• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98051608258
  • خبرنگار : 71628

رایزنی وزیر دفاع استرالیا و دبیرکل ناتو درباره نقش ایران در خلیج فارس

رایزنی وزیر دفاع استرالیا و دبیرکل ناتو درباره نقش ایران در خلیج فارس

دبیرکل ناتو در دیدار با وزیر دفاع استرالیا با ادعای این که کشورهای عضو ناتو نگران فعالیت‌های ایران در خلیج فارس هستند، اظهار کرد که این سازمان به دقت وضعیت این منطقه را زیر نظر دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه استرالیایی، ینس استولنبرگ، دبیر کل ناتو گفت که این سازمان با وجود تحت فشار قرار گرفتن استرالیا برای پیوستن به یک ماموریت آمریکایی برای ثبات بخشیدن به تنش‌ها با ایران در منطقه، خلیج فارس را به دقت زیر نظر خواهد داشت.

استولنبرگ که همراه با لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا در کنفرانسی در سیدنی سخنرانی می‌کرد، گفت که 29 کشور عضو ناتو درباره فعالیت‌های ایران در خلیح فارس نگران بوده و از تلاش‌های مشترک برای حفاظت از این منطقه جلوگیری نکردند.

وی با طرح ادعایی علیه ایران ادامه داد: تمامی متحدان ما درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه نگران هستند.

دبیرکل ناتو همچنین گفت: آزادی دریانوردی برای متحدان ناتو بسیار اهمیت دارد و برخی از این متحدان نیز در خلیج فارس[به این منظور] حضور دارند. ناتو به این شکل در آن‌جا حضور ندارد اما بسیار به دقت وضعیت را پیگیری می‌کنیم.

لیندا رینولدز، به منافع استرالیا در پیوستن به ائتلاف آمریکایی حفاظت از خلیج فارس برای حفاظت از کشتیرانی در این منطقه اشاره کرد.

وی در این باره گفت: واضح است که ما منافع کشوری [در پیوستن به این ائتلاف] داریم، چراکه پانزده تا 20 درصد از حمل‌ونقل نفت ما از تنگه هرمز انجام می‌شود و بنابراین در تصمیم‌گیری در این باره شتاب نخواهیم کرد.

رینولدز در پاسخ به این که آیا استرالیا منابع و تجهیزات دریایی لازم برای شرکت کردن در این ماموریت را دارد، گفت که نیروی دفاعی این کشور «توانی باورنکردنی» داشته و «ظرفیت زیادی» دارد.

وی افزود: کاری که در حال حاضر انجام می‌دهیم، ارزیابی درخواست آمریکا و عملکرد بقیه متحدان است.

وزیر دفاع استرالیا با اشاره به رایزنی با استولنبرگ گفت: ما درباره تنش‌های افزایش‌یافته در خلیج فارس گفت‌وگو کردیم. دولت استرالیا درباره تنگه هرمز بسیار نگران است و ما در حال بررسی درخواست آمریکا و همچنین درخواست انگلیس هستیم اما هنوز هیچ تصمیمی نگرفته‌ایم.

به گزارش ایسنا، اظهارات دبیرکل ناتو و وزیر دفاع استرالیا در پی این مطرح می‌شود که مدتی است پس از تنش‌های ایجاد شده در منطقه خلیج فارس، از جمله توقیف غیرقانونی کشتی حامل سوخت ایران توسط انگلیس و همچنین ورود غیرقانونی یک نفت‌کش انگلیسی به آب‌های ایران و توقیف آن توسط نیروهای سپاه پاسداران،آمریکا با ادعای محافظت از کشتیرانی آزاد در خلیج فارس به دنبال تشکیل ائتلافی به رهبری آمریکا می‌باشد. به تازگی انگلیس و رژیم صهیونیستی به این ائتلاف پبوسته‌اند و کشور آلمان به وضوح عدم تمایل این کشور را برای پیوستن به این ائتلاف اعلام کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان روز گذشته درباره تنش‌های اخیر منطقه خلیج فارس گفت: من سال قبل گفتم صلح با ایران مادر همه صلح‌ها و جنگ با ایران مادر همه جنگ‌هاست. من به آمریکا می‌گویم شما نمی‌توانید هم امنیت ما را خدشه‌دار کنید ولی دنبال امنیت سربازان خود در منطقه باشید. صلح در برابر صلح، جنگ در برابر جنگ و نفت در برابر نفت. ما قادر هستیم به حرفی که می‌زنیم عمل کنیم. پهپاد شما را با موشک ساخت داخل ساقط کردیم. دولت یازدهم و دوازدهم این موشک را ساخت و سپاه آن را شلیک کرد. رفیق شما کشتی ما را گرفت ولی ما دیگر از خطای آن‌ها نگذشتیم و کشتی آن‌ها را گرفتیم. آن‌ها می‌گویند می‌خواهیم ناوچه به خلیج فارس بیاوریم اما مگر ناو شما در کنار کشتی شما نبود ولی چرا جلو نیامد؟ امنیت در مقابل امنیت و تنگه در برابر تنگه. نمی‌شود تنگه جبل‌الطارق را ببندید اما تنگه هرمز برای شما آزاد باشد.

 علاوه بر این، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حضور غیرقانونی آمریکا در منطقه خلیج فارس درباره تشکیل ائتلافی برای تامین امنیت تنگه هرمز گفت: آمریکایی ها از ۶۰۰۰ مایل دورتر به منطقه ما آمدند؛ این تحریک آمیز نیست؟!

وی همچنین در این باره گفته بود: ما ۱۵۰۰ مایل مرز در خلیج فارس داریم. به همین دلیل است که به آن خلیج فارس می‌گویند، خلیج مکزیک نیست و در مجاورت ما است. ما بزرگ‌ترین قدرت خلیج فارس و تنگه هرمز هستیم و تأمین امنیت و آزادی کشتیرانی جزئی از منافع مهم ما در زمینه امنیت ملی است. هیچ کس نمی‌تواند بدون ایران در این آب‌ها امنیت را تأمین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha