• یکشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98051306644
  • خبرنگار : 30057

در رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما اعلام شد

تسهیل فرایند اخذ مجوزهای بین‌المللی برای شرکت‌های هوایی/آخرین وضعیت ساخت هواپیمای ۷۲ نفره

تسهیل فرایند اخذ مجوزهای بین‌المللی برای شرکت‌های هوایی/آخرین وضعیت ساخت هواپیمای ۷۲ نفره
عکس تزیینی است

دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر لزوم اخذ مجوزهای بین‌المللی برای شرکت‌های فعال در حوزه هوایی گفت: اخذ استانداردها یک فرآیند پیچیده است، به گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌ها وارد این عرصه نمی‌شوند و ما بر این اساس نسبت به راه‌اندازی شبکه سازندگان اقدام کردیم.

به گزارش ایسنا، دکتر منوچهر منطقی امروز در رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما با بیان این که هواپیما یک محصول پیچیده است، افزود: برای ساخت این محصول نیاز به مجوزهای بین‌المللی مختلفی است که سازندگان قطعات هواپیمای داخلی نیز این مجوزها را دریافت کرده‌اند.

وی با ابراز خرسندی از این که بخش عمده قطعات تحریمی هواپیما در داخل کشور ساخته می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس اگر کسی بخواهد وارد ساخت قطعات هواپیما شود، باید فرآیندهای پیچیده‌ای را برای اخذ چند ده مجوز بین‌المللی طی کند.

منطقی با بیان این که در مدت زمان کوتاه سازندگان داخلی این مجوزها را اخذ و نسبت به ساخت قطعات هواپیما اقدام کردند، یادآور شد: در دنیا محدود کشورهایی هستند که در ساخت قطعات وارد شدند و این کشورها عمدتا اروپایی هستند و در کشور ما نیز اگر همین روند ادامه یابد، می‌توانیم امیدوار باشیم  که ۵ تا ۱۰ سال آینده مانند یکی از کشورهای اروپایی تولیدکننده قطعات یدکی با مجوزهای بین‌المللی باشیم.

اخذ استانداردها برای حوزه هواپیما

دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی با اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از اخذ استاندارد پارت ۲۱ خاطر نشان کرد: برای آن که شرکتی وارد عرصه هواپیمایی شود، هر بخش آن نیازمند استانداردهای خاصی است؛ به عنوان مثال اگر بخواهیم در بخش تعمیرات هواپیما وارد شویم، باید استاندارد پارت ۲۱ دریافت شود.

منطقی استاندارد پارت ۲۱ را مربوط به ساخت قطعات دانست و تصریح کرد: بر اساس این استاندارد اگر کشوری بخواهد وارد این عرصه شود، باید مشخص شود چه سازماندهی انجام می‌دهد، چه تجهیزاتی استفاده می‌کند،  چه مدارکی مورد نیاز است و نیروهای آن چه آموزش‌هایی باید ببینند.

وی با تاکید بر اینکه استاندارد پارت ۲۱ سازمان را تعریف می‌کند، اظهار کرد: اگر به استانداردهای مدنظر این استاندارد برسیم، صلاحیت ساخت قطعات هواپیما را خواهیم داشت.

دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر این که استانداردهای هواپیما استانداردهایی بین‌المللی هستند، خاطر نشان کرد: همه کشورها برای ورود به عرصه صنعت هوایی باید استانداردهایی از سطح جهانی داشته باشند و این استانداردها اقدام به تعریف ساختارها و صلاحیت کشورها می‌کنند.

طراحی و ساخت هواپیمای ۷۲ نفره

وی با بیان این که طراحی و ساخت هواپیمای ۷۲ نفره در مراحل طراحی قرار دارد، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور مجموعه مشترکی را در معاونت علمی ایجاد کرده‌اند و قرار است از این طرح حمایت کنند. با این اقدام شاهد سرعت بخشیدن به روند اجرای این طرح خواهیم بود.

دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر این‌که اعتبارات این طرح از سوی شورای عالی عتف و معاونت علمی تامین می‌شود، یادآور شد: صنعت هواپیمایی با سایر صنایع متفاوت است؛ چرا که اگر شرکتی بخواهد در این حوزه وارد شود، باید اثبات کند که صلاحیت انجام کار را دارد و برای اثبات این صلاحیت باید ساختاری تعریف کند و بر اساس آن نسبت به دریافت استانداردها اقدام کند.

منطقی، این فرآیند را یک فرآیند پیچیده دانست که اغلب کشورها نمی‌توانند به آن وارد شوند و اضافه کرد: بر این اساس ما نسبت به راه اندازی شبکه سازندگان اقدام کردیم که در حال حاضر ۱۵ شرکت عضو آن هستند و این مجموعه در حال افزایش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha