• یکشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 98051306513
  • خبرنگار : 71469

بررسی علل رفتار اعتراض‌آمیز ورزشکاران و مربیان ایرانی

کنترل هیجان ضعف بزرگ ورزش ایران

کنترل هیجان ضعف بزرگ ورزش ایران

عضو کمیسیون روانشناسی کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه پرداختن به تئوری توطئه به جای شناخت علل اصلی رفتار ورزشکاران، مربیان و عوامل فنی ورزش ایران همواره وجود دارد، گفت: ضعف کنترل هیجانی در ورزش ایران مشهود است.

دکتر خسرو حمزه در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آفت اعتراض در ورزش ایران که به رده‌های پایه ورزش نیز سرایت کرده و به طور مثال موجب شد تا با اعتراض کشتی‌گیر تیم ملی نوجوانان ایران در رقابت‌های جهانی، قهرمانی تیم ملی ایران از دست برود، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله این است که بتوانیم منشاء مشکلات را به درستی تشخیص دهیم. متاسفانه در ورزش ایران بسیاری از مباحث اصلی از جمله اعتراض ورزشکاران، مربیان و عوامل فنی ناشی از عوامل ذهنی و روانی است درحالی که همواره سعی بر این است که به جای پرداختن به مسائل واقعی، به عوامل بیرونی نظیر توطئه و نفوذ رقبا بپردازیم.

ضعف کنترل هیجانی در ورزش ایران

وی ادامه داد: در مورد کشتی‌گیر تیم ملی نوجوانان نیز باید اعلام کنیم که کنترل هیجانی این کشتی‌گیر ضعیف بوده است درحالی که باید از همان ابتدا چه در خانواده، مدرسه و باشگاه و چه تیم ملی به ورزشکاران آموزش‌های لازم در این رابطه داده شود.

عضو کمیسیون روانشناسی کمیته ملی المپیک با اشاره به این‌که اعتراض به داوران در بخش‌های مختلف ورزش ایران به یک موضوع شایع تبدیل شده است، اظهار کرد: شاهد اعتراضات متمادی در رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال، والیبال، کشتی، فوتسال و سایر رشته‌های ورزشی هستیم و بسیاری از قهرمانان علی‌رغم ظرفیت‌های بالای فنی اما مدیریتی بر رفتار هیجانی خود ندارند و نمی‌توانند چه هیجانات مثبت و چه هیجانات منفی خود را کنترل کنند.

لزوم ایجاد ساختارهای مناسب آموزشی

حمزه ادامه داد: مساله مهم دیگر که باید با ایجاد ساختارهای مناسب آموزشی هرچه سریع‌تر در دستور کار ورزش ایران قرار گیرد، ارائه آموزش‌های لازم به ورزشکاران، مربیان و سایر عوامل فنی است؛ آموزش‌هایی که نه تنها در ارتباط با کنترل هیجان بلکه در مورد مسائل مختلفی از جمله خشم، استرس و سایر مسائلی که موجب بروز کنش‌ها و واکنش‌های منفی می‌شود، است.

وی با بیان این‌که باید ضمن پذیرفتن نقایص و مشکلات موجود از پرداخت تئوری توطئه دوری کنیم، خاطر نشان کرد: عدم کنترل هیجان پاشنه آشیل ورزش ایران است و متاسفانه تا زمانی که از پذیرفتن نقایص و دلایل اصلی مشکلات دوری کنیم در مسابقات آتی نیز شاهد اتفاقات مشابه خواهیم بود و این مساله کماکان حل نشده باقی می‌ماند.

تفاوت اسطوره و ستاره و انتقاد از اسطوره‌سازی نادرست

رییس کمیسیون ورزشی انجمن روانشناسی ایران در ادامه با اشاره به این‌که متاسفانه الگوسازی و اسطوره‌سازی نامناسب در ورزش ایران شکل گرفته و بعضا رسانه‌ها در این رابطه نقش دارند، گفت: نگاه رسانه به ورزش و ورزشکاران دارای اخلاق بسیار مهم است و در هیچ کجای دنیا به ورزشکاران و قهرمانانی که رفتارهای ناهنجار دارند پاداش داده نمی‌شود؛ منظور از پاداش در این حوزه توجه رسانه‌ای به رفتارهای ناهنجار یک ورزشکار است و متاسفانه در کشور ما تا حد بسیاری به ورزشکاران دارای رفتارهای ناهنجار توجه می‌شود و همین مساله الگو سازی نامناسبی را در ورزش برای ورزشکاران رده سنی پایین شکل می‌دهد.

حمزه ادامه داد: موفقیت ورزشی به جای خود محترم است اما اینکه یک ورزشکار چه رفتاری را از خود بروز می‌دهد، چگونه هیجانات خود را کنترل می‌کند و چه روشی را برای زندگی خود انتخاب کرده است از جمله مسائل مهمی است که باید به آن توجه کرد. حتی لباس پوشیدن، حرف زدن و دیگر رفتارهای یک ورزشکار بسیار مهم است و اسطوره فردی است که هم از نظر فنی و هم از نظر اخلاقی ویژگی‌های مناسبی دارد و نباید با یک ورزشکار که به عنوان ستاره مطرح است یکی باشد.

وی با بیان این‌که ورزشکاری همچون حمید سوریان که از نظر مرغوبیت مدال برترین ورزشکار ایران است شخصیت دلپذیری دارد، اظهار کرد: هرچند حمید سوریان به عنوان یک انسان عاری از نقص نیست اما علی‌رغم موفقیت‌های بی‌شمار هرگز دچار خودشیفتگی نشده و رفتار نامناسبی در سطح جامعه نشان نداده است.

قهرمان‌پروری بیجا در ورزش و رسانه‌های ایران

رییس کمیسیون ورزشی انجمن روانشناسی ایران با اشاره به این‌که قهرمان‌پروری بی‌جا در ورزش و رسانه‌های ایران شکل گرفته که موجب شده شاهد خودشیفتگی برخی از ورزشکاران باشیم و این‌گونه الگوسازی نامناسب برای ورزشکاران در رده‌های سنی شکل بگیرد، گفت: مساله مهم دیگر فرهنگ قالب در یک کشور است و این‌که مردم آن سرزمین چه نگاهی به گرفتن حق و حقوق خود دارند.

حمزه افزود: دیگر نکته حائز اهمیت مقوله "فلسفه" در ورزش است، در سایر کشورها اصولی برای مربیان تعریف شده و در راس آنها فلسفه ورزشی وجود دارد؛ این‌که موفقیت و هدف در ورزش جای خود را دارد اما برد و باخت همه چیز نیست و نباید به هر شکل پیروز میدان شد، در حالی که تلاش ۱۰۰ درصدی برای کسب موفقیت در راس آموزش‌ها تعریف شده است اما هرگز رفتارهای نابهنجار مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۸۵ میلادی، گفت: در این رقابت شاهد مرگ ۳۸ نفر از طرفداران تیم یونتوس بودیم  درحالی که لیورپول در پایان قهرمان شد، اما پس از پایان این مسابقه تیم‌های انگلیسی به مدت چند سال از حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا منع شدند و در حالی که تعدادی از مربیان یوفا بریتانیایی بودند اما هیچ‌گونه مداخله و لابی برای کاهش محرومیت در نظر گرفته شده اعمال نشد.

عضو کمیسیون روانشناسی کمیته ملی المپیک در پایان صحبت‌هایش با انتقاد از صدور احکام انضباطی در ورزش ایران، بیان کرد: پس از هر حکم انضباطی شاهد اعمال فشار از سوی نمایندگان، استانداران و مسئولان فدراسیون‌های مختلف هستیم که این مساله موجب شده هرگز حکمی به درستی اعمال نشود و همواره مشکلات در پس داد و ستدها باقی بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha