• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۱:۱۶
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 98051507674
  • خبرنگار : 71605

دکتر بیجندی در آستانه سی‌ونهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی مطرح کرد

آموزش ۱۶ هزار نفر در قالب طرح "سرباز ماهر"/برخورداری از ۱۶۰ مرکز آموزش‌های مهارتی و تخصصی

آموزش ۱۶ هزار نفر در قالب طرح "سرباز ماهر"/برخورداری از ۱۶۰ مرکز آموزش‌های مهارتی و تخصصی

معاون آموزشی جهاددانشگاهی ضمن اشاره به اجرای طرح‌های آموزش‌های ملی با هدف یکپارچه‌سازی روند اجرایی آموزش در سراسر کشور، برخی دیگر از طرح‌های این معاونت را بومی‌سازی و تولید منابع آموزشی زبان انگلیسی (EIGHT)، برنامه برای توسعه آموزش‌های بین‌الملل در کشورهای عراق، قرقیزستان و آذربایجان و ایجاد "مرکز آزمون و تأیید صلاحیت‌های حرفه‌ای" نام برد و گفت: در طرح "سرباز ماهر" هر سرباز مجموع ۸۰ ساعت آموزش دیده و جمعاً ۱۶ هزار سرباز در مجموع ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار ساعت آموزش دیده‌اند.

دکتر محمدصادق بیجندی در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه توضیحاتی درباره مجموعه فعالیت‌های آموزشی این نهاد در شش حوزه آموزش‌های مهارتی و تخصصی، مرکز آزمون و تعیین صلاحیت‌های حرفه‌ای، کانون ارزیابی و توسعه شایستگی، آموزش‌های مقطع‌دار و بلند مدت، آموزش مجازی و پروژه‌های ملی پرداخت و با بیان دورنمای این معاونت بر مبنای اسناد بالا دستی و مأموریت‌های محوله از سوی نقشه جامع علمی کشور ،اظهار کرد: در تلاش هستیم با ساماندهی بیش از پیش فعالیت‌ها و بهره‌مندی از نوآوری و خلاقیت، بر شناخته شدن به عنوان مرجع آموزش‌های مهارتی و تخصصی در جامعه، به ویژه جامعه دانشگاهی، شناخته شویم.

وی با توجه به در پیش بودن آزمون استخدامی آتشنشانان در ۳۱ استان کشور، به فعالیت‌های مرکز آزمون جهاد دانشگاهی اشاره کرد و توضیح داد: هم‌اکنون جهاد دانشگاهی یکی از مراکز مورد اعتماد سازمان اداری و استخدامی برای برگزاری آزمون‌هاست و به عنوان یک سازمان مرجع عمل می‌کند.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در زمینه سابقه و پیشینه طرح ایجاد مرکز آزمون، گفت: موضوع برگزاری آزمون دغدغه‌ای بود که از سال ۱۳۸۷ در مجموعه معاونت آموزشی مطرح شده بود و در این سال اولین گام‌ها برای راه‌اندازی یک مرکز آزمون کلید خورد. طی دو سه سال اخیر، این حرکت شتاب بیشتری گرفت و زیرساخت‌های آن آماده شد.

بیجندی سپس به برگزاری "ششمین آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی" در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این آزمون برای پذیرش و جذب حدود ۴ هزار نفر در دستگاه اداری با استقبال ۲۲۷ هزار نفری همراه بود.

وی همچنین به برنامه آتی مرکز آزمون مبنی بر برگزاری "آزمون استخدامی مشاغل آتش‌نشانی" در مرداد ماه سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: این آزمون که با استقبال ۱۰۸ هزار نفری برای ۴ هزار شغل مواجه شده، در چهار کد رشته و در ۳۱ استان کشور در تاریخ ۱۸ مرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: سازمان اداری و استخدامی کشور تصمیم گرفته است در کنار سازمان سنجش از سایر مجموعه‌های توانمند و دارای زیر ساخت‌های لازم در برگزاری آزمون‌ نیز بهره‌مند شده و بدین ترتیب از توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در برگزاری آزمون‌های خود استفاده می‌کند.

بیجندی افزود: پس از قطعی شدن تعیین جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از مراجع رسمی و مورد تأیید برگزاری آزمون، جهادگران جهاد دانشگاهی در همه حوزه‌ها در سراسر کشور در یک کار تیمی و جهادی کلیه زیرساخت‌های لازم، ابزار و لوازم مربوط شامل ستاد آزمون، قرنطینه، نرم افزار مربوط، تیم حفاظت و حراست از آزمون، تیم پاسخگویی قبل و بعد از آزمون، هماهنگی با دستگاه‌های ذی ربط از جمله استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شورای تأمین استان‌ها و شهر ستان‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و سایر موارد مرتبط با آزمون را که بخش عمده‌ای از آنها از قبل آماده و برنامه‌ریزی شده بود، به کار گرفتند و خدا را شکر آزمونی با بیش از ۲۳۰ هزار داوطلب با رعایت استانداردهای لازم برگزار شد.

وی با بیان اینکه آزمون فوق با تلاش متولیان واحدها و به عبارتی هر ۷ هزار عضو جهاد دانشگاهی برگزار شده است، توضیح داد: کلیه فرایندهای مربوط به آزمون نظیر حوزه محل‌های برگزاری آزمون در استان‌ها و نرم‌افزار مربوط به آزمون برای ۲۲۷ هزار نفر در ۲۸۴ حوزه به تأیید سازمان اداری و استخدامی رسیده است.

مرکز آزمون و تأیید صلاحیت‌های حرفه‌ای کمک به تسهیل فرآیندهای مدیریتی است

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با تأکید بر آنکه می‌خواهیم مرکز آزمون جهاد دانشگاهی "مرکز آزمون و تأیید صلاحیت‌های حرفه‌ای" باشد، گفت: به دنبال ایجاد تشکیلات جدید با استفاده از پتانسیل‌های موجود هستیم. در این خصوص "کانون ارزیابی و توسعه شایستگی" با مجوز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی راه‌اندازی شده است.

بیجندی افزود: "کانون ارزیابی و توسعه شایستگی" می‌تواند در کنار بخش‌های عمومی و تخصصی آزمون استخدامی و سایر اقدامات و فعالیت‌های آموزشی، مرجعی برای تعیین صلاحیت‌های شغلی و حرفه‌ای بخش‌های دولتی و غیر دولتی باشد.

وی در پایان این بخش از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: مرکز آزمون و تأیید صلاحیت‌های حرفه‌ای را کمک به تسهیل فرآیندهای مدیریتی کشور می‌دانیم. در این راستا نظام هدایت تحصیلی، نظام هدایت شغلی، نظام تعیین صلاحیت‌های حرفه‌ای و نظام ارزیابی و توسعه شایستگی را طراحی کردیم تا بتوانند در قالب دپارتمان‌های مختلف مرکز آزمون و ذیل آن فعالیت کنند.

مرجعیت جهاد دانشگاهی در ارائه آموزش‌های مهارتی

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی ضمن ارائه دورنمای این معاونت مبنی بر شناخته شدن جهاد دانشگاهی به عنوان مرجع آموزش‌های تخصصی و مهارتی در دل دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی، تشریح کرد: آموزش در جهاد دانشگاهی به سه بخش عمده "آموزش عالی"، "آموزش‌های کوتاه مدت مهارتی و تخصصی" و "آموزش‌های مجازی" تقسیم می‌شود.

بیجندی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی توسعه مشارکت بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی کشور و دستیابی به جایگاه قابل قبول با رویکرد نظام "دانشکده-پژوهشکده" مبتنی بر استانداردهای نظام آموزش عالی را هدف خود در این حوزه قرار داده است، گفت: آموزش عالی جهاد دانشگاهی در قالب دو  دانشگاه‌ "علم و فرهنگ" (تهران) و "علم و هنر" (یزد) و ۶ مؤسسه آموزش عالی دیگر در شهرستان‌های اهواز، اصفهان، کرمانشاه، رشت، همدان و کاشمر با بیش از ۲۵ سال سابقه مشغول فعالیت است.

وی همچنین به فعالیت ۴۰ مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی در سطح کشور به عنوان بخش دیگری از حوزه فعالیت آموزش عالی جهاد دانشگاهی اشاره و تشریح کرد: این حوزه نیز از سال ۱۳۷۷ با امضای موافقت‌نامه با دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف نیروی انسانی ماهر، ارتقای دانش کار، ایجاد مهارت‌های شغلی-حرفه‌ای و توسعه فعالیت‌های آموزشی فناوری در کشور شروع به کار کرد و امیدواریم با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شاهد تحقق اهداف و برنامه‌های مربوط باشیم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه آموزش‌های کوتاه مدت، مهارتی و تخصصی جهاد دانشگاهی عمدتاً شغل محور هستند، ابراز امیدواری کرد با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شاهد مرجعیت بیش از پیش جهاد دانشگاهی در این حوزه باشیم.

جذب آسان‌تر فارغ‌التحصیلان آموزش عالی جهاد دانشگاهی به بازار کار

بیجندی با بیان اینکه دارای بزرگ‌ترین سیستم آموزش مجازی در کشور هستیم، وجود ۱۶۰ مرکز آموزش‌های مهارتی و تخصصی را جزو زیرساخت‌های این بخش دانست و افزود: معتقد هستیم همه مجموعه فعالیت‌های حوزه آموزش اعم از آموزش عالی آزاد، کوتاه مدت، مهارتی و تخصصی و آموزش عالی باید در یک زنجیره دیده شوند و مکمل هم باشند؛ دانشجوی تحصیلات تکمیلی ما در مؤسسات آموزش عالی باید بتواند از ظرفیت آموزش عالی آزاد یا کوتاه‌مدت و تخصصی استفاده کرده و مهارت و توانمندی بیشتری کسب کند.

وی افزود: آمارها و بررسی های صورت گرفته به ما نشان می‌دهد فارغ‌التحصیلان آموزش عالی جهاد دانشگاهی علاوه بر ظرفیت و توان علمی، به دلیل داشتن مهارت‌های فردی و آشنایی با نیازهای بیشتر حوزه اشتغال، بیشتر و آسان‌تر جذب بازار کار شده و حتی برخی از آن‌ها در حین تحصیل وارد بازار کار می‌شوند.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی با بیان اینکه اکوسیستم کارآفرینی در مجموعه‌های آموزش عالی جهاد دانشگاهی در حال شکل گرفتن است، تشریح کرد: دانشگاه نسل ۳، دانشگاهی است که مرکز رشد، پارک علم و فناوری، گروه‌های علمی دانشجویی فعال، گروه‌های پژوهشی و سایر شاخص‌های مربوط را داشته و ارتباط خوبی با صنعت و جامعه داشته باشد. در حال حاضر کلیه مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی دارای پارک و علم و فناوری، مرکز رشد یا مرکز نوآوری و شکوفایی هستند؛ به عنوان مثال در دانشگاه علم و فرهنگ، پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، بنیاد توسعه کسب و کار و گروه‌های علمی دانشجویی بسیار فعالی وجود دارد.

اجرای آموزش‌های ملی با هدف یکپارچه‌سازی روند اجرایی آموزش در سراسر کشور

دکتر بیجندی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به (آموزش‌های متمرکز) اشاره کرد و توضیح داد: در این آموزش‌ها، معاونت آموزشی به عنوان مجری اصلی طرف قرارداد با دستگاه اجرایی شناخته شده و هر یک از واحدها، بازوی اجرایی این معاونت هستند.

وی تأکید کرد: هدف از طراحی و اجرای این گونه آموزش‌ها، هماهنگی و یکپارچه‌سازی روند اجرایی آموزش در سراسر کشور است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی از جمله موارد آموزش‌های ملی که در قالب پروژه‌های ملی انجام گرفته، به "طرح آموزش کمک پرستاری"، "مشارکت در آموزش خانواده‌های نیروهای مسلح"، "طرح سرباز ماهر"، "سامانه تدارکات الکترونیکی دولت" و "ادامه طرح آموزش شهرداران و دهیارهای کشور" اشاره کرد و افزود: طرح سرباز ماهر در ۱۶ استان برای ۱۶ هزار سرباز اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در طرح فوق که با همکاری وزارت ورزش و جوانان، ستاد کل نیروهای مسلح و قرارگاه مرکزی مهارت کارکنان وظیفه اجرا شده، هر سرباز مجموع ۸۰ ساعت آموزش دیده و جمعاً ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار ساعت آموزش به سربازان صورت پذیرفته است.

ضرورت پیوست آموزشی برای طرح‌ها

معاون آموزشی جهاددانشگاهی سپس با اعلام اینکه طرح مطالعه و تأسیس سازمان همکاری‌ بین‌المللی (اریکا) از طرح‌های خوبی است که در جهاد دانشگاهی آغاز شده و به طور جدی در حال پیگیری است، اظهار کرد: ارکان تصمیم گیرنده ایجاد مجموعه اریکا را پذیرفته‌اند، اما اگر قرار باشد کار بزرگی در قالب ملی و بین‌المللی صورت گیرد (همچون مجموعه‌های مشابهی که در کره، ژاپن، مالزی، ترکیه و … با اسامی مختلف شروع به کار کرده‌اند)، در ابتدای امر نیازمند حمایت‌های جدی معنوی و مادی است. نظام‌های آموزشی مثل مجموعه اریکا در اکثر کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه راه‌اندازی شده‌اند؛ در حال حاضر زیرساخت‌ها و بسترهای لازم در درون مجموعه جهاد آماده شده است.

بیجندی افزود: با تأسیس سازمان اریکا تلاش می‌شود از طریق رشد و توسعه علمی و فناوری به توانمندسازی نیروی انسانی در سطح کشورهای اسلامی و منطقه مبادرت شود. گسترش آموزش‌های تخصصی و مهارتی کوتاه‌ مدت، توسعه مهارت‌های پژوهشی، تبادل فناوری‌های نوین، تعاملات فرهنگی و گسترش همکاری‌های بین‌المللی در راستای توسعه پایدار به عنوان نقش‌های اصلی این سازمان پیش‌بینی شده است.

وی تأکید کرد: بحث جدی دیگر که معتقدیم باید در معاونت آموزشی شکل بگیرد، بحث هم‌افزایی با حوزه‌های کاری خود جهاد دانشگاهی است. معتقد هستیم اگر در حوزه پژوهشی، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی طرحی را به انجام می‌رسانیم، این طرح بایستی قطعاً پیوست آموزشی هم داشته باشد. این موضوع محقق نمی‌شود مگر اینکه آموزش پا به پای این طرح‌ها حضور داشته باشد، کمک کند و هم‌افزایی ایجاد کند.

برنامه برای توسعه آموزش‌های بین‌الملل در کشورهای عراق، قرقیزستان و آذربایجان

وی یادآور شد: یکی از ویژگی‌هایی که به شدت به دنبال تحقق آن در معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی هستیم، آموزش‌های بین‌المللی است. در گذشته حرکت‌های بسیار ارزشمند و خوبی در جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش‌های بین‌الملل پیگیری شد و به جاهای خوبی رسید؛ اما به دلایلی که خارج از اراده و اختیارات جهاد دانشگاهی بوده، به نتیجه مطلوب نرسیده است. در واقع این ظرفیت در مجموعه جهاد فراهم شده است، اما از آنجایی که متأسفانه تمام ابزارها در اختیار ما نبوده و عوامل خارج از سازمان اجازه فعالیت بیشتر را نداده‌اند، به نتایج مورد نظر دست نیافتیم. اما در حال حاضر با توجه به فضایی که ایجاد شده، اقدامات خوبی را با اولویت قرار دادن کشورهای همسایه آغاز کرده‌ایم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی افزود: برنامه داریم آموزش‌های کوتاه‌مدت، مهارتی و تخصصی خود را در کشورهای همسایه داشته باشیم و اکنون نیز مقدمات خوبی فراهم شده تا این آموزش‌ها در کشورهای عراق، قرقیزستان و آذربایجان گسترش پیدا کند. در عین حال قصد داریم در حوزه آموزش‌هایی ورود پیدا کنیم که توان پژوهشی و فنی خوبی در آن‌ها داریم.

اجرای طرح بومی‌سازی و تولید منابع آموزشی زبان انگلیسی EIGHT

بیجندی خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ به همت نیروهای جوان و با انگیزه یکی از واحدهای جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش زبان، به ویژه آموزش زبان بزرگسالان، تولید محتوا را آغاز کردیم. در ادامه ستاد دفتر مرکزی و ۱۴ واحد سازمانی جهاد دانشگاهی به کمک این پروژه رفتند. در حال حاضر واحد مجری، ستاد و ۱۴ مجموعه دیگر به تولید این مجموعه کمک می‌کنند.

وی گفت: این پروژه به برکت نام امام رضا (ع) پروژه EIGHT نام دارد و در ۸ سطح دوتایی (مجموع ۱۶ سطح) طراحی شده که از این ۸ سطح، کتاب‌های ۶ سطح طراحی شده و به تأیید مؤسسسه یورک (YORK) رسیده است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: این کتاب‌ها به همت تیم ۳۲ نفری متخصص شامل تیم ناظرین ارشد، ناظرین علمی و تیم اجرایی تهیه شده است. در بازدید اخیری که جناب آقای دکتر طیبی از این پروژه داشت، بسیار ابراز رضایت کرده و دستورات ویژه جهت تسریع در کار را صادر کرد.

بیجندی محتوای آموزشی کتاب‌های آموزش زبان جهاد دانشگاهی را یک اثر فرهنگی ماندگار و فاخر توصیف کرد وگفت: این کتاب‌ها به تأیید بزرگ‌ترین تولیدکننده محتوای آموزشی زبان انگلیسی در دنیا رسیده و در نمایشگاه‌های مختلف شرکت داده شده است.

وی در پایان با بیان اینکه در حوزه آموزش‌های مجازی زبان انگلیسی هم به جاهای خوبی رسیده‌ایم، اظهار کرد: در حال پیاده‌سازی این کتاب‌ها در مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی در سطح کشور هستیم، ضمن آنکه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به تولید و چاپ این کتاب‌ها کمک می‌کند و در بازار آموزش زبان انگلیسی، به زودی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha