• جمعه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: علم و فناوری جهان

عکس روز ناسا

رصد یک کهکشان با قطر ۶۰ هزار سال نوری!

کهکشان

ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری از یک کهکشان دور منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، ناسا اخیرا تصویر کهکشانی را منتشر کرده است که ۴۴ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

شاید با دیدن این تصویر به این فکر کنید که تنها یک نور قرمز معمولی در تصویر قابل مشاهده است اما باید بدانید آن نور قرمز یک کهکشان است که ۴۴ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

ما غالباً از کهکشان‌ها تصویری همانند بازوهای مارپیچ گسترده یا قرص‌های ضخیم گرد و غبار در ذهن داریم اما همه کهکشان‌ها به آن صورت که ما فکر می‌کنیم نیستند. "تلسکوپ فضایی اسپیتزر" (Spitzer Space Telescope) می‌تواند نور مادون قرمز این کهکشان را تشخیص دهد و به راحتی تصاویر شگفت انگیزی را از تمام زوایا ثبت کند.

نام این کهکشان مشخص نیست و ما تنها می‌دانیم که ۶۰ هزار سال نوری قطر دارد که این میزان قطر کمی بیش از نیمی از قطر کهکشان راه شیری است.

تلسکوپ فضایی اسپیتزر

تلسکوپ فضایی اسپیتزر (SST) یک تلسکوپ فضایی در طول موج مادون قرمز و چهارمین و آخرین مرحله از پروژهٔ برنامه بزرگ تلسکوپ‌های ناسا است. در حال حاضر تیم نجومی این تلسکوپ تحت سرپرستی دکتر رابرت گوترموث (Dr. Robert Gutermuth) از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیت‌سونیان اداره می‌شود. اسپیتزر در دوشنبه ۲۵ اوت ۲۰۰۳ در ۱:۳۵:۳۹ (EDT) از سکوی پرتاب کیپ کاناورال همراه با موشک دلتا ۲ پرتاب شد. مداری که اسپیتزر دنبال می‌کند مدار معمول زمین‌مرکز نیست بلکه یک مدار خورشیدمرکز است و در نتیجه این تلسکوپ سالانه ۰٫۱ واحد نجومی از زمین دور می‌شود. قطر آینه اصلی آن ۸۵ سانتیمتر است و از برلیم ساخته شده‌ است و تا ۵.۵ کلوین سرد شده‌ است. بنابر برنامه ریزی‌ها این تلسکوپ در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ بازنشسته خواهد شد.