• دوشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98051407155
  • خبرنگار : 71402

با هشدار به آمریکا نسبت به استقرار موشک‌؛

ریابکوف: برای گفت‌وگو درباره توافق‌های کنترل تسلیحاتی جدید آماده‌ایم

ریابکوف: برای گفت‌وگو درباره توافق‌های کنترل تسلیحاتی جدید آماده‌ایم

معاون وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در واکنش به اقدام آمریکا برای خروج از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) از واشنگتن خواست از تصمیم برای استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد منصرف شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روسیه و آمریکا مرتبا یکدیگر را به نقض این پیمان دوره جنگ سرد متهم می‌کنند. پس از اعلام در ماه فوریه ۲۰۱۹ مبنی بر تعلیق مشارکت در این پیمان کنترل تسلیحاتی، آمریکا در دوم اوت رسما از آن خارج شد.

روسیه با بیان اینکه اتهاماتی مبنی بر نقض پیمان آی‌ان‌اف تایید نشده‌اند، آمریکا را به نقض این پیمان از طریق استقرار سامانه‌های دفاعی در اروپا با پرتابه‌های مجهز به موشک‌های کروز با بردی که آن پیمان منع می‌کرد، متهم می‌کند. براساس پیمان آی‌ان‌اف، دو کشور از استقرار موشک‌های بالستیک و کروز زمین پرتاب با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر منع می‌شدند.

ریابکوف در کنفرانس مطبوعاتی امروز (دوشنبه) تاکید کرد: ما از واشنگتن می‌خواهیم مسوولیت‌پذیری نشان دهد و از مدل روسیه برای کنار گذاشتن استقرار سامانه‌های میان‌برد و کوتاه‌بردی که آمریکا ساخته است و پنتاگون مرتبا درباره آنها صحبت می‌کند، پیروی کند.

به گفته وزیر خارجه روسیه، واشنگتن به دنبال خروج از تمامی توافق‌های کنترل تسلیحاتی است که به مذاق آن خوش نمی‌آید. ریابکوف افزود،‌ایالات متحده هیچ اقدامی برای حذف نقض‌ وظایفش طبق آی‌ان‌اف انجام نداده است. او گفت: در حقیقت، این ایالات متحده بود که گام‌های ضروری برای حذف نقض وظایفش طبق این پیمان را انجام نداد.

معاون سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت، روسیه در مواجهه با تهدیدات جدید ایالات متحده اقدامی جامع برای تضمین امنیتش در نظر خواهد گرفت. ریابکوف افزود: با تهدیدات جدیدی که حاصل اقدامات آمریکاست، ما قطعا تدابیر جامعی برای تضمین امنیت خودمان در نظر می‌گیریم. علاوه بر این، همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوم فوریه گفت، کشورمان موشک‌های زمین ‌پرتاب کوتاه برد و میان‌ برد در اروپا یا مناطق دیگر مستقر نخواهد کرد، آن هم تا زمانی که تسلیحات آمریکایی از این رده در آنجا مستقر نشود.

سرگئی ریابکوف افزود، گام‌های دیگری در زمینه کنترل تسلیحاتی باید مد نظر باشد و از جمله آنها بررسی قابلیت‌های موشک هسته‌ای فرانسه و بریتانیاست. این دیپلمات روس تاکید کرد: بدون تردید ما مصر هستیم پتانسیل‌های مرتبط فرانسه و بریتانیا در زمان اتخاذ هرگونه اقدام دیگری در زمینه کنترل موشک‌های هسته‌ای و در زمان رایزنی درباره جنبه‌های فرمت‌های مذاکره و توافق‌های احتمالی، مدنظر قرار بگیرند. روسیه آماده گفت‌وگو بر سر توافق‌های کنترل تسلیحاتی جدید است.

معاون لاوروف تاکید کرد: روسیه از ادامه یک گفت‌وگوی سازنده با ایالات متحده در زمینه ثبات استراتژیک بر پایه احترام متقابل و درک متقابل منافع استقبال می‌کند.

ریابکوف در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: دلیلی برای بازنگری در دکترین نظامی خودمان نمی‌بینیم. این یک سند اساسی رو به جلو است و متن آن به طور جامع سنجیده شده است. این سند نباید هر بار بسته به شرایط متفاوت تنظیم شود. البته هر سندی باید در نهایت مورد بازبینی قرار بگیرد و برخی از جنبه‌های آن باید مشخص شود اما هیچ دلیلی نمی‌بینم که این امر دقیقا درباره وضعیت پیش آمده برای آی‌ان‌اف صورت بگیرد.   

انتهای پیام     

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha