• دوشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 98051407210
  • خبرنگار : 99999

مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران:

نگاه نقادانه به علوم انسانی در بین دانشجویان نهادینه شود

علوم انسانی

مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران گفت: دانشجویان علوم انسانی تلاش کنند بعد از نگاه توصیفی و آشنا شدن با هر رشته علوم انسانی، دوباره نگاه پرسشی و نقادانه به آن داشته باشند، تا به یک تفوق و راهبرد جدیدی در آن رشته دست پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، سید محمد رضا حسینی بهشتی، در نشست علمی پنجمین دوره تابستانی گفتمان نخبگان علوم انسانی به مفهوم علم و تبعات آن در یونان باستان اشاره کرد و افزود: ما نیاز داریم که نگاه عمیق به مبانی و مفهوم علم و به طور خاص به علوم انسانی داشته باشیم و زمینه شکل گیری علوم انسانی و مبانی نظری در هر رشته را مورد مطالعه قرار دهیم و با تأمل و بازنگری در هر رشته به نوعی وقوف نسبت به پیشینه علوم انسانی دست پیدا کنیم.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت نگاه نقادانه نسبت به علوم انسانیٰ تصریح کرد: دانشجویان علوم انسانی تلاش کنند بعد از نگاه توصیفی و آشنا شدن با هر رشته علوم انسانی، دوباره نگاه پرسشی و نقادانه به آن داشته باشند، تا به یک تفوق و راهبرد جدیدی در آن رشته دست پیدا کنند.

وی رویکرد اسطوره ای نسبت به جهان را مهم خواند و تأکید کرد: در نگاه اسطوره ای به مدد علم و آگاهی نسبت به موجودات، سعی می کنیم، آنچه که با آن ناآشنا هستیم را کشف کنیم که در این نگاه مبدأ شناسی، سرآغاز شناسی و رسیدن به خواستگاه واحد، بسیار اهمیت دارد.

بهشتی افزود: در اندیشه افلاطون پرسش متوجه فضیلت به معنای بهتر بودن در زندگی برای انسان است، کوشش برای این که دانایی را برای خود فراهم آورد.

وی اضافه کرد: در اسطوره سخن از چرایی، سخن بجایی نیست، در صورتی که در طبیعت اگر کسی از سرآغاز یک چیز سخن گفت، باید برای آن دلیل بیاورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به علل اربعه در اندیشه فلاسفه یونان باستان اشاره کرد و گفت: آنها معقتد بودند که دانایی، زمانی حاصل می شود که انسان چهار علت فاعلی، صوری، مادی و علت غایی جهان و هر مفهومی را بفهمد.

وی با اشاره به نگاه تک بعدی بشر نسبت به جهان در عصر جدید تصریح کرد: در عصر جدید، طبیعت به مثابه مصنوع بشری فرض می شود، گویی که آفرینش یک دستگاه پیچیده بشری است که یک مهندس زبردست آن را ایجاد کرده است؛ بنابراین در این نگاه اگر یک موضوع تبیین مکانیکی داشته باشد، علمی است و اگر تبیین علمی نداشته باشد غیر علمی تلقی می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، پنجمین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور بیش از ۵۰۰ دانشجو در اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) شهر دماوند در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.