• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98051608227
  • خبرنگار : 71496

پایان عملیات حشد شعبی در دیالی و جنوب موصل/توافق برای مدیریت امنیتی سه‌جانبه "دشت نینوی"

پایان عملیات حشد شعبی در دیالی و جنوب موصل/توافق برای مدیریت امنیتی سه‌جانبه "دشت نینوی"

حشد شعبی عراق از پایان عملیات دو روزه خود با عنوان "اراده پیروزی 3" خبر داد و تاکید کرد، تمامی اهداف این عملیات حاصل شد. همچنین ارتش، پلیس و حشد شعبی درباره مدیریت مشترک "دشت نینوی" به توافق رسیدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، حشد شعبی عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سومین مرحله از عملیات اراده پیروزی که روزهای پنجم و ششم اوت جاری برای پاکسازی مناطق شمال شهر المقدادیه، شمال جلولاء و خانقین در دیالی و مناطق جنوب موصل، ارتفاعات العطشانه و رشته کوه‌های بادوش و شیخ ابراهیم در نینوا اجرا شد، به پایان رسید و تمامی اهداف این عملیات نیز محقق شدند.

همچنین ارتش، پلیس و حشد شعبی عراق درباره مدیریت مشترک پرونده امنیتی منطقه دشت نینوی توافق کردند و قرار شد این نیروها تحت فرماندهی ارتش فعالیت کنند.

این توافق در نشستی با حضور فرماندهان ارتش، پلیس و حشد شعبی از جمله عثمان الغانمی، رئیس ستاد کل ارتش، جمعه عناد الجبوری، فرمانده نیروهای زمینی، فالح الفیاض، رئیس هیئت حشد شعبی و ابو مهدی مهندس، معاون او انجام شد.

در این نشست درباره تنش‌های شکل گرفته از چند روز اخیر در مخالفت با تصمیم عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق برای خارج کردن تیپ ۳۰ حشد شعبی از دشت نینوا و جایگزینی نیروهای ارتش به جای حشد شعبی در آنجا گفتگو شد.

در دو روز گذشته ده‌ها عراقی در منطقه دشت نینوی تظاهرات کرده و خواستار ماندن تیپ ۳۰ حشد شعبی در این منطقه شدند. وعد القدو، ملقب به ابو  جعفر الشبکی، فرمانده این تیپ به اتهام "نقض حقوق بشر و دست داشتن در پرونده‌های فساد" در لیست تحریم‌های آمریکاست.

فالح الفیاض، رئیس هیئت حشد شعبی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در نشستی که با مسئولان استان نینوا و فرماندهی عملیات مشترک انجام شد، درباره خواسته‌های ساکنان مناطق دشت نینوا که تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کردند، بحث و گفتگو شد و مسئولیت حفظ امنیت این منطقه به تیپ ۳۰ حشد شعبی و پلیس استان و نیروهای ارتش تحت فرمان ارتش سپرده خواهد شد.

معترضان روز دوشنبه مسیر ارتباطی موصل-اربیل را مسدود کرده و اعتراض خود را نسبت به خارج کردن تیپ ۳۰ حشد شعبی از نینوا نشان دادند.

عبدالمهدی اوایل ژوئیه گذشته دستور تعطیلی تمامی پایگاه‌های گروه‌های حشد شعبی در داخل و خارج شهرها را صادر و تاکید کرد، گروه‌هایی که به دستورات او عمل نمی‌کنند، غیرقانونی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha