• جمعه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98051105388
  • خبرنگار : 80001

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد

گرانفروشی بلیت هواپیما ممنوع!

هواپیما

به دنبال دریافت گزارش‌هایی از فروش بلیت پروازهای داخلی با قیمت بالاتر از دامنه تعیین شده توسط ایرلاین ها، سخنگوی این سازمان اعلام کرد که با هرگونه تخلف برخورد می‌شود و مسافران می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی شکایت خود را مطرح کنند؛ حتی اگر سفر به اتمام رسیده باشد.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر گزارش‌هایی از سوی مسافران شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر فروش بلیت با نرخ‌های بالاتر از دامنه تعیین شده دریافت می‌شود. در این زمینه با رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تماس گرفتیم که او بر رعایت دامنه قیمت‌ها توسط شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد و هشدار  داد که با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد می‌شود.

اگرچه نرخ بلیت پروازها برای شرکت‌های هواپیمایی تکلیفی نیست؛ اما از سال گذشته، ایرلاین‌ها با راهبری انجمن شرکت‌های هواپیمایی، کف و سقفی تعیین و به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند  و همه ایرلاین‌ها ملزم به رعایت آن شدند. جدول این نرخ‌ها در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی قابل دسترسی است. مسافران می‌توانند آن را مشاهده و با نرخ بلیت خود مقایسه کنند.

آذرماه ۱۳۹۴ بود که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما آغاز شد. به  دنبال این اتفاق در روزهایی از سال که تعداد مسافران افزایش می‌یافت شاهد بالا رفتن بیش از حد نرخ بلیت‌ها بودیم. به همین دلیل از آذرماه ۱۳۹۷ مقرر شد تا کف و سقفی برای نرخ بلیت تعیین شود که ایرلاین‌ها موظف به رعایت آن هستند. نرخ‌ها در تیرماه ۱۳۹۸ مجددا به‌روز شده است. با این حال بعضا مواردی از سوی مسافران مبنی بر خرید بلیت با قیمت بالاتر از سقف تعیین شده دریافت می‌شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه گفت: سازمان هواپیمایی با توجه به نظارت عالیه خود به شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرده تا بر نحوه توزیع بلیت‌های خود نظارت کافی داشته باشند. از سوی از مسافران می خواهیم تا بلیت خود را از مراکز معتبر خریداری کنند. دفاتر خدمات مسافرت هوایی دارای مجوز بند «الف» از سازمان هواپیمایی کشوری و مراکز فروش الکترونیک، دارای مجوز از سازمان هواپیمایی هستند که لیست آنها از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری در دسترس عموم قرار دارد.

رضا جعفرزاده افزود: دفاتری هم که مجوز بند «ب» از سازمان میراث و گردشگری دارند می‌توانند بلیت هواپیما را در قالب بسته سفر ارایه دهند. طبیعی است که هرگونه فروش بلیت از طرق دیگر، قانونی نیست. البته ایرلاین‌ها از سقف تعیین شده تخطی نمی‌کنند اما ممکن است گرانفروشی توسط واسطه‌ها انجام شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اذعان کرد: در روزهای غیرپیک، معمولا نرخ‌ها به کف قیمت نزدیک است. به همین دلیل در موارد پیک که بلیت‌ها به سقف قیمت دامنه مورد نظر می‌رسد این شبهه ایجاد می‌شود که گران شده است؛ در صورتی که این‌طور نیست. استدلال شرکت‌های هواپیمایی برای تعیین نرخ بلیت بر مبنای هزینه‌های تمام شده یک ساعت صندلی پرواز محاسبه شده که این  استدلال را سازمان هواپیمایی کشوری پذیرفته است.

به گفته جعفرزاده، نظارت بر نرخ بلیت، مستمر است. شهروندان می‌توانند هرگونه دریافت احتمالی وجه اضافی، خارج از دامنه قیمتی را از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس www.cao.ir قسمت سامانه حقوق مسافر، مطرح کنند که در اسرع وقت پیگیری و نتیجه اعلام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۵-۱۱ ۱۲:۴۹

من این نقطه نظر را در مورد اتحادیه ها و اصناف میدهم، امیدوارم صحت آن مورد ارزیابی قرار گیرد: اتحادیه و اصناف چرا اتحادیه ها و اصناف عامل گرانی هستند و سیستم توزیع بسیار بد است ، و چرا سپردن سیستم توزیع به اتحادیه ها و انصاف سم مضاعف است. چرا مردم عادی نصیبی از توزیع کالاهای به اصطلاح اساسی نمیبرند: - اتحادیه و اصناف از گروههای هستند که اصلاً منافع ملی را نپذیرفته اند؛ فقط و فقط بفکر منافع خودشان هستند. فقط و فقط بفکر منافع خودشان هستند. - هماهنگی و تثبیت گرانی توسط اتحادیه ها ظرف کمتر از ساعت در سراسر ایران، این امر بدون دخالت اتحادیه ها و اصناف امکان پذیر نبود و نیست. تصور کنید در کمترین زمان در تمامی نقاط کشور اجناس و کالاها ناپدید میشوند و وقتی در معرض فروش قرار میگرفتن که با قیمت جدید عرضه میشود، از شرق به غرب و از شمال به جنوب. این جنبۀ مخرب وجود اتحادیه هاست. آیا کسی میتواند جنبه های مثبت وجود اتحادیه ها را بیان کند (اتحادیه ها چه کار مثبتی کردند یا میکنند، یا خواهند کرد)؟ ولی توجیه نکند. - رواسای اتحادیه ها و اصناف با توجه به نفوذشان همیشه با صدا و سیما در ارتباطتند، برای فهمید توجیهاتشان (توجیهات) در مورد گرانها کافی است که مصاحبه های آنها را از آرشیو صدا و سیما بخصوص رادیو پیام که منعکس کننده توجیهات آنها است گوش کنید (آرشیو است یعنی عین حقیقت، هم تاریخ مشخص است هم موضوع و هم شخص مصاحبه شونده). - اتحادیه ها تحت هیچ شرایطی راضی به درج قیمت کالا نمیباشند. آیا کم کردن وزن بسته های قنادی را از وزن شرینها کم کردند، شما کارتن قنادی را به وزن شرینها میخرید. میله گرد بکار رفته در در و پنجره های آلومینیمی را به قیمت الومینیم میخرید، تازه فروشندگان الومینیم به جای میلگرد نمره چاری که باید استفاده کنند که هم سبکتر است و هم برای آنان گرانتر را اصولا چه کار مثبتی از این اتحادیه ها و اصناف بر مبنای واقعیت دیده اید. - طی چندین سال با افزودن قدرت و نفوذشان؛ قدرت و نفوذ سازمان عریض و تحویل تعزیرات را به شدت کاهش داده اند، و بازیگردان سازمان صمت اتحادیه ها و اصناف هستند. ادامه دارد ...

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۱۱ ۱۳:۲۲

ادامه از پیغام قبلی؛ من این نقطه نظر را در مورد احادیه ها و اصناف میدهم، امیدورام صحت آن مورد ارزیابی قرار گیرد: - هر فرد یا گروهی در این شرایط سخت اقتصادی فراز و شیبهایی داشت ولی اتحادیه ها و اصناف بدون کمترین مسئولیت فقط و فقط در این شرایط سخت اقتصادی سود بردند. - تنها حرفشان بعد از توجهی گرانی این است که باید جلو واردات گرفته شود (تا آنها سود بیشتر وبیشتری را به جیب بزنند، خوشبختانه آرشیو صدا و سیما برای چنین روزهای خوب است) - توزیع طبق گفته مسئولین وضعیت بسیار نا مناسبی دارد . سپردن سیستم توزیع به دست اتحادیه ها و اصناف از سم مضاف هم بدتر و بدتر است (در واقع سپردن گوشت به گربه است).