• شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 98051205980
  • منبع : نمایندگی گیلان

گیلان استان مهم تولیدکننده برنج بومی باکیفیت کشور

گیلان استان مهم تولیدکننده برنج بومی باکیفیت کشور

ایسنا/گیلان ‌رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: گیلان مهمترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است.

‌به گزارش ایسنا-‌ مریم حسینی گفت: امسال ۲ رقم انام و تیسا به کشاورزان معرفی، کاشت و برداشت شد. 

وی با بیان اینکه برای سال زراعی آینده ۲ رقم دیگر نیز به کشاورزان معرفی می‌شود، افزود: هنوز نامی برای این ۲ رقم جدید انتخاب نشده است.

حسینی ادامه داد: ویژگی یکی از ارقام برنج که قرار است معرفی شود مقاومت در برابر کم آبی و خشکسالی است. رقم دیگر یکی از توده‌های محلی است که نسبت به ارقام محلی متفاوت‌تر و دارای ویژگی‌هایی همچون زودرس بودن، خوش پخت‌تر و دارای ساقه محکم‌تر است.

وی از استقبال کشاورزان برای کاشت ۲ رقم جدید برنج انام و تیسا خبر داد و گفت: رقم انام تلاقی رقم هاشمی و صالح است که کیفیت بالاتر، دانه‌های بلندتر و مصرف آب کمتری دارد، معطر، زودرس و  مقاومت‌تر در برابر ورس  است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از کاشت رقم تیسا در شالیزار‌های مازندران نیز خبر داد و افزود: این رقم تلاقی رقم بی نام با یک رقم خارجی است که زودرس، پرمحصول، دانه بلند و مقاوم در برابر بیماری هاست.

حسینی گفت: میزان تولید شلتوک رقم انام ۵ و نیم تا ۶ تن در هر هکتار و میزان تولید شلتوک رقم تیسا نیز ۷ تا ۷ و نیم تن در هر هکتار است.

وی هدف از معرفی ارقام جدید برنج را تنوع بخشی، افزایش درآمد کشاورز و رونق تولید اعلام کرد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه امسال در ۲۱ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برنج ارقام اصلاح شده کشت شد، گفت: ارقام هاشمی، خزر، گیلانه، شیرودی و انام مهمترین ارقامی هستند که در گیلان کشت می‌شود .

حسینی با اعلام اینکه ۸۵ درصد برنج کشت شده در گیلان ارقام هاشمی و علی کاظمی است افزود: گیلان مهمترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است.

گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از نظر سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.



انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha