• یکشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۱:۴۱
  • دسته‌بندی: کشتی، رزمی
  • کد خبر: 98051206158
  • خبرنگار : 71469

بررسی علل از دست رفتن قهرمانی کشتی نوجوانان جهان

خبری از دست‌های پشت پرده نیست!

خبری از دست‌های پشت پرده نیست!

رییس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر این‌که اعتراض به عوامل بیرونی در رشته‌های ورزشی و عدم جست‌وجوی علت اصلی در ورزش ایران به یک فاجعه تبدیل شده است، تاکید کرد: عدم آموزش صحیح ورزشکاران و جست‌وجوی علل اصلی یک اتفاق در عوامل بیرونی موجب شده تا شاهد فرافکنی در ورزش ایران در توجیه رفتارهای نامناسب عوامل ورزشی باشیم.

دکتر علیرضا فارسی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با رفتار کشتی‌گیر تیم ملی نوجوانان ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان که منجر به از دست رفتن عنوان قهرمانی برای تیم ملی در رقابت‌های صوفیه بلغارستان شد، اظهار کرد: رفتارهای این چنینی باید به دو شکل بررسی شود که یکی از آنها مربوط به مسائل درون تیمی شامل عوامل فنی و دیگری مربوط به بیرون تیمی که همه مسائل را در بر می‌گیرد، است.

وی ادامه داد: به صورت کلی در ارتباط با مسائل درون تیمی که شامل ورزشکار، مربی، عوامل فنی و اجرایی است باید بدانیم که هر یک از آنها وظیفه‌ای دارند که در حیطه آن باید عمل کنند و به طور حتم ورزشکاری که در سن پایین به چنین رقابت‌هایی اعزام می‌شود باید آموزش‌های لازم را دیده باشد.

رییس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر این‌که عامل اصلی را باید در درون تیم باید جست‌وجو کرد، اظهار کرد: موفقیت ورزشکار به سه عامل بستگی دارد که شامل مسائل بدنی، فنی و روانی است و به طور حتم در حوزه بدنی و فنی کشتی گیران و مربیان ایرانی اشراف کامل دارند و ایران از پتانسیل‌های بسیار بالایی برخوردار است. اما آنگونه که شاهد آن هستیم در بخش روانی و ذهنی که ضلع سوم و مهمترین بخش است ضعف فراوانی داریم.

فارسی با اشاره به این‌که در زمان چنین اتفاق‌هایی که با اعتراض ورزشکار مواجه می‌شویم به طور حتم هوش هیجانی به خوبی کار نمی‌کند، خاطر نشان کرد: باید با آموزش‌های لازم در شرایط دشوار و پیش‌بینی نشده موقعیت را کنترل کنیم، چرا که اتفاقات اجتناب‌ناپذیر اعم از ناداوری، رفتارهای تماشاچیان و سایر عوامل بیرونی اجتناب‌ناپذیر هستند و در صورت عدم آموزش‌های لازم و کنترل رفتار یک ورزشکار شاهد نتایج ناامیدکننده‌ای خواهیم بود.

این عضو کمیته روانشناسی ورزشی با تاکید بر این‌که باید از متخصصان در حوزه روانشناسی ورزشی در آموزش ورزشکاران در تیم‌های ملی بهره‌ برد، اظهار کرد: این‌که یک ورزشکار آموزش ندیده و موقعیت رخ داده را تجربه نکرده و این‌که سن پایینی دارد توجیه مناسبی نیست و مسئولان ما در کنار توجه به ابعاد فنی و بدنی باید آموزش مهارتهای ذهنی ورزشکاران را در رشته‌های ورزشی مدنظر قرار دهند.

وی با بیان این‌که متاسفانه مسئولان ما در زمان اتفاقات نادرست به دنبال علل اصلی آن نیستند، گفت: اگر اشکال را در خودمان ببینیم و ضعف خود را بشناسیم در راستای حل شدن مساله گام برخواهیم داشت اما اگر اشکال را در خودمان جست‌وجو نکنیم در همان مسیر غلط حرکت خواهیم کرد و متاسفانه مسئولان ما به دنبال عوامل بیرونی هستند که نتیجه‌ای جز فرافکنی ندارد و این مساله موجب شده تا در چرخه‌ای باطل قرار گیریم و اشکالات کار همچنان حل نشده باقی‌ بماند.

فارسی با تاکید بر این‌که شناخت درست موجب تصمیم درست می‌شود، اظهار کرد: اگر مربی به دنبال عامل اصلی نباشد و با عدم اعتراف صحیح و شناخت مساله سعی در توجیه کردن داشته باشد ذهن ورزشکار نیز به مرور زمان شبیه به مربی می‌شود و در نهایت شاهد آن هستیم که اعتراض به داور، تشک، نور و سایر عوامل بیرونی همواره در راس رفتار ورزشکاران ایرانی است و این مقوله صرفا شامل کشتی یا فوتبال نمی‌شود.

رییس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این‌که در ورزش ایران به دنبال مقصر و قربانی می‌گردیم، گفت: متاسفانه مسائل اجتماعی در کشور ما وجود دارد که در سطح کلان کشور و مسائل مدیریتی نیز به وفور دیده می‌شود که یک مدیر یا مسئول بجای پرداختن به امور و استفاده از فرصت‌ها، از ابتدا به دنبال پیدا کردن مقصر برای توجیه ناکامی های احتمالی آتی هستند، غافل از اینکه چنین رویکردهایی در جامعه بازتاب داشته و الگوسازی برای جوانان و نوجوانان شکل می‌گیرد و نتیجه این می‌شود که همواره از دست‌های پشت پرده صحبت می‌کنیم.

وی افزود: از طرفی متاسفانه زمانی که همگی به یکدیگر می‌تازند ارزش‌ها از بین می‌رود و الگوها یکی پس از دیگری خراب شده و ذهن ورزشکار یا افراد جامعه خالی از الگو می‌شود که این موضوع ذهن جامعه و ورزشکار را  دچار آشفتگی ذهنی کرده و به نوعی دچار بحران هویت می‌کند و نهایتا الگوی غلطی برای افراد شکل می‌گیرد و نمی‌داند که درست یا غلط چیست. در نهایت  توصیه می‌کنم هرکس در هر جایگاهی جرات پذیرش اشتباهات خود را داشته باشد و درصدد رفع معایب برآید در نتیجه جامعه بیشتر از این متضرر نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۵-۱۳ ۰۹:۲۸

زود قضاوت نکنید اسم و ملیت اون داور و دربیارید. تو مسابقه دیروز رده بندی فرنگی ایران با ارمنستان که 5 بر 3 کشتی گیر ما باخت بازم همین داور بود و به وضوح دیدم چجوری باعث باخت ما شد. برید فیلمش و دربیارید ببینید تو فاصله ده ثانیه اخطار امتیاز میدن؟ این داور با ایران عناد داره. کار قلی‌زادگان غلط بود ولی داور هم غش کرده. اسم داور و درب یارید رسما با فیلمها بفرستید برای فدراسیون جهانی. همیشه دنبال خود اشتباه بینی هستیم.

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۱۳ ۱۷:۰۱

نکات ارزنده ای را فرمودند قابل توجه مسوولان

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۱۴ ۰۰:۱۴

بسیار عالی. سال‌هاست که ما به گسترش این گفت‌وگو در جامعه ورزش نیازمندیم.