدتاً به خاطر حضور در اعتراضات چند روز پیش در نزدیکی یک دفتر نمایندگی حکومت چین در این دولتشهر که با درگیری هزاران تن از معترضان با نیروهای پلیس همراه و به خشونت کشیده شد، محاکمه می‌شوند.

از اواخر ماه آوریل گذشته، موج جدید اعتراضات در هنگ کنگ در پی مطرح شدن یک لایحه مجاز کردن استرداد مظنونان از این دولتشهر به چین به راه افتاد.

این نخستین بار است که مقامهای هنگ کنگ معترضان حامی دموکراسی را در این منطقه به شورش کردن متهم می‌کنند. این می‌تواند باعث خشم بیشتر معترضانی شود که حتی استفاده دولت هنگ کنگ از واژه شورش برای تظاهراتشان را رد می‌کنند. براساس قوانین هنگ کنگ شورش کردن برابر است با "تجمع غیرقانونی سه نفر یا بیشتر که در آن یکی از اشخاص مرتکب بر هم زدن آرامش شود" و در صورت محکوم شناخته شدن فرد متهم، می‌تواند مجازات 10 سال زندان را برای او در پی داشته باشد.

امروز چهارشنبه صدها معترض در اطراف مقر دادگاه محل محاکمه این معترضان بازداشت شده هنگ کنگی تجمع کرده و شعار می‌دادند: "هنگ کنگ را آزاد کنید". آنها همچنین شعار می‌دادند: "انقلاب زمان ما".

این تجمع در حالی برگزار شد که 44 تن از معترضان متهم شده به شورش در محل این دادگاه حاضر شدند. گزارش شد که 9 نفر از این متهمان با قید وثیقه از بازداشت آزاد شدند اما آن‌ها ممنوع‌الخروج هستند و مقررات منع آمدوشد نیز در فاصله نیمه شب تا 6 صبح اعلام شده است.

یکی از تجمع‌کنندگان به نام سایروس که 19 سال دارد، گفت: دولت چین می‌خواهد مردم ما را از به خیابان آمدن و اعتراض کردن دوباره بترساند. این تدابیر می‌تواند جلوی تعداد زیادی از ما را از اعتراض کردن بگیرد.

از اواسط ماه ژوئن اعتراضات فعالان مخالف اعمال نفوذ چین در هنگ کنگ تشدید شده است و در پاره‌ای از مواقع این اعتراضات باعث بسته شدن دفاتر دولتی، مسدود شدن راه‌ها و اخلال در فعالیت اصناف شده است و عده‌ای از تظاهرکنندگان با پلیس درگیری‌های خشونت‌آمیز پیدا کرده‌اند.

اواخر روز سه‌شنبه صدها تن از معترضان یک پاسگاه پلیس را در هنگ کنگ محاصره کرده و بعد از اعلام اتهامات علیه این 44 متهم، در شعارهایی خواستار آزاد شدن آن‌ها شدند. این متهمان بعد از تجمعی در روز یکشنبه در یک پارک واقع در منطقه تجاری مرکزی هنگ کنگ بازداشت شدند؛ تجمعی که به سرعت تبدیل به درگیری میان هزاران تظاهرکننده سیاه‌پوش با نیروهای پلیس شد.

اخیراً دفتر ارتباطی حکومت چین در هنگ کنگ به عنوان سمبل اعمال نفوذ پکن بر آن از زمان قرار گرفتن این منطقه تحت حاکمیت چین در سال 1997، یکی از اهداف تظاهرات معترضان بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha